Jump to content

Heite ladninger i Blaser R93


Lynx

Recommended Posts

Har bestilt en R93 i 300 weatherby og ekstra løp i 3006. Har noen patroner i 300 wby som er ladet forholdsvis friskt, opprinnelig ladet og tiltenkt en Mark V.

 

Har noen erfaring på om man kan lade opp mot max til bruk i Blaseren, evt hva er max trykk den tåler?

Link to comment
Share on other sites

Maks ladn. for kalibret, hva er det? En erfaring for lenge siden som advarsel: Ladet .300 W.M. fra trygt nivå med 180 gr. Barnes X, og H1000 krutt. Ladet opp gradvis til en heit ladning som gav ca. 950 m.sek. med 24" pipe i en Ruger. Heit ja, men ingen overtrykkstegn i den rifla, selv om jeg er sikker på at jeg hadde det. Var hele tiden under maks ifølge tabellene. Byttet rifle/kaliber, en kompis overtok resten av den aktuelle lot'en, han lovet å ikke bruke patronene, men å trekke kulene. Han prøvde de likevel med resultat av ekstremt over trykk. Hettelomma nærmet seg 1.5 gang størrelsen av hetta. Hylsehodet helt deformert m.m. I en Sako. Jeg gir ikke vekk patroner mer. Det er tåpelig å gamble. R 93 er nok sterk, men gir ikke samme "andre sjans" hvis noe skjer som en M 98 f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Da vil jeg gjerne høre hvilke rifler som aldri har opplevd å sprenges. Uavhengig heit ladning eller ei.
Sansylighvis ingen, men det har ingenting med saken å gjøre. Dvs alle kan sprenges, men det er ulikt hvordan de går i oppløsning.

 

På samme måte som at man kan kræsje med alle biler, men det er ulikt hvor hardt skadet man blir etter en kollisjon.

 

Det er tåpelig å gamble. R 93 er nok sterk, men gir ikke samme "andre sjans" hvis noe skjer som en M 98 f.eks.
Helt enig.
Link to comment
Share on other sites

De som kjenner meg, vet jeg ville valgt noe annet en R93 for å teste grensene.
Det er et ubestridt faktum at om lader du for hardt i en R93, får du sluttstykket igjennom tryne.

Hvis du leser trådstarter første innlegg, er det ikke snakk om å teste utover anbefalte max-ladninger.

 

Jeg er fristet til å si at det er et ubestridt faktum at du Amatør ikke klarer å se en tråd om R93 uten å komme med negative betraktninger som ikke bidrar til annet enn å ødelegge tråden. Hvilket er svært synd, da du opplagt er en ressurs på veldig mange områder.

Link to comment
Share on other sites

Noen år tilbake... I Norma 19 barndom ladet jeg 6mm Br i en R-93. Dette var hær nordpå. Å conografen virker normalt ikke før litt ut i februar pga lite dagslys.

Ladet kun etter presisjon. Og jobbet meg sakte opp med nevnte krutt. Husker ikke helt kruttvekta, men det knaste godt da jeg satte inn kula. Måtte nok ha vært mellom 34-36 grains krutt. Lurt og lirket ned i hylsa med laaaang krutt trakt og "rett" teknikk på fyllingen.

Med ei knallfull hylse fikk jeg magisk presisjon.

Ladet opp denne loten og hadde 200 skudd stående klar. Fikk med første anlednign målt hastigheten, og fikk hakeslepp av hastigheten 890ms. Dvs 40 sek mer enn fabrikk ammoen. Hylsene viste ingen tegn på overtrykk, det var heller ingen vanlige tegn på treg hev-arm som på ei vanlig bolt rifle. Dette var jo på vinteren. Så ting kunne helt sikkert vært annerledes på en sommerdag.

Men jeg banket ut 195 stk kuler, og ødela minst to kule hammere :D .

Jeg slenger ikke dritt om blaser`n. Men savner den overhode ikke.

Link to comment
Share on other sites

Noen år tilbake... I Norma 19 barndom ladet jeg 6mm Br i en R-93. Dette var hær nordpå. Å conografen virker normalt ikke før litt ut i februar pga lite dagslys.

Ladet kun etter presisjon. Og jobbet meg sakte opp med nevnte krutt. Husker ikke helt kruttvekta, men det knaste godt da jeg satte inn kula. Måtte nok ha vært mellom 34-36 grains krutt. Lurt og lirket ned i hylsa med laaaang krutt trakt og "rett" teknikk på fyllingen.

Med ei knallfull hylse fikk jeg magisk presisjon.

Ladet opp denne loten og hadde 200 skudd stående klar. Fikk med første anlednign målt hastigheten, og fikk hakeslepp av hastigheten 890ms. Dvs 40 sek mer enn fabrikk ammoen. Hylsene viste ingen tegn på overtrykk, det var heller ingen vanlige tegn på treg hev-arm som på ei vanlig bolt rifle. Dette var jo på vinteren. Så ting kunne helt sikkert vært annerledes på en sommerdag.

Men jeg banket ut 195 stk kuler, og ødela minst to kule hammere :D .

Jeg slenger ikke dritt om blaser`n. Men savner den overhode ikke.

 

 

Pyse.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på hvor trådstarter vil hen med spørsmål om hvor mye en Blaser tåler. Imidlertid er måling av trykkring samt en kronograf god å ha ved utvikling av maksladninger. Jeg ville ha tatt utgangspunkt i trykkringen fra tilsvarende fabrikkpatroner. Jeg husker jeg selv eksperimenterte med 308NM en gang i tiden. Dersom en skal se etter flate hetter og tung ekstraksjon for å finne grensen er en nok på feil side av streken. Jeg husker at jeg ikke kom opp i de ladningene som ladeboken 2 opererte med i hine hårde dager, men selv med trykk over fabrikk såg hettene fine ut, og det var ikke tegn til tunge hevarmsløft. Imidlertid endte jeg opp med ladninger som tangerte trykkringen til fabrikkpatroner. Det er ikke grunn til å ta sjanser.

Link to comment
Share on other sites

Hensikten med tråden er å få noen tips fra personer som har ladet til bruk i Blaser, for å få vite hvordan man faktisk finner ut maks uten å risikere å få ansiktet fullt av sluttstykke.

 

Jeg har bestilt en R93, men ikke fått den levert ennå. Jeg har skutt yderst lite med R93, og vet derfor ikke helt om man faktisk kan kjenne igjen det som på boltrifler ville kalles "tungt hevarmsløft". Måling av trykkring og utgangshastighet er derfor det jeg må basere meg på.

 

Jeg har kronograf, mikrometer og en del erfaring med lading, så jeg skal nok ikke risikere noe, men erfaring fra andre som har vært i samme situasjon som meg er aldri dumt å ta med seg.

 

(Trådspammere filtrerer jeg forholdsvis godt unna, nesten uten å bli irritert...)

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vel, tung ekstraksjon som indikator bør du se bort fra i alle fall, så da har du jo svaret selv.

Utover det håper jeg du blir litt irritert når jeg nå bemerker at vingemutteren og amatør har sagt det som bør sies i denne tråden.

 

Hvis du leser trådstarter første innlegg, er det ikke snakk om å teste utover anbefalte max-ladninger.

mòn det? Vet du at de var innenfor "anbefalt max"? Det høres ikke ut som de er det, nemlig.

Kommentar til første innlegg:

Kammeret i R93en skal tåle patronens standardmax. Låsingen bør helst tåle mer, men kan vel svikte dersom man overstiger max og kammeret revner?

Tolker egentlig spørsmålet dithen at man er i tvil om låsingen tåler patronmax. Spør Blaser.

Link to comment
Share on other sites

Har noen erfaring på om man kan lade opp mot max til bruk i Blaseren, evt hva er max trykk den tåler?

 

Jeg har ikke erfaring med egne maksladninger i R93. Men min erfaring er at "hevarmsløftet" blir tyngre ved høyt trykk i R93`n. 7,62x51 Nato gir merkbart tyngre "hevarmsløft" i min 308 Win pipe enn Normas fabrikkammunisjon. Jeg har da bruk Golden Target, Jaktmatch og Elite som referanse patroner. Ved å ta ut kula og redusere kruttmengden med 1 - 2 grs. i Nato`n blir "hevarmsløftet" normalt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...