Jump to content

nosler 180 grn eller barnes triple shock x 150 grn på rev?


DPMSAR10

Recommended Posts

Bruk den kula som gir best presisjon i ditt våpen.

Reven har liten treffsone, dersom en tar høyde for å treffe vitale organ.

 

Gode treff med både Nosler Partition og Barnes TSX i .30 kaliber legger reven død innen kort tid.

 

At TSX kula ikke vil vise tegn til å ekspandere ved sideskudd i en rev har jeg ingen tro på.

 

Jfr. denne: http://www.barnesbullets.com/informatio ... ing-facts/

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

At TSX kula ikke vil vise tegn til å ekspandere ved sideskudd i en rev har jeg ingen tro på.

 

mulig det, men jeg har hørt mange som har kalga på at tsx`n nesten ikke har ekspandert i rådyr og hjortekalv. Altså at ei homogen kule bruker lengre tid på å ekspandere enn ei blykule. Jeg har ikke skutt rev med hverken nosler`n eller tsx, jeg bare referer fra mine jaktkamerater.

Link to comment
Share on other sites

Er vel strengt tatt ikke nødvendig med ekspanderende kule i cal.30 uansett.......er du med?

Tror ikke nosleren tømmer seg i reven heller.

Jeg har skutt rev med Swift A-frame i 9.3x62 så ikke bra ut det heller, tviler på at den ekspanderte noe særlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg godtar ikke uten videre teorien om at Nosler Partition skal ekspandere lettere og raskere sammenlignet med Barnes TSX.

 

Disse to kulene fungerer/ekspanderer etter to helt ulike prinsipper. Nosler Partition med sin blytupp, må ha fysisk motstand for å starte sin deformasjon og dermed ekspansjon. Dette er ikke nødvendigvis en hurtig prosess, kulen må trenge gjennom mange cm organisk materiale før ønsket ekspansjon har oppstått.

 

Barnes TSX på sin side trenger nok trykk inne i ekspansjonskanalen for å presse de fire ekspansjonsflikene fra hverandre. Denne trykkoppbyggingen og dermed også ekspansjonen kan gå raskere enn for konvensjonelle jaktkuler.

 

Dersom en tar en titt på Barnes sine labforsøk(reklame) med høyhastighetskamera og ballistisk gelatin mm, så viser iallefall akkurat denne reklamen at Barnes TSX ikke ekspanderer saktere enn jaktkuler laget av kobber,sink og bly.

 

NB Under andre forhold vil naturligvis resultatene kunne endre seg.

 

Studer derfor disse tallene.

http://www.barnesbullets.com/informatio ... ing-facts/" target="_blank

 

How Quickly Does Your Bullet Expand?

 

Snapshot: .050 inch aluminum plate shows bullet expansion after penetrating a one-inch thickness of ballistic gelatin.

 

.308″ Bullet

Hole Diameter

 

Barnes 180 gr. MRX

0.610″

 

Barnes 168 gr. TSX

0.508″

 

Nosler 180 gr. AccuBond

0.429″*

 

Nosler 165 gr. Partition

0.348″

 

Swift 165 gr. Scirocco

0.320″

 

Sierra 168 gr. MatchKing

0.313″

 

Hornady 165 gr. InterBond

0.312″

 

* Instead of expanding, bullet yawed on impact.

 

Impact velocity was approximately 2000 fps, simulating a 500-plus-yard bullet strike from a .300 magnum rifle.

Lead-core bullets require substantial frontal resistance to expand. Barnes’ all-copper bullets rapidly expand once a small amount of fluid enters the specially engineered nose cavity.

 

For meg er dette hovedsaklig av akademisk interesse. En godt plassert kule i kaliber .308, ekspanderende eller FMJ, vil drepe en rev. Derfor ville jeg valgt den mest presise kula av Partition og TSX. Alle andre faktorer som ekspansjonsgrad, rikosjetter, vekt og munningshastighet er underordnet. Jeg velger presisjon, resten ordner kula....iallefall i en liten rev.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ingen av de nevnte riflekulene er spesielt godt egnet til rev etter mitt syn. Godt plassert vil disse, og hvilken som helst annen storviltkule eller helmantel felle reven raskt og effektivt. Men så er det dette med å plassere kula helt perfekt. Reven er liten, med mye pels. Lett å bli lurt til å tro at blinken er større enn den er. I tillegg er den ofte urolig, og vimser omkring. Veldig lett å treffe utenfor selve brysthula. Har vært borti endel rever som har løpt utrolig langt etter treff med 6,5x55, 308 og 30.06 med skikkelige storviltkuler. Bytter man ut storviltkula, med ei hurtigekspanderende varmintkule på 110-150 grain, har man noe som legger reven flatt på stedet, omtrent bare kula er borte i torsoen på reven.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...