Jump to content

Førstegangsskyting av rifle


Engan

Recommended Posts

Hei, får min første rifle i posten snart nå, og lurer på om jeg må kjøpe meg et pussesett for å pusse den mellom hvert skudd første gangen den skytes.

Er det noen andre fordeler med det bortsett fra at den blir lettere å rengjøre senere?

 

Rifla er en Sako 85 Hunter i 6,5X55

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sako selv sier at "Break In" ikke er nødvendig på deres piper. Bruker/har brukt mange Sako'er. Jeg har blåst i dette. Pusser likevel pipa kjemisk ren etter hver skyting med gode produkter, KG f.eks. Tror det kan gjøre noe av det samme over lengre tid. Mine piper/våpen har gitt super presisjon, og samlet minimalt med mantel hele tiden. Avslutter pussejobben med en fille våt av Pro Long olje, og to tørre til sist. Avfetter kammeret med rødsprit. Bruk pussestokkstyring, om ikke annet slipper du å fylle kassa med dritt. Anbefaler teip over munningen uansett vær på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Ser at mange bruker pussesett den første gangen en rifle skytes med, men hva skjer hvis "breaking in" ikke blir gjort?

Evig fortapelse, nei, men mange er jo fornøyd når samlingen er i svarten på 100m. Jeg har noe "mindre" krav, syns ikke noe ekstra puss i starten med et nytt løp er problematisk. En ser jo ofte at mengden mantel avtar etter som skudd og pusse rusler i vei også og presisjon tar seg opp. Det gjalt også Sakoen min, Mauser 03 løpet mantlet ikke og kan skyte en jaktfelt omgang uten å få nevneverdig med mantel.

 

Er vel heller ingen løps produsenter som også leverer pusse midler, slik at det kunne være en enkel forklaring. Men mange foreskriver noe ala det jeg lenket til.

At noen fabrikker sier det er unødvendig, er vel for de de mener sine løp er ufeilbarlige og at man også da appellerer til de som syns litt puss er er slit.

Link to comment
Share on other sites

Det har man jo tid til. Får se neste gang selv om jeg tror det samme skjer over tid ved kjemisk ren puss. Kjøpte en Sako 75 med råtten pipe tidligere. Mantlet kraftig og ubrukelig pres. Fikk ny av selger, den var bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...