Jump to content

Blinker til felt, hvor handler man disse? m/mer


vingemutteren

Recommended Posts

Heisan, masa her igjen. :wink:

 

Siden jeg ikke er i stand til å finne bilaget på hvor vi handlet blinker til felt for ett par år siden, og ikke husker navnet på sjappa. Utover at den ligger i Lillestrøm, ble det ett naturlig spørsmål å stille her inne.

 

Altså:

Hvilke butikker/grosister som selger felt blinker til skytterlag, ligger i LIllestrøm?

Hvilke butikker anbefales/har gode priser på felt blinker?

 

Og så har vi dette med endringer i regelverket.

Jeg forstår det slik at man for skytteråret 2011, så skal man rangere etter antall innertreff i feltløypa. Stemmer dette?

 

Om dette stemmer, betyr det vel at praksis med å dele blinker med maskeringstape. Ikke lenger er en like gunstig løsning.

Jeg antar at innersonen skal ligge mer eller mindre midt i blinken?

Og slik sett kan man ikke dele en større blink med tape, da markert innersone ender opp ut til siden?

 

Da er neste tanke, at det kansje er på tide å bytte ut oppsett som benytter tape, og heller innhandle enkelt stående blinker der tape før ble benyttet.

Men er det noe sted som har oversikt over godkjente blinker, slik at man kan se hva man har å velge i?

 

Mye mas dette, men sikkert relevant nok for en del av oss. Så please, er det noen som vill forbarme seg over en stakkers uvitende stakker? :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det ser slik ut ja, og da kommer nytt spørsmål:

 

Det er tydeligvis to typer feltfigurer (har aldri reflektert over dette), "Finfelt" og "Grovfelt". Der grov er 2-delt, og fin er 3-delt. Er det noen spesiell grunn til å velge 3-delte skiver i en kombinert feltløype?

 

Hvorfor er finfelt blinkene 3-delte?

 

Er der regler som påbyr bruk av 3-delte i feltløypene?

 

Hvilken av delingene skal regnes som innertreff på 3-delte blinker?

Link to comment
Share on other sites

3-delte feltblinker blir brukt i rifle på 100 meter.

Der teller bare de 2 innerste ringene.

Den innerste er innertreff, og den nest innerste er treff.

Rifleskytterne treffer så bra at de har redusert skiva,

men for at de skal ha noe bedre å sikte på, har de en ring

ytterst som ikke teller, men som de ser bedre med.

 

I pistolfelt skal hele det sorte være treff. Hva som er innertreff

regner jeg er opp til arrangøren. Bare det blir opplyst før skyting.

 

Gamle skiver som er 2-delt som er beregnet på 100 m rifle,

er ikke lovlig for rifle nå. Regner med det er en god del forhandlere

som har igjen av disse skivene ennå. Kanskje halv pris?

Link to comment
Share on other sites

Om det er Einar Hagemo eller sønnen som står for lageret, vet jeg ikke.

Min klubb, Støren pk har kjøpt mye skiver der.

Har ikke tlf. nummeret . Einar driver bingo i søndre gate.

Sønnen driver abc sport og fritid på Lade.

Hvis du vet hvem A.I.Wollan er, har han sikkert riktig telefonnummer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Noen oppdateringer på reglementet:

 

Det er ingen krav til forskjell på skiver i finfelt og grovfelt eller de andre feltøvelsene.

 

Nytt i 2011 er at en går bort fra 1-2 rangeringshold og over til innertreff som 2. rangering etter poengsummen. Det er det totale antall innertreff gjennom hele løypa som skal brukes som rangering. Det sier seg selv at innertreff skal være midt i skiva.

 

Om en bruker f.eks en duellskive, kan arrangøren selv bestemme hva som er innertreff f.eks kun 10-er, 10 og 9, eller 10-9-8.

 

Minst halvparten av skivene/målene skal ha innersone. Det skal være mulighet for ca 40 innertreff - dvs at maks 20 skiver kan være uten innersone eks fallfigurer i metall eller tre. (edit: om en tar utgangspunkt i ei løype med 100 poeng).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Minst halvparten av skivene/målene skal ha innersone. Det skal være mulighet for ca 40 innertreff - dvs at maks 20 skiver kan være uten innersone eks fallfigurer i metall eller tre.

 

Dette er feil....det om står er som følger...

8.25.12.1.2 Antall mål med innertreff, bør være minimum 50 % av antall figurer.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Ja, rett det til SKAL og drep en del av muligheten til kreative løsninger :(

Sporten er neppe tjent med at alt skal være A4, og en del av moroa er nettopp at arrangørene kan boltre seg litt med oppfinnsomhet for å krydre løypa.

Et bør eller en anmodning er forsåvidt greit nok selv om også det etter min mening er overflødig.

Arrangørene vil uansett sørge for å ha tilstrekkelig antall blinker med innertreff for å gjøre oppgaven med rangering enklere for seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Praktisk sett har det lite eller ingen ting og si om man må bruke 50% skiver med innertreff, det være seg om man har 60, 40 eller30 skiver i løypen. Problemet jeg ser er at skiveforbruk, dømming og føring av resultater vil være utfordringen de fleste vil møte.

 

Når det gjelder spesialfelt har det ingen betydning om man må bruke 50% skiver med innertreff, man har fortsatt mulighet til å variere en hel haug.....og bruker man fallfigurer kan man enkelt si at alle treff i front av figuren = innertreff.......så det finnes alltid en løsning...

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder skivemateriell er det flere klubber somkjøper direkte av trykkeri....det er rimelig og man har mulighet til og skreddersy sine egne skiver....men man bør kjøpe ett visst kvanta, så for små klubber bør man gå sammen med andre og kjøpe samlet...

 

Det er også flere klubber som selger sine skiver de har fått trykket, eller at man kan ta kontakt og få låne malene for en billig penge og trygge sine egne....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Praktisk sett har det lite eller ingen ting og si om man må bruke 50% skiver med innertreff, det være seg om man har 60, 40 eller30 skiver i løypen.

Nei, men om du leser det jeg skrev, ser du at det står "generelt antall" og "f.eks. minimum 30 blinker", dvs. et gitt tall og ikke prosent.

Så lenge man holder seg til prosent og ikke et fastspikret tall og samtidig sier "bør" og ikke "skal", skal vi klare å få til kreative løyper også i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Står jo klart i det som fagkomite har lagt ut...

8.25.12.1.2 Antall mål med innertreff, bør være minimum 50 % av antall figurer.

 

Her bruker man "bør" og %...så da er saken grei spør du meg...en annen ting er vel heller hvor mange som kommer til og bruke liggende på vanlige stevner for nå er det kun obligatorisk i de stevner hvor en har mesterskap.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Du vet da sikkert det El Gringo, at om det står "bør" i reglementet er det alltid noen som skal tøye reglene bare for at det er mulig å gjøre det :wink:

 

Har allerede prata med Anne Grethe så det blir nok endra til "skal"

 

Vi i Mysen Pistollag har et nytt opplag med figurer på gang, med innersoner, og platetolker som passer til... Blir tilsalgs under årets NM-felt/spesialfelt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er også redd dette. Tendensen er dessverre: Mindre blinker, "bedre" tid :( . Dette med innersoner er jeg redd også er med på å gjøre felten mer til rein presisjonsskyting. Hadde det ikke vært så langt opp til der Fleischer og co gjorde det bra i Mai-40, hadde jeg vært med på stevnene til El Gringo.

Link to comment
Share on other sites

Godt mulig det er noe OT, men vi snakker om type skiver man kan kjøpe og da er også reglene viktig og ta med seg i betrakningen :-)

 

For de som tviler, regelendringen er vedtatt og ligger ute på skyting.no (info fra fagkomite) der kan man lese hva som gjelder fra 1 januar i år.....

 

Når det gjelder tolking er det samme regler som på bane, man tolker utenfra og inn, dvs der den hvite streken begynner starter innersonen (hadde en samtale med Bjørn Jakobsen om dette på tlf og han mente dette var logisk og at de ikke trengte og presisiere hvordan man skulle tolke)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Ser dere denne diskusjonen her nå? Er ikke felt i ferd med å bli baneskyting når man tar inn innertreff og diskusjoner rundt hva som er det? Det neste blir at innertreff skal gi ekstra poeng. Merk mine ord!

 

Etter 25 år med pistolskyting ser jeg trenden klart.

 

Først kom finpistol for menn, så forsvant dårligste hånd fordi mange (bane)skyttere ikke taklet denne skytingen.

Nå kan dei faen ikke ligge på flatt underlag lenger heller, så det må bygges ramper med vinkel. Det neste blir at liggende skyting forsvinner helt, fordi det er ubehagelig å ligge når kulemagen presses opp i lungene på tilårskomne skyttere. :?

 

Så står vi der da om noen år, med joggesko på helt flatt underlag og skyter finpistol med bestehånd , på knøttsmå blinker med innertreff og synes vi er jaggu noe til kar fordi vi har karret oss opp av sofaen og ut i frisk luft. :(

 

Lykke til med tolkingen folkens :lol:

Link to comment
Share on other sites

Stygt redd for at du får mer rett en du kanskje tror, sleipner.

Jeg tipper liggende er borte om kort tid.

Innføring av innertreff er etter min mening en styggedom og enda en spiker i kista til feltskytingens egenart.

Hva de gode argumentene for å innføre dette har vært, vet jeg ikke, men jeg ser ikke at det gjør det enklere for arrangøren enn den "vanlige" rangeringen, snarere tvertimot.

Her er det mange som har resultatprogrammer som må endres, og hvordan får man fikset dette ?

Var dette med innertreff et innspill fra "baneskytterne" ?

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig at det er viktige ting jeg ikke har fått med meg, men:

 

Hvorfor skulle det være en trussel mot sporten at en innførte finfelt for menn? Ikke alle har flust med penger. Med en finpistol kan en skyte både bane og felt, og en får billig ammo.

 

Innertreff eller gammel rangering er kun interessant for de aller beste. Jeg antar at ca 90% av rangeringen fortsatt vil skje ut fra poeng. Jeg klarer ikke å se faren ved at en rangerer på 8-10 standplasser vs tidligere 1-2. Jeg har sikkert vært på >10 stevner med "innertreff". De praktiske problemer som også jeg fryktet, har ikke slått til. Anvisningen går helt greit.

 

Å fjerne skyting med dårligste hånd har jeg fortsatt ikke forstått hensikten med. Tross det er feltskyting fortsatt like populært, og jeg kan ikke se at noen av de som truet med å slutte (på Sluttstykket) virkelig har sluttet.

 

http://www.skyting.no/nyheter/Sider/Tol ... ifelt.aspx

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Finfelt for gubber er helt greit, og jeg ville syntes det var unaturlig om det ikke eksisterte.

 

Innertreff er etter min mening en løsning på et problem ihvertfall ikke jeg har sett.

I det nye reglementet står det: "Står to eller flere skyttere med lik poengsum, rangeres de etter summen av antall innertreff på samtlige av standplassene der dette registreres. Hvis antall innertreff er likt, rangeres skytterne etter samlet poengsum på siste standplass, deretter på nest siste standplass osv. til første standplass".

 

En har altså fortsatt to muligheter til rangering som før, men den som tidligere var første rangering ved poenglikhet er nå nummer to.

Poengskive® fins ikke lengre som rangering.

Hadde vi virkelig så store problemer med å skille de beste skytterne tidligere at vi ble nødt til å innføre en ny måte å gjøre dette på og som også krever endring evt. nyinnkjøp av resultatprogrammer ?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle det være en trussel mot sporten at en innførte finfelt for menn?

 

Å fjerne skyting med dårligste hånd har jeg fortsatt ikke forstått hensikten med.

 

Da jeg begynte med feltskyting for noen og 20 år siden, hadde vi to klasser. Grov og Millitær.

Gutta gjekk i feltklær, spiste snus og var ikke redde for rekyl. :D

Så kom finpistolprogrammet for menn inn i felten og sammen med den kom de sarte sjelene med finsko, gressalergi og anatomiske skjefter på pistolen. Et banevåpen med skjefte som en formstøpt hånd var vanskelig å holde i med dårligste hånd, så den måtte vekk av sikkerhetsgrunner.

Det neste blir som El Gringo seier, at liggende står for fall fordi noen tilårskomne og sarte sjeler med alergier ikke vil ha kontakt med gresset.

 

Innertreff og alt dette andre er med på "banefisere" felten til den går i dass.

Hva dette har med emnet å gjøre vet ikke jeg. Jeg måtte bare få blåst ut noe gammel grums :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder tolking er det samme regler som på bane, man tolker utenfra og inn, dvs der den hvite streken begynner starter innersonen (hadde en samtale med Bjørn Jakobsen om dette på tlf og han mente dette var logisk og at de ikke trengte og presisiere hvordan man skulle tolke)

 

K.

 

Greit nok dette, men,, på enkelte feltskiver er hvitringene som skiller de enkelte soner 5mm (eller mer).

 

Tolkes treffet inn i hvitringen, har du ikke truffet innersonen etter min menig :!:

 

Klart dette må komme klarere frem i reglene :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...