Jump to content

Spørsmål angående M98-kasse med sidemontert skyvsikring.


Nomina sunt odiosa

Recommended Posts

Trenger litt hjelp til å identifisere ei Mauser M98-kasse, da jeg ikke kjenner historikken på disse så godt. Sitter nå å ser på ei M98-kasse med sidemontert skyvsikring og ei rakere hevarm enn tradisjonelt (noe krummet ut mot kulen på hevarmen). Hevarmen og sikringsfløyen minner ganske mye om en Husquarna (1600 el.l). Den er merket med M98 på siden samt at det står Mauser i våpenkortet, jeg regner da med at det er en Mauser? Noen forslag til hvilken modell/betegnelse det evt. kan være? Baksiden (hanen) på sluttstykket virker mindre og jeg kan ikke se noen spor av den tradisjonelle mausersikringen...

 

Ble noe krunglete formulert dette. Men jeg lurer altså på om dette er en modifisert Mauser (fra Mauser), eller om det kan være en Husquarna?

 

Etter noen søk i Google finner jeg rifler som kalles Husquarna Mauser M98 (forskjellige kombinasjoner), men jeg formoder at dette ikke stemmer?

 

Ja, litt forvirret :roll:

Link to comment
Share on other sites

Husquarna har brukt M98 mekanismer til sine rifler før de begynte å lage egne mekanismer. Disse var til dels kjøpt fra Fabrique National i Begia. Det er både mekanismer med tommelfingerspor og clipspor og med det som ble kjent som FN kontur på bakre bro(mekanismer med hel venstreside). Om Husquarna også har fått tak i noen senere FN mekanismer hvor boltmuffa ikke er lagd for sikring så er de nok utstyrt med sidesikring i avtrekket ,men dette vet jeg ikke om er tilfelle.

Riflene med M98 mekanismene som Husquarna produserte ble vel stort sett kalt 640 og 1640. Jeg har hatt/har totalt tre rifler på Husquarna mekanismer og synes disse stort sett har vært/er av bedre kvalitet enn de fleste M98 militærmekanismer jeg har sett.

Noen har ment at det kan finnes problemer med herdingen på FN prod M98 mekanismer, men det kan være at det skyldes setbackproblemer som kunne oppstå når mekanismen ble modifisert/produsert for lange høyintenstitetspatroner som 300 Weatherby Magnum. Weatherby brukte visstnok FN mekanismer før Mark V mekanismen ble designet.

Min nåværende M98 på FN/Husquarna kasse er av typen uten tommelfinger utsparing og klipsspor. Hevarmen er originalt produsert for å passe kikkertmontering, men låskassen var ikke boret og gjenget for baser. Boltmuffa er originalt av militær typen og jeg bruker en Timney sikring.

De to andre mekanismene jeg hadde var like std militære M98er bare med bedre finish og der måtte vi sveise ny hevarm for å montere kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Hvis kassa er merket M98 er det nok ei militærkasse som er modifisert for sivilt bruk av en lokal børsemaker.

Det var nemlig litt arbeid å få slipt vekk betegnelsen på siden i forhold til på kassehalsen.

En original M98 skal ha en diameter på ca. 36mm på kassehalsen.

Er den ca.35 er den sikkert pusset opp ved omgjøring til sivil jaktmauser.

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

Legger ut et bilde av låskassa. På motsatt side er den merket Mod.98 (altså ikke M98), ellers ingen påskrift foruten vpn.nr.

 

normal_M98_lite.JPG

 

Refererer ellers til det jeg skrev i første innlegg:

Sitter nå å ser på ei M98-kasse med sidemontert skyvsikring og ei rakere hevarm enn tradisjonelt (noe krummet ut mot kulen på hevarmen). Hevarmen og sikringsfløyen minner ganske mye om en Husquarna (1600 el.l). Den er merket med M98 på siden samt at det står Mauser i våpenkortet, jeg regner da med at det er en Mauser? Noen forslag til hvilken modell/betegnelse det evt. kan være? Baksiden (hanen) på sluttstykket virker mindre og jeg kan ikke se noen spor av den tradisjonelle mausersikringen...

 

Ble noe krunglete formulert dette. Men jeg lurer altså på om dette er en modifisert Mauser (fra Mauser), eller om det kan være en Husquarna?

 

Etter noen søk i Google finner jeg rifler som kalles Husquarna Mauser M98 (forskjellige kombinasjoner), men jeg formoder at dette ikke stemmer?

Link to comment
Share on other sites

Lenge siden jeg har sett på en slik, men jeg mistenker at det dreier seg om en Voere fra 60/70-tallet. De hadde et bredt utvalg av forskjellige ombygginger på militære M98-kasser (som Mod. 98 stemplingen indikerer), med forskjellige hevarmsprofiler, med og uten flaggsikring med og uten snellert og med forskjellige skjefter. Men utformingen av treverket rundt sikringsfløyen er det som gir meg den sterkeste indiasjonen her, den gikk igjen på de fleste variantene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...