Jump to content

Tips til kjøp av hagle?


Javelin

Recommended Posts

Hei!

 

Skal begynne å jakte på småvilt for alvor denne sesongen, og derfor har jeg tenkt å kjøpe meg min første hagle.

 

Har jaktet en del år, men dette har vært med lånt hagle.

 

Er 16 år og skyter links. Budsjettet mitt strekker seg opp til MAKS 25 000, ikke en krone mer. (Ja, jeg vet dere fleste her synes 25 er altfor mye for en førstegangshagle, men dette er ei hagle som jeg antageligvis kommer til å bruke i nærmere 40 år, altså; Dette blir antageligvis den eneste hagla jeg skal kjøpe i livet mitt). Har dessuten jaktet en del år og funnet ut at dette er noe for meg, så dermed går jeg rett på en super-hagle og ikke noen til 4-5 000 som jeg senere hadde kommet til å solgt for å kjøpe noe nytt. Kvalitet er viktig!

 

Tips til hagle for meg? og spesielt; hagler jeg burde holde meg unna.

 

Det at jeg er links sette kanskje en stopper for noen få børser, men forhåpentligvis ikke så mange.

 

Takker for alle tips! :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Godt å høre! Akkurat den hagla som jeg har sett på og forhørt meg om det siste halvåret :)

 

Er alt bare fryd og gammen med 686, eller har den noen negative sider? :wink:

 

Greit å være 100 % sikker på at dette blir et godt kjøp når jeg går til innkjøp av våpen

Link to comment
Share on other sites

En helt vanlig Beretta 686 kal 12/76 med justerbar kolbe og 71-76 cm pipe med løse choker burde være ei ok hagle

 

Det kan og være en ide og skjekke om det dukker opp noen brukte 687.

 

De fleste nye hagler er som regel ''litt'' tørre i stokkene slik at det lønner seg og ta jobben og få oljet de skikkelig inn.

Dette gjelder oljebehandlede stokker og ikke de som er lakkerte.

Link to comment
Share on other sites

Ok, takker!

Så alt av løp osv er likt der ja. Ingen tvil om at 687 er penere å se på enn 686, liker mer den klassiske looken osv.

 

Har sett litt på den 682, men den ser rådyr ut, men en brukt en som du sa kan man jo få billig.

Kan 682 kalles en ''bedre'' hagle enn 686 og 687?

Link to comment
Share on other sites

682 er ei sportshagle og har utskiftbare slitedeler som det ikke er på 686/7.

 

Solgte min 682 etter ca 100.000 skudd og den var like fin så det hele kommer litt ann på hvor mye du har tenkt å skyte med den.

 

Men den er tyngre og ikke noen favoritt til å bære med seg etter fjellrypa.

 

Til jakt hadde jeg valgt en 686/7 med 71cm pipe og som veier ca3,2kg (OPS: det er jo akkurat det jeg har :) )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Oppfattet Sir!

Ta eksempel, en kompis av meg skal kjøpe Beretta Ultralight Lux, er denne dårlig balansert og har dårlig rekyl?

Bare si meningen din, han er ikke her på Kammeret og jeg kommer faen ikke til å fortelle han det heller :lol: Han er helt fanatiker på den, den er visstnok BEEEEEST.

Link to comment
Share on other sites

Ultralighten er fin og bære på og hvis du får ca 400 gram med bly i stokken er ho også ok og skyte med, men da veier ho like mye som en standard 686.

 

Jeg liker og treffe det jeg skyter på og hvis temaet er bæring så er det mye lettere og la hagla være hjemme.

 

Det du kan gjøre er å treffe mer en kompisen din hver gang dere skyter så skal du se at pipa får en annen lyd :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Med samme patron får du mer rekyl i en lettere hagle, det er elementær fysikk :wink:

Min opplevelse: UltraLight modellene med sin lettmetallsbaskyl mister den fantastiske balansen og førligheten som har gjort Beretta-hagler legendariske, de føles vinglete.

Vil du ha ned vekten, men beholde egenskapene, kjøp den i kaliber 20 - gjør jobben like godt som 12 med mindre du skal ut etter hardskutt sjøfugl.

 

En oppsummering av 680-serien etter hukommelsen:

- 685 (nå utgått): Ekstraktor, minimal gravyre, forkrommet stålbaskyl, fast boring

- 686: Ejektor, gravyre, stålbaskyl

- 686UL (UltraLight): Lettmetallsbaskyl med titanforsterkninger i slitepunkter

- 686 Onyx: Ejektor, gravyrte som 685, svartforkrommet baskyl

- 686 White Onyx: Ejektor, baskyl som 685

- 687: Deluxe-utgaver av 686 med varierende nivå av oppgradert treverk og gravyre og evt. sideplater

- 682: Konkurransevåpen med forsterkninger og utskiftbare deler på slitepunkter

 

Alle modellene finnes med forskjellige varianter av skjefter, skinneprofiler etc.

Link to comment
Share on other sites

Beretta er mine favoritter i den prisklassen - har selv en 685 i kaliber 20 fra midten av 80-tallet, men hva kvalitet angår er nok Browning/Miroku fullt på høyde. Du kan også se på Cæsar Guerrini. Valget bør være ut fra hvilken du føler deg mest komfortabel med og liker best - alle disse varer livet ut og et par generasjoner til.

En liten komentar til Måsabjønns innlegg, hvis du får en brukt B25 til denne prisen er den gammel, sjekk den nøye i forhold til hvilken ammunisjon du regner med å bruke. B25 er en fullstendig håndbygget belgisk hagle, nypris på den er sekssifret. Browning 525 er en Browning-stemplet Miroku (Miroku er heleid av Browning), som igjen er basert på B25-mekanismen tilpasset moderne produksjonsmetoder. Disse er antagelig noe av det mest slitesterke som er å oppdrive, men personlig liker jeg Beretta bedre.

Link to comment
Share on other sites

Miroku er godt kjent og svært anerkjent, men har ikke vært representert på det norske markedet på en stund. Firmaet er som sagt heleid av Browning, og produserer alle Browning O/U hagler unntatt B25 som files ut for hånd i Herstal, samt A-bolt og lever action riflene til Browning. Etter at Browning kjøpte opp Winchester produseres også Winchester lever action rifler av Miroku.

Link to comment
Share on other sites

Ser du på bare o/u eller halvauto, pump osv også?

O/U ja, eller sideligger. Sideligger er favoritten, for meg gir det den beste feelingen, men har begynt å vende meg til O/U. Sideliggerne er litt dyrere også vanligvis.

 

Hvis det er noe helt fantastisk av HAlvauto hagler som verden ikke har sett maken til så åpner jeg for mulighet til det, men helst Over Under eller Sideligger. Ikke Pump.

 

Forresten, hva var reglene for Halvauto? 2 i kammeret og 1 i løpet? eller 1+1? Har ikke helt satt meg inn i disse halvautomathaglene.

Link to comment
Share on other sites

Beretta er mine favoritter i den prisklassen - har selv en 685 i kaliber 20 fra midten av 80-tallet, men hva kvalitet angår er nok Browning/Miroku fullt på høyde. Du kan også se på Cæsar Guerrini. Valget bør være ut fra hvilken du føler deg mest komfortabel med og liker best - alle disse varer livet ut og et par generasjoner til.

En liten komentar til Måsabjønns innlegg, hvis du får en brukt B25 til denne prisen er den gammel, sjekk den nøye i forhold til hvilken ammunisjon du regner med å bruke. B25 er en fullstendig håndbygget belgisk hagle, nypris på den er sekssifret. Browning 525 er en Browning-stemplet Miroku (Miroku er heleid av Browning), som igjen er basert på B25-mekanismen tilpasset moderne produksjonsmetoder. Disse er antagelig noe av det mest slitesterke som er å oppdrive, men personlig liker jeg Beretta bedre.

 

Bra at du passer på hva jeg skriver :idea:

Jeg håper ikke at noen er gale nok til å putte ultrataktikalsuperduperutavdegselvopplevelse patroner i ei normal 12/70-76 hagle.

 

PS1: i det prisleiet du er i kan du også finne noen brukte perazzier som er ok.

PS2: betaler du ca25000 for en halvautomat må du ringe meg når du skal ha deg bil :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å banne i kjerka, men personlig, hvis man ser bort fra traphagler. Så mener jeg at etter en 16k får man ikke noe "mer" en pynt før man tar steget opp på mye mer enn 25k.

 

Virker som du trenger en beretta, og heller bruk de resterende 10k på utstyr, runder på bana og jaktammo. dette vil du nok ha større utbytte av enn å finne den dyreste hagla du finner!

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å banne i kjerka, men personlig, hvis man ser bort fra traphagler. Så mener jeg at etter en 16k får man ikke noe "mer" en pynt før man tar steget opp på mye mer enn 25k.

 

Mulig du har et poeng der, får vel for eksempel en 686 til ca 16k. Noen fler her som er enige at det ikke er så stor forskjell på selve hagla kvalitetsmessig og skyteegenskaper med en 16k hagle vs 25k?

Link to comment
Share on other sites

Fra dine innlegg virker det som om du er mer interessert i jakt/skyting enn at hagla blir pussa og pakke for vinteren den 17 sept. Mitt råd vil derfor være å kjøpe deg ei hagle som er tilpasset deg. Det trenger ikke være en Flodman, og heller ikke et smykke. Den skal være med på turer i all slags vær og er en del av din utrustning på linje med resten av ditt utstyr. Leit om du må ha med egen madrass til hagla på tur. Selv har jeg aldri vært borti ei hagle som ikke funker med bra stell. Mitt valg ville vært å la Silver Pigeon være maks pris, for heller å bruke penger på tilpassing og skyting. Hagla bommer ikke. Det kommer du til å gjøre. Bruk pengene dine på tilpasning og skyting. Med 25k kan du få veldig god tilpasset hagle (feks 686/687) og masse verdifulll trening. Treningen betyr mer enn halgla. Det er i det minste min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Takk Ivarmask!

Virkelig nyttig post og jeg tror du har et veldig godt poeng. Hagla kommer nok ikke til å bli pakka sammen 17 september men skal være med på tur. Viktig at den kan tåle litt drit! Man kan alltid være litt uheldig vet dere..

Vil nok stå mange timer på skytebana for å trene meg opp innen skyting og, man kan aldri få nok øving.

 

Ettersom det jeg har forstått kan man vel få tilpassa kolba, muligens detta også blir mulig om et titalls år? Justerbar kolbe kan vel bli noe å gå for.

 

Hittill ser jeg for meg at jeg blir en eier av enten en 686 eller B525.

 

Husk nå, jeg kan ikke så mye om våpen og slikt ennå så jeg kan ta litt feil. Har ikke lik kompetanse som dere ''gamlekara'' :lol:

Link to comment
Share on other sites

Neinei, bare lurte jeg :mrgreen:

Har vel ikke akkurat problemer med det, men ser for meg at jeg er mer pengelens når jeg er ferdig utvokst og har andre ting jeg må prioritere pengene mine på. Lang stund til jeg får drømmehagla da :cry:

 

JEg setter stor pris på alle tips fra dere her! dere kKammerfolk er veldig god hjelp :)

Link to comment
Share on other sites

Joda, men ser for meg at når jeg er 18-19 så har jeg mye viktigere ting å bruke penger på enn hagle som for eks: bil, bolig, reise osv.

Blir forresten 17 nå straks hvis det hjelper noe :lol:

 

Er 180, fattern er 177 og mora mi er 163 så er litt usikker på hvor mye jeg kommer til å vokse. Et par CM blir det sikkert, men er litt usikker på hvor store utslag noe sånt gjør på børsa? :o

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...