Jump to content

Tips til kjøp av hagle?


Javelin

Recommended Posts

Ok, takk!

 

blir spennende hva jeg gjør, om jeg går rett på ei superhagle eller kjøper meg en billigere først og venter med en dyrere en.

 

Noen mener jeg burde gå rett på sak, noen mener jeg burde vente.

 

burde nesten lagt opp en avstemning, men i bunn og grunn er det jo jeg som har valget. Håper jeg blir ledet den rette veien av dere Kammerfolk!

Link to comment
Share on other sites

Ta deg en tur innom en Våpensjappe som selger Browning - Se på Maxus Halvauto - Hagla kan chimses til Links, justerbar høyde på stokken med chims mellom stokken og kassen - kan også justeres på lengden.

Invektor + choker for bedre skuddbilde og backbore løp som gir høyere utgangshastighet på haglesvermen, samme hastighet med 66 cm pipe som du ellers oppnår med 76 cm.

Er i tillegg blitt en pen børse etter min smak da.

Og dessuten spise den all ammo fra 24 gram og oppover.

Koster fra 15.990,- i syntet til mellom 18-19.000,- for den dyreste utgaven.

Denne passer deg når du er 16 og den passer deg når du er 25 år :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Skal begynne å jakte på småvilt for alvor denne sesongen, og derfor har jeg tenkt å kjøpe meg min første hagle.

 

Har jaktet en del år, men dette har vært med lånt hagle.

 

Er 16 år og skyter links. Budsjettet mitt strekker seg opp til MAKS 25 000, ikke en krone mer. (Ja, jeg vet dere fleste her synes 25 er altfor mye for en førstegangshagle, men dette er ei hagle som jeg antageligvis kommer til å bruke i nærmere 40 år, altså; Dette blir antageligvis den eneste hagla jeg skal kjøpe i livet mitt). Har dessuten jaktet en del år og funnet ut at dette er noe for meg, så dermed går jeg rett på en super-hagle og ikke noen til 4-5 000 som jeg senere hadde kommet til å solgt for å kjøpe noe nytt. Kvalitet er viktig!

 

Tips til hagle for meg? og spesielt; hagler jeg burde holde meg unna.

 

Det at jeg er links sette kanskje en stopper for noen få børser, men forhåpentligvis ikke så mange.

 

Takker for alle tips! :mrgreen:

 

Hvorfor i all verden skal du bruke 25k på ei hagle om jeg tør spørre ? Kjøp en hagle til 3-5k . Da har du våpen så det holder i mange år. Jeg kjøpte den billigste hagla som var å oppdrive i butikken jeg skulle handle. Den kostet 2999 for 4 år siden. Skyter rundt 2-3000 skudd pr år med den, aldri vært et eneste problem. Det er mannen som holder hagla som avgjør hvor mye småvilt du går hjem med, ikke hvor mye hagla kosta i butikken... Det er nå min mening

Link to comment
Share on other sites

hei er strax 20 selv å vert gjennom en del kjøp og salg av våpen i jakt etter det perfekte :twisted:

er langt over gjennom snitte våpen gal og har lest,sett og prøvd en masse..men det jeg har funnet ut er at det til slutt kommer til hva som passer deg å det du vil ha :)

 

har hatt en 4-5 forskjelige hagler nå mest av de så kalt billige men det skal siest at de dreper de også vis man treffer :wink::wink:

 

den jeg bruker mest og skyter best med er en browning gold kal 10-90(jakt hagle).

 

har tenkt på å kjøpe konkuranse hagle selv en god stund og kommer til å kjøpe en beretta 682,ville egentlig ha browning cynergy men treffer ikke en dritt med den..men treffer det med 682`en så blir nok den :)

 

så min konklusjon er:du må prøve hagla før du kjøper!hva andre sier er ikke så viktig,det viktigste er at du treffer med den :)

 

ps: tenk over om du vil ha auto sikring eller ikke før du kjøper,det funker dålig ved raske omladinger der et eller annett er på tur for og gjemme seg etter halv treff..

 

men for all del dette er bare min mening :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en Brukt beretta 686 e du med 75 cm løp. Da har du ei topp børse til jakt og skyting. Litt tung men ikke værre en at du tåler det. Og skal du kjøpe med justerbar stokk så sørg for at den passer så godt som mulig uten å måtte skru opp høyden en hel masse. For da blir den ubehagelig å skyte med. Kolben kommer langt ned på skulder og glir under armen når skuddet går. Vil egentlig anbefale deg en fast stokk det er ikke noe problem å justere dem litt etterhvert som du forandrer deg. Selv så skyter jeg med en Rizzini premier men jakter med en beretta ulrika. Men har jaktet mye med den gamle 682 jeg har hatt i mange år.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i all verden skal du bruke 25k på ei hagle om jeg tør spørre ? Kjøp en hagle til 3-5k . Da har du våpen så det holder i mange år.

 

Hm, jeg skrev nå akkurat grunnen til dette i den første posten min. Skrev dessuten ikke at jeg SKAL bruke 25k på våpen, men det er maks budsjett. Grunnen til at jeg har høyt budsjett er fordi jeg har penga til det + at jeg har lyst på ei hagle som jeg kan bruke helt til jeg nærmer meg 60 :lol:

 

Takk for alle tips som har kommet i morgentimene!

Så litt på den Browning Maxus som Sanders snakka om, noen som har erfaring med den? :)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg kommet med en del brukte hagler du bør vurdere, men hadde jeg vært i dine sko hadde jeg kjøpt meg en ny Beretta 686 med 71-76cm( 28-30'') pipe eller en Browning 5-25 med samme pipelengde.

Jeg hadde kjøpt med links justerbart skjefte og løse choker.

 

Du skriver at du er ca180 cm høy så jeg hadde sterkt vurdert 76cm(30'') pipe.

 

Den pipa er litt roligere i svingen en ei som er kortere.

Dvs. att den er bedre å skyte med.

 

Dette er børser som varer livet ut med litt stell.

 

Dette er mine betraktninger fra en som har skutt og jaktet mye i 25 år.

 

PS: Har også eid en beretta automat men så lenge det ikke er lov til å ha mer en 2 patroner i børsa ser jeg ikke vitsen med dette for den krever en del mer pussing for å virke opptimalt en det ei o/u hagle gjør.

Og i en jaktsammenheng er det skjelden du rekker å skyte mer en 2 skudd på forsvarlig hold.

 

Mvh

En som har eid og skutt med en hel haug med hagler...

men aldri hatt en star baikal.

Link to comment
Share on other sites

Oppfattet!

Ser ut som om det blir en hagle med justerbar kolbe. Spørsmålet er hvilken, og om jeg ikke kanskje skal kjøpe meg en billigere istedet.

 

Hittil virker det som om jeg antageligvis går for en 686 eller B525, men må ned på jaktbutikken for å teste litt ut osv, og kanskje jeg finner noen andre hagler som virker fine og! :)

Link to comment
Share on other sites

Testen av Maxusen finner du i Jeger nr. 9 - 2010

Ser du har flere alternativer på gang, du klarer ikke å slite ut ei B 525 - denne leveres med 3 forskjellige høyder på kolben, men få hjelp til å finne ei hagle som passer deg - da risikerer du å treffe også..

Er som regel mye morsommere å både jakte og skyte da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei Mathias,

Artig å lese tråden din. Her er det mange gode råd. Min mening er også at du bør kjøpe deg en Beretta. Av og til kommer det nesten nye/ubrukte for salg, der du kan spare ganske mye eller få en finere modell (687) for ok pris.

 

Browning B525'ene er også meget gode hagler. Men jeg er litt opptatt av design og stil, og med den høye låskassen synes jeg Browningen blir litt "traktor" sammenlignet med Beretta. Høyden på låskassa kommer av at Browningen har hengsle-bolt i full bredde under løpsblokken, mens Berettaen har kortere hengsler på siden av løpsblokken.

 

Med vanlig vekt (3,2 - 3,3 kg) går det helt fint å bære hagla en jaktdag. Og skyteegenskapene blir bedre. Kjøp gjerne 76cm løp, hvis du får tak i det.

 

Som flere har nevnt er det viktig at skjeftet passer. Jeg foretrekker skjefter med lite fall (4,5 - 5 cm) og god cast-off.

 

Lykke til med haglekjøpet!

Link to comment
Share on other sites

Takk Spitfire! godt svar. :D

 

Ser ut som om de fleste her anbefaler Beretta, og jeg er rimelig sikker på at det blir noe fra Beretta også. Sannsyneligvis en 686. Virker som et trygt kjøp! Får håpe at kolben også passer bra.

Skal prøve ut en Browning også.

 

Tror nok at 3,2 kg burde være bra, ettersom jeg har brukt 3,8 kg hagle, og det har faktisk gått bra.

Skal nok holde meg unne lettvekterne.

 

Blir vel investert et par tusenlapper i ammunisjon og lerduer for trening :mrgreen:

 

Har sett en slik pakke på sportsbutikken, husker ikke hvor mye den inneholdt, men så ut som et greit tilbud

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Tenkte jeg bare skulle takke Kammerfolkene her for å guide meg i det jeg selv vil kalle riktig retning!

 

Ble i mai den stolte eier av en ny Beretta 686 Silver Pigeon m/ 71 cm løp 12/76 og fast stokk. Er svært fornøyd med denne, hagla er svært pen og den sitter som støpt til meg :mrgreen: Skyter veldig godt med den, og kan ikke vente til småviltjakt.

 

Har bare fått positive svar fra dere på kammeret i min søken etter hagle til meg, omtrent alle har vært svært hyggelige og jeg har fått plenty av PM også :D

Er sikker på at 686 er den hagla som hadde vært best for mitt bruk til den prisen, så takk for fantastisk hjelp! Denne skal brukes i mange tiår fremover :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...