Jump to content

Drillingen har kommet


243 winchester

Recommended Posts

Bestilte en Drilling fra Tyskland, og i dag kom den på døra :D:D:D:D:D

 

Sauer 3000 16-16-7x57R :D . Løpene er speil blanke og riflingene i pipa er meget frem tredende :D:D . Stokken har lagrings merker. Er litt bruks preget. Men den skal få seg en makeover

 

t5pylu.jpg

 

35cpe68.jpg

 

Har bare basen til hakemontasjen. Ringene med hake må tilpasses. Så nå er det valgets kval. Docter eller S&B 1-4?

 

Stokken passer meg perfekt med de åpne siktene :D , så håper jeg kan få noe som ikke blir så høyt.

 

Hvem bør gjøre jobben med å tilpasse montasje :?:

 

 

For de som lurer, fikk jeg den inn til Norge for den nette sum av 7300,- totalt. Men smør deg med tolmodighet. Betalte herligheten for 2mnd siden. Så papir mølla i Norge og Tyskalnd tar tid. DHL leverte pakken på 5 dager.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg har en gammel tysk drilling i kal 16 jeg å. kan ikke tenke meg et bedre drilling kaliber. jeg har 6,5x57r i rifle løpet. skutt mange rådyr med den. jeg hadde s&b 1,1-4x24 med lys, men nå sitter det en doctersight2 på den. sleit litt med hagleskyting med kikkerten. nå sliter jeg med rifleløpet på langt hold :roll: pluss og minus med allt. på 100m, dekker prikken halve dyret. men de aller fleste rådyra detter på under 70 m

Link to comment
Share on other sites

Har bare basen til hakemontasjen. Ringene med hake må tilpasses. Så nå er det valgets kval. Docter eller S&B 1-4?
Det som bør avgjøre valget er hvilken av kikkertene som passer i de eksisterende basene. Dvs med lengde og øyeavstand. Siktet må ikke stikke noe særlig langt fram foran fremre base. I tillegg må tenke på hvordan du løser eventuel kollisjon mellom justeringstårnet og bakre base. Alternativene da er forlengede ringer, eller kikkertsikte med skinne.
Stokken passer meg perfekt med de åpne siktene ' date=' så håper jeg kan få noe som ikke blir så høyt.[/quote']Det blir aldri slik at en stokk som passer perfekt til åpne sikter vil passe til et kikkertsikte. Den blir minst halve kikkertrøret for lavt (15mm). Det er viktig at det blir nok plass under okularet slik at man kan operere topleveren selv med hansker og votter.
Hvem bør gjøre jobben med å tilpasse montasje :?:

Vågsland. http://www.vagslandvapen.no

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så vanskelig å få tak i patroner i kaliber 16, men det er mange som tror det. Så da er det mulig å kjøpe billig, brukte våpen i nettopp dette kaliberet.

 

En drilling med sine tre piper, blir nødvendighvis litt klumpete. Derfor er det naturlig å bruke et litt mindre kaliber for å redusere denne effekten. Kaliber 16 er perfekt i drillinger.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny drilling. :D Prisen er det absolutt ingenting å si på. Du må nok regne med å bruke bortimot det samme for

å få tilpasset nye ringer etc. Nå har du jo basene allerede, så mulig vil du slippe noe billigere unna. Uansett så snakker vi om

håndarbeid når det gjelder tilpassning. Vågsland er nevnt. Har hørt mye lovord om han.

Du trenger ikke bekymre deg om tilgang til ammo i kal.16, som nevnt tidligere i tråden. Har kal.16 i min, og har ikke hatt problemer

med å skaffe ammo som dekker alt av norsk jakt. Det vi med eldre drillinger må tenke på er hardheten på "moderne" haglmateriale, og at vi ofte har haglløp trange choker.

Personlig ville jeg valgt en 1-4 S&B fremfor en Docter.

Følg Raudnakke trådene ang. oppussing av stokken :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk takk :D , er super happy med kjøpet :D:D

 

Kaliber valget var i grunn enkelt. Med kaliber 20 må man bla vesentlig dypere i lommeboka, ikke mange gamle drillinger i kal 20 på markedet. Har holdt i Sauer 3000 cal 12, og jeg synes den virket veldig klumpete, og forr tung. Med kaliber 16 blir den nett og riktig porsjonert synes jeg. Tilgangen på ammo, er ingen problem. Bor så sentralt, at det skal jeg alltid få tak i. Går jo ikke de store mengdene på rådyrjakt heller, og til skogsfugl jakt finnes det plenty med ammo i 16/70

 

Kjøpte den hos waffen becker i Tyskland. Den var annonsert uten kikker og montasje. Derfor så billig. Det blir jo en utgiftpost på ca 7000kr for å ordne skikkelig kikkertmonasje. Skal ta en ringe runde på mandag, å forhøre meg om pris.

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg skiftet nylig fra Docter reddot til kikkert på sin Merkel drilling.Han fikk ordnet det hos Ragnar Hansen i Vestfossen.Ble en snasen hurtigmontasje som sitter i de gamle hakemontasjene.Ser strøkent ut og kikkerten ligger skikkelig nedpå børsa..

 

Kikkerten er Varipiont 1,1-4x24 med retikkel 60.

Link to comment
Share on other sites

Personlig ville jeg valgt en 1-4 S&B fremfor en Docter.

Med hvilken begrunnelse?

 

En S&B Zenith må 1,1-4x24 å plaseres 3cm lengre frem enn en Docter Classic 1-4x24. Disse tre centimeterene ekstra utstikk foran fremre ring, vil bli stygt, og montasjen kan måtte bli en god del høyere.

Link to comment
Share on other sites

Har en S&B liggende med tysk 4, men takk for tilbudet :D

 

Ringte Sønju på lørdag, siden han ligger en times kjøring unna. Han skulle ha 7000,- for å lage en montasje til DocterSight. Det var en helskinne som ble frest ut av et stålstykke, og som blir forankret i begge basene....

 

Men etter å ha lagt S&B på toppen av skinna, og målt litt. Ser det ut som jeg akkurat skal få den montert i de eksisterende basene. Så jeg tror det blir montering av kikkertsikte jeg har :D . Tror jeg blir mer fornøyd med det.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler å tenke litt på vekten til kikkerten. Av mine skytejern er drillingen den som er mest følsom for en tung kikkert.

Balansen med og uten kikkertsikte på er veldig forskjellig. Min går ifra et relativt smekkert våpen uten kikkert, til noe litt annet med kikkerten på. Hadde jeg visst det jeg vet nå, hadde jeg gått for en løsning med doctersight og et lett kikkertsikte i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler å tenke litt på vekten til kikkerten. Av mine skytejern er drillingen den som er mest følsom for en tung kikkert.

Balansen med og uten kikkertsikte på er veldig forskjellig. Min går ifra et relativt smekkert våpen uten kikkert, til noe litt annet med kikkerten på. Hadde jeg visst det jeg vet nå, hadde jeg gått for en løsning med doctersight og et lett kikkertsikte i tillegg.

 

 

Men S&B 1,25-4 er jo en lett liten sak ifht min bushnell elite 4200. Hvilken kikkert er det du tenker på, som er lett :?::D

 

Mulig det blir en DocterSight i tillegg. Skal prate med Vågsland, han har kommet med et meget godt tilbud for kikkert montasje.

Link to comment
Share on other sites

Tenker på noe slikt som kahles 2-7x36 med multizero. Men du må velge kikkertsikte ut fra målet på baser, øyeavstand osv.

Akkurat denne kikkerten har kulekompensator som er grei hvis du skal på toppjakt f.eks. Presisjonen i mange drillinger er veldig god, så det er ingen grunn til å se på den bare som et våpen for relativt korte hold.

Med en kombinasjon av doctorsight og en slik kikkert er du dekket på det meste utenom skumringsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Hei 243 Winchester.

Jeg har en 1 1/4-4 S&B på min drilling. Denne type kikkert er noe tyngre enn f.eks. en fast 4x fra en av de tyske fabrikantene. Etter å ha jaktet litt i noen år har jeg lagt merke til at de variable siktene mine nesten alltid står på 3,5-4x etter at viltet er felt. Allikevel tør jeg ikke gå for fast 4x på noen av våpnene mine.

Kanskje jeg bør sette på den 4x Zeissen som står på konas 22 og ha en montasje med MicroAimpointen klar i lomma hvis jeg trenger noe mindre forstyrrelse?

For drilling/kombier synes jeg at okkularet på variable tyske sikter m 30mm rør blir vel digre og dominerende når jeg skal tømme/fylle kammerene. Andre som har samme erfaring eller er det bare meg?

For referanser: jeg har hatt en Krieghof Ultra med 1 1/2-6x Zeiss, en Finnclassic kombi som jeg ikke fikk til tilfredstillende kikkertmontering på og solgte og nå har jeg en Merkel K96 hvor siktet er strålende perfekt montert i en svingmontasje av Våpensmed Ole Bernt Vatland.

Link to comment
Share on other sites

For drilling/kombier synes jeg at okkularet på variable tyske sikter m 30mm rør blir vel digre og dominerende når jeg skal tømme/fylle kammerene. Andre som har samme erfaring eller er det bare meg?
Nei, det er ikke bare deg. Størrelsen på okularene er noe jeg har kommentert i årevis, Og er et av de punktene som gjør at at jeg mener Swarovski Z6 ikke er det optimale til brekkvåpen. Denne har 45,5mm diameter på okularrøret. Problemet er at markedet kjøper etter spesifikasjoner. Stort synsfelt og lang øyeavstand selger, men prisen for dette er digre okularer.

 

Nå har dette egentlig ingen ting med at melomrøret er 30mm å gjøre. Zeiss Varipoint har 40mm og Nickel CX har bare 36mm.

 

victory-varipoi_D93F308B_large.jpg

65495.jpg

.thumb_500_500_Zielfernrohre_Z6_Z6i_1_6x24_Z6i_1_6x24_L%5B98%5D.jpg

Link to comment
Share on other sites

Overaskende nok(for meg) så skiller ikke okulardiameteren så mye mellom variable sikter med 30mm rør og små kompakte amerikanske sikter med 1" og fast forstørrelse.(Burde ha målt før jeg sa noe) De store tyske jeg har/har hatt på brekkvåpen ser ut til å stikke lenger ut over kammerenden når våpenet er brukket enn det en fast forstørrelse Leupold gjør(hørte dere det kollektive grøsset fra ekslusive drillingejerforbundet eller hva det nå het når jeg skrev Leupold?)

Her må det sjekkes og måles og tenkes,(kjøpte nettopp en Leupold 2,5x.Hmm).

Link to comment
Share on other sites

Diameteren til okularet til en leupold 1,5-5x20 er oppgitt til å være 1,6" ca 41mm, så du har rett i at den ikke er så mye mindre enn de fleste europeiske. Øyeavstanden er ikke lik over hele forstørrelsesområdet. 95-112mm, så om den stikker lengre ut, blir avhengig av hvor langt frem man monterer den.

 

_vx3_1_5-5x20.jpg

 

hørte dere det kollektive grøsset fra ekslusive drillingejerforbundet eller hva det nå het når jeg skrev Leupold?)
Ja. men det finnes enda værre....
Link to comment
Share on other sites

Har målt og tenkt litt. Ved å sette en VX-II 1-4x jeg har, på drillingen vil okkularet kunne flyttes 10-15mm lengre frem i forhold til 1 1/4-4x S&Ben min. Jeg vil også spare en del vekt(200g i leupoldens favør?). Det er lite som skiller disse to siktene i alminnelig bruk rent optisk sett. Det er klart at S&Ben er litt klarere ut i kantene av linsene og slikt, men til min type drillingjakt så er Leupolden god nok. En FX 4x Leupold jeg har, mangler litt lengde på sentralrøret il å passe mellom basene så den kan jeg ikke bruke.

Litt mer tenking nå så er vi der.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke reflektert over hva minimum forstørrelse er VX-IIen. Heldigvis visste jeg ikke at den var 1,6x :wink: For meg funker den kikkerten rimelig greit på ca 2-2,5x på hurtige anlegg(montert på rifle). Teoretisk øyeavstand på Zeiss varipoint er noen mm kortere enn for Leupolden, ikke veldig viktig. Min 1,1-4x varipoint har skinne(dessuten står den på Ar-15 min enn så lenge) så jeg tror jeg kan montere VX-IIen noen mm lavere og spare vekt. For meg er dette viktigere enn å ha topp optikk på drillingen. Skulle jeg trenge noe med bedre skumringsegenskaper så kan jeg bruke 30mm ringene til en ekstrakikkert for de oppgavene hvor det trengs, men dette har jeg egentlig andre våpen til.

Drillingen bruker jeg når jeg går i vekslende terreng med mulighet for rådyr og småvilt så jeg tror jeg skal få tak i ultralave 1"ringer og montere VX-IIen permanent på drillingen.

Takker Amatør for en interressant og lærerik meningsutveksling.

MVH ATK

Link to comment
Share on other sites

Gratulere så masse. Har selv en Sauer mod 3000 i 16 kal og 6.5 x 57r. Bruker drillingen til Rådyr og harejakt med hund. Har satt på eaw svingmontasje og toppet den med swarovski z6 1-6x24 med circle dot.

Ble etter mitt skjønn litt lav kolbe slik at jeg har latt jakt og friluft lage justerbart kinnstykke av det opprinnelige treet. Ble veldig bra hvis du ønsker da at drillingen skal skjæres i.

 

Uansett, grattis.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Zeiss 2,5-10x50 til min Merkel 96k når jeg kjøpte den for 2 år siden. Blir brukt hovedsaklig på skogsfugl som hagle, med riflemulighet i forhold til lange avstander og topp. Fant etterhvert ut at kikkerten ble litt vel mye vekt som ble brukt lite på normale støkkdager. Kjøpte derfor en Leupold VXII 1-4x20 :oops: for bruk på de vanlige dagene, og sparte vel rundt 280 gram. Dette er litt når jeg hovedsaklig bruker rumpetaske på jakt. Er veldig fornøyd, og den holder mer en nok til normal jakt. Er det rådyr, toppjakt eller postering så tar jek med Zeissen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...