Jump to content

Rovviltjegerne i Troms og Finnmark kaster børsa...


kruttrøyk82

Recommended Posts

http://www.nationen.no/2011/01/26/rovdyr/jakt/rovvilt/jerv/gaupe/6404481/

 

Jeg selv kunne godt ha tenkt meg og hatt en slik jobb til 160 kroner timen. Jeg har ikke jobb for øyeblikket og er under omskolering. Dette hadde vært en fin måte å kunne tjent litt ekstra penger og itillegg hatt noe å gjøre når en ikke er på skole eller jobb.

 

Skjønner godt at det ikke er koselig å gå ned i lønn, men det er no en gang sånn at av og til så må en det! Har du en godt betalt jobb med en timelønn på over 190 - 200 kroner til vanlig er det jo ikke lønnsomt og dra ut på sånne turer. ( i mine øyner er det en jævlig godt betalt jobb, når en kommer over 190 kr i timen).

 

Når de ikke vil, hvordan er opplæringen for andre folk som kanskje er interessert? Hvorfor ikke bruke personer som er arbeidledig og som er jeger til å ta sånne arbeidoppgaver? Måtte jo være lønnsomt for alle?

 

Er det bare i Troms og Finnmark at de har gått ned i lønn?

 

Ønsker bare litt diskusjon og få vite litt om hvordan det funger til vanlig. Har ingen snøring om hvordan det er i dag!!

 

Mvh

Roar

Link to comment
Share on other sites

Jeg selv kunne godt ha tenkt meg og hatt en slik jobb til 160 kroner timen. - -

Når de ikke vil, hvordan er opplæringen for andre folk som kanskje er interessert?

Det er vel akkurat det med opplæring som er hovedsaken! Dette er folk med spesialkompetanse på rovdyrjakt. Derfor oppnår de bedre resultater enn oss "vanlige" (dvs. egentlig ganske rutinerte) jegere.

 

I andre sammenhenger prises (både i bokstavelig og overført betydning) spesialister høyt - i dette tilfellet blir de behandlet på en måte som egentlig er "støvelen i ræva". I et anfall av akutt konspirasjonsteori, kunne jeg kanskje kommet til å tenke at "hainn stat" egentlig ikke vil at rovdyra skal tas ut, sjøl om bestandsmålet for lengst er nådd?

Link to comment
Share on other sites

Jo ser den. Skjønner det er personer med mange års erfaring med jakt på rovvilt, siden de har mere suksess en ''vi vanlige døde'' :mrgreen:

 

Du har heilt rett i at ''spesialister'' er mere verdsatt og pris gitt og får dermed en meget god times betaling.

 

Men synes selv at det burde bli mere rekrutering for slike jobber. Sånn at vi andre kanskje kan lære oss slik jakt og når de ikke kan mere så kan vi ta over :D jeg har ikke så alt for masse kunnskap om slik jakt, men jeg er meget villig til å lære og ihvertfall prøve å mestre denne jaktformen.

 

Vi veit jo at ''hainn stat'' ikke vil ta ut rovvilt, men det er no en annen sak(les:dyrevernere og andre motstandere).

 

Hvordan er det i resten av landet i forhold til slik rovviltjakt? Noen der ute som vil si noe?

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at noen av dem kaster børsa. Det å være jeger er en livsstil. Dem slutter nok ikke å jakte.

Når dem får en betydelig reduksjon i timelønn, ingen overtidstillegg og ingen tillegg for bruk av privat utstyr.

Så skjønner jeg godt at dem er misfornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Er det bare i Troms og Finnmark at de har gått ned i lønn?

Betalinga dei har i Finnmark og Troms er eit litt spesielt tilfelle, då fellingslaga der er ein del av eit prosjekt (Leve i Naturen).

 

For resten av landet skal det no snart komme på plass ei ordning med godtgjerdsle for innsats under skadefellingsforsøk, gjennom ei endring av rovviltforskrifta sin § 9. Den endelege endringa er ikkje på plass enno, men den er nok forhåpentlegvis det før beitesesongen 2011 er i gang.

MD laga til eit endringsforslag som dei sendte ut på høyring i november. Det forslaget som dei sendte ut på høyring la i grove trekk opp til at innsats under skadefellingsforsøk skulle betalast med 1000 kr per mann per døgn, pluss dokumenterte utgifter i form av køyring etc.

 

Skadefellingsforsøk i 2010 vart forøvrig betalt etter dette forslaget til MD, i påvente av den endelege ordninga.

Link to comment
Share on other sites

Dette er gode nyheter. Slik skadefelling bør være tilgjengelig for alle, ikke bare en liten krets med bekjentskapene i orden.

 

Hvis du var leder for ett rovviltfellingslag, ville du ha tatt med deg totalt ukjente folk som du ikke viste noe om?

Som kanskje mista siste rest av fornuft ved synet av rovvilt.

Eller ville du tatt med deg folk du viste hvem var, som du viste gjorde jobben i en litt stresset situasjon.

Kanskje dere hadde en skadet bjørn dere skulle jakte på. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns ikke det er bra at de dyktige jegerne ikek vil jobbe for lønna de blir tilbydd.

Men det er et fritt land og de som ikke vil jobbe for en lønn de mener er for dårlig står fritt til å la være. Da kan den som vil ansette folkene vurdere om den enten vil finne noen andre som er villig til å jobbe for den lønna, eller gå opp i lønn slik at de han hadde først vil jobbe.

 

Forresten har jeg jobba i mange år i det offentlige i en jobb det kreves minimum 4 år høyere utdanning på, å vil vel tro at lønna mi ikke var særlig over 150-160 kr/timen før jeg begynte å få mange års ansinitet. Så at 190kr/ timen er så veldig dårlig , veeeel, det er over 30 000 i mnd på en full stilling. Men om man derimot begynner regne overtid, helg, osv så kan regnestykket fort se noe dårligere ut.

Link to comment
Share on other sites

Synes lønnen virker grei.

Hvis man da ser på dette som ei betaling for å ha dette som hobby, så er det greit betalt. Det er vel også lettere å få "fri" hjemme hos kona, hvis man får betalt for å dra på jakt.

Det er i allefall bedre betalt enn 1000 kr om dagen slik stat/ kommune vil betale.

Har ikke lest dette forslaget, men synes iallefall det virker lite for en slik jobb.

 

Har flere ganger deltatt på slike skadefellings oppdrag, uten å ha fått ei krone for det. Brukt feriedager eller jobbet inn timer nok så jeg kunne være med noen dager på jakt. Men så er jeg er litt over gjennomsnittet interessert i rovvilt jakt og jakt generelt.

 

I morgen starter gaupejakta, jippi.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er vell om det er riktig av staten/fellesskapet/skattebetalerene å betale noen for å utføre denne jakten om det finnes folk som er villige til å jakte gratis.

Profesjonelle jegere er en uting, skadefelling bør utføres av vanlige jegere.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er fint at vi har jegere som orker å dra ut, men alikavell burde det være mere åpent for oss ''vanlig døde'' for si det sånn!

 

Jeg mener ikke det burde være gratis, men 160 kr er bra lønn for den vanlige ''Ola Normann''. viss jeg hadde vist at jeg kom til å være uten jobb og sykemeldt i langtid, kunne jeg godt hatt en slik jobb. Mye god trening i å gå i marka :)

Nesten to fluer i en smekk! :mrgreen: God trim og tjent litt penger samtidig :D

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange aksepterer og få 30 kr/t lavere lønn? Hvis saken er rett fremstilt så har de min fulle sympati.

 

Hadde det vært min faste jobb hadde jeg nok reagert, men når det er en extrajobb blir det med en gang noe annet. Og der er sikkert flere andre som kunne ha tenkt seg en slik extra jobb!

 

Det er surt å gå ned i lønn, men av og til er det nødvendig. Og heldigvis er det fritt fram og ikke fortsett i jobben, men la andre få slippe til.

 

Håper faktisk det er flere grunner til at de ikke signerte papiret og ikke bare lønna. Det er jo fort at media sier noe annet en det som faktisk er sant.

Link to comment
Share on other sites

For å si det på en an måte. Hvis man har en jobb der man kjører ATV eller snøskuter i ulendt skogs/fjell terreng som brukes hardt og slitasjen er ekstrem. Og at man må bruke sitt private kjøretøy og kun får betalt for utgifter. Og i tillegg får timelønna redusert med 30kr og ingen overtid. Om man får noe for øvrig privat utstyr som våpen, optikk, gps, hund osv. osv. vet jeg ikke. Hva om man mister noe av dette?? Det er i hvertfall ikke lønnsomt.

 

Et eks.

En snøskuter bruker vanligvis 2,5-3 liter bensin pr. mil i løs snø. Ofte oppe i 4 liter. Får man 6,- pr. km. blir det 60,- pr. mil.

Med en bensinpris på 13,50 et forbruk på 3 liter pr. mil koster 40,50. Sitter man med 19,50. Brenner man variatorreima, får man en utgift på ca. 1000,-. Så det blir til at man betaler for å bruke egen skuter. Og div. annen vedlikehold/reprasjoner er ikke tatt med.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet om storleiken på godtgjerdsla ligger etter mi meining først og fremst i om ein skal ha full kompensasjon for tapt arbeidsforteneste. Dersom mannskapa tapar pengar på å vere med på dette, er det vanskeleg å motivere dei og å halde på dei kompetente folka i lengda.

 

Staten har skrive fagre ord om at denne innsatsen skal kompenserast skikkeleg slik at ein kan sikre tilgangen på kompetent personell.

Link to comment
Share on other sites

At man skal kompansere tapt arbeidsfortjeneste er en fin tanke. Men mener du da at om en person tjener 1 mill i året så skal han i prinsippet få 3X det han som bare tjener 330 000 i året skal få? (da kompanserer man tapt arbeidsfortjeneste)

 

Samme problemstillinga kommer når folk skal på rep øvelse. Noen taper penger, andre gjør ikke det.

Link to comment
Share on other sites

Ser at enkelte vil overta jobbene til desse karene for mindre lønn håper en husker det neste gang spørsmålet om sosial dumping kommer opp :wink:

 

Det er ikke snakke om å komme og ta over en jobb. Disse har selv valgt å ikke fortsette med slik jakt. Så hvor du har det fra at noen kommer for å ta over jobbene deres, ser jeg ikke!

 

Sosial dumping!? Hva har det me saken å gjøre?

 

tja visst det er anbud stemmer vel det ,men kommer det folk på arbeidsplassen min med 30 kr mindre i timer kaller vi det noe helt annet.

 

Jeg vet ikke hvordan det er andre plasser, men når jeg hadde jobb var det slik at en hadde mindre lønn enn alle andre og måtte jobbe for å få mere i lønn. Men at dere har andre ord og utrykk på nybegynnere, jaja, hver sin smak! hehe!

 

Alle vil jo sikkert tjene litt extra ved å ta slike jobber, ellers hadde de sikkert ikke orket. Men det burde ikke være slik at det er bare de spesielt inviterte som får være med på slik jakt. Som jeg sa tidligere opp i tråden, Det er ikke snakk om å gjøre dette gratis, men at en kan få lov til å være med og kanskje få komme ''innafor døra'' og være med på slik jakt.

 

Prøver så langt det går og ikke være agressiv når jeg skriver, men det virker litt sånn at dette er et sensetivt tema. Da er det nesten som om at man egentlig får en følelse om at en ikke er velkommen i slike kretser og at det er bare for de store kara. Ingen fersking må komme her og komme her! Men det er jo ikke noe nytt at ferskinger blir skviset ut, for de andre er redd for at de skal komme å ta jobbene fra de!!

 

Men for all del, orker ikke sleike noen opp etter ryggen for å få jobbe og for å få lære noe nytt. Da står jeg heller av!!

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert noen som vil betale for å være med på dette. Men dem blir definitivt ikke lenge. Og på denne måten får man aldri et fungerende lag. På en måte syns jeg det er helt greit at et fungerende lag oppløses.

Men i forhold til å dempe rovdyrkonflikter i forhold til beitenæringene er det en skandale.

Link to comment
Share on other sites

Klart jeg kan :)

 

Men skjønner godt hva du mener. Men det er bare heile greia, som overskrifta i ''nasjonen''. Det er jo lov å lure på hvorfor, men uansett hvordan en enn spør så får en jo ikke svar!

 

At grunnen bare var for at de gikk litt ned i lønn, oki, men da sender de jo oppgaven videre og da er det jo ikke mere å diskutere. Da har jo vi som er de ''vanlig døde'' fått viljen.

De som har mye erfaring har gitt opp og nye får komme til :)

For alt vi vet kan jo de som er igjen være enda flinkere til oppgaven, men de har aldri fått sluppet til.

Så det er bare å vente å se, plutselig kommer de tilbake og vil jobbe.

De er jo tross alt jegere!

 

Hadde jeg bodd i litt lenger nord så skulle jeg nok ha søkt om plass i et slikt jaktlag. Hadde sikkert lært mye :D

Link to comment
Share on other sites

Må bare beklage viss jeg har tråkket noen på tærne! :oops: Og noen syns at mine kommentarer her ikke har vært helt på sin plass. :(

 

Var egentlig bare ute etter en liten diskusjon, for jeg personlig synes det var feil måte å gjøre ting på :|

 

Igjen beklager jeg for eventuelle krenkelser jeg måtte ha gjort!!

 

Mvh

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg bodd i litt lenger nord så skulle jeg nok ha søkt om plass i et slikt jaktlag. Hadde sikkert lært mye :D

 

Dette er ikke et lag som blir opprettet for å lære opp jegere. Det er meningen at det kun skal være erfarne rovviltjegere som vet hva man holder på med. For å løse et oppdrag mest mulig effektivt.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg bodd i litt lenger nord så skulle jeg nok ha søkt om plass i et slikt jaktlag. Hadde sikkert lært mye :D

 

Dette er ikke et lag som blir opprettet for å lære opp jegere. Det er meningen at det kun skal være erfarne rovviltjegere som vet hva man holder på med. For å løse et oppdrag mest mulig effektivt.

 

Og på hvilken måte her de blitt erfarne rovviltjegere?? En plass må man jo begynne!!

Link to comment
Share on other sites

Kruttrøyk82 : Erfarne rovviltjegere har brukt mange år med prøving og feiling på å erverve seg den erfaringe de besitter....erfaringer som ikke koster så rent lite i penger og ikke minst tid. En god rovvilt hund tar det ca 3 år med flere hundre timer i skogen / fjellet før man kan regne den som god.....om den i det hele tatt blir bra , noen ganger må man begynne på nytt igjen om den ikke holder mål......med nye flere hundre timer osv...

 

Som redfox er inne på......det er vel meningen man allerede skal inneha en viss kompetanse for å komme i betraktning av en slik jobb.....som det er med alle andre typer jobb.

Link to comment
Share on other sites

Foxhound: Så du meine altså at eneste måten for å få lov til å være med på slike rovviltlag er å skaffe seg hund, trene i X - antall år med hunden slik at den blir en ivrig jeger den å. Om ikke hunden blir flink nok så får jeg ikke være med?

Det er det du mener?

 

Skjønner at det er mye blest rundt temaet, og at en skal være forsiktig med hva en sier. For det kan såre eventuelt de som er involvert. Ja de har sikkert lagt ned masse penger i å bli gode jegere, men synes ikke du at de kanskje burde bruke den kunnskapen på å lære andre.

 

Jeg aner at det er ugler i mosen her, så trur jeg det er lurt at vi bare legger denne saken død, slik at jeg ikke graver min egen grav.

Kan godt hende at jeg allerede har gjort det!!

Men det var arti så lenge det varte!

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvet å la deg få det med teskje , men når visst ikke inn :wink: . Det er greit det , send CV og søk på jobben du , så kan du jo skrive svaret du får her inne kanskje.

 

Du kan jo feks søke en toppjobb i feks Statoil eller Telenor , det er nok jobber som betales med en brukbar lønn , i søknaden kan du jo skrive at du nok lærer underveis :wink:

Link to comment
Share on other sites

De som argumenterer hardest for att de skal få bli med på rovviltfellingslaget, hvor mange av dere har gått kurset, ettersøk av skadet bjørn?

Det er ingen bakdel att du har en bra hund.

Hvor mye får du gjort på barbakke uten hund ?

Link to comment
Share on other sites

Foxhound: Så du meine altså at eneste måten for å få lov til å være med på slike rovviltlag er å skaffe seg hund, trene i X - antall år med hunden slik at den blir en ivrig jeger den å. Om ikke hunden blir flink nok så får jeg ikke være med?

Det er det du mener?

 

Skjønner at det er mye blest rundt temaet, og at en skal være forsiktig med hva en sier. For det kan såre eventuelt de som er involvert. Ja de har sikkert lagt ned masse penger i å bli gode jegere, men synes ikke du at de kanskje burde bruke den kunnskapen på å lære andre.

 

Jeg aner at det er ugler i mosen her, så trur jeg det er lurt at vi bare legger denne saken død, slik at jeg ikke graver min egen grav.

Kan godt hende at jeg allerede har gjort det!!

Men det var arti så lenge det varte!

 

Mvh

 

 

Kruttrøyk82, du ble vist snurt nå. Men det er rett og slett slik at skal man få betalt for uttaksjakt av f.eks. bjørn, jerv og gaupe bør man ha visse kunnskaper om jobben. DET KAN IKKE KOBMBINERES MED OPPLÆRING. Tror du virkelig at man får betalt for å lære å jakte. Eller at det er lærlingeordninger med lønn under jakt.

Du hadde helt sikkert lært mye med å være med på et jaktlag.

Link to comment
Share on other sites

kjære Redfox: Her er det ingen som blir snurt :) er faktisk kjempe gla!

 

herregud, at andre blir sur er ikke min feil! hadde bare lyst å lage litt diskusjon, men som sagt det er et vanskelig tema for de det gjelder i denne sammenhengen! At noen her på forumet gav meg ett hint om å være forsiktig på grunn av det var folk her inne som var med å la ned riflene!

 

men akkurat no tar jeg det heilt fint og er ikkje sur eller snurt! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...