Jump to content

Hva regnes som "løpslengde" ?


TheStigh

Recommended Posts

I og med at POD fikk gehør for at lyddemper er å regne som en del av løpet kun når den er permanent festet, må dette også gjelde i dette tilfellet.

Så lenge flammedemper, lyddemper, forlengerhylse o.l. er festet på permanent vis, må dette være godt nok.

Lodding bør etter min mening holde.

Link to comment
Share on other sites

...

I dag er det flammedemper som er "fast" men det er loddet på. Derfor er jo spm om en kompensator som loddes tilsvarende vil regnes som en del av løpet.

 

Jeg TROR det, men det er detvel egentlig bare blåskjortene som kan svare på.. Jeg ville rettet spørsmålet til Våpenkontoret, evt POD :shock: ...

Link to comment
Share on other sites

Definisjonen på løpslengde er i følge POD målt fra støtbunn til kroning. ...

Det er i så fall feil, fordi:

Pipelengden defineres som avstanden fra løpets munning til støtbunnen med sluttstykket i låstPipelengden defineres som avstanden fra løpets munning til støtbunnen med sluttstykket i låst (fremre) posisjon. For revolvere måles pipelengden fra munningen til fremre kant av tønnen. Har skytevåpenets løp en påskrudd del på våpenets munning som kan fjernes, som flammedemper, lyddemper eller lignende, skal løpets lengde måles uten påskrudd del.
Lodder eller sveiser du kan den ikke fjernes, og skal måles med i lengden. Kroning er ikke envnt i forskriften.

 

 

Men, det hjelper nok bare så lite når ikke børsa er godkjent anyway...

Link to comment
Share on other sites

Påskrudde dingser skal fremdeles i følge dem ikke regnes uansett om det kan fjernes enkelt eller ikke.

 

Er du sikker på det? Jeg har ikke lest meg opp på Alms-saken, men den handlet jo om en avtakbar demper.

 

Forskriften sier følgende:

Har skytevåpenets løp en påskrudd del på våpenets munning som kan fjernes, som flammedemper, lyddemper eller lignende, skal løpets lengde måles uten påskrudd del.[/i]

 

Spørsmålet må vel bli hvordan de tolker "avtagbar". Lim og lodding er muligens ikke godt nok, men blindplugging (med herdet pinne eller sveis) burde kunne gå gjennom.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen krav til lengden på riflingen i et løp, så om man velger å herpe løpet ved å bore ut deler av denne så står man vel fritt til det så lenge man ikke borer ut hele og derved endrer kaliber/kulediameter det er mulig å presse gjennom?

Poenget er ikke-eksisterende som annet enn et eksempel på hva som er lovlig da.

 

Det som hadde vært veldig interessant å fått en offisiell bekreftelse på er hvorvidt en permanent påsveist forlengelse er gyldig som "løp".

Det er en kjent sak at sveisen ofte er sterkere enn omliggende stål, slik at to sammensveiste gjenstander som ryker fra hverandre ofte ryker ved siden av sveisen (så lenge det er en OK sveis da...), slik at en flammedemper, kompensator eller lyddemper som er sveiset på og som derved utgjør en del av den lovlige minimumslengden av løpet ikke vil kunne fjernes på annen måte enn ved bruk av såpass mye vold at deler av løpet vil bli ubrukelig.

 

Dersom man borer ut f.eks 15 cm rifling i et i utgangspunktet lovlig løp og borer hull til sidene som leder kruttgasser inn i en spesiallaget demper som skrus utenpå vil vel dette være i henhold til PODs oppfatning av lovlig løpslengde ifm demper, jfr Alm-saken.

Såvidt jeg kunne se var ikke avstanden mellom "kroning" og støtbunn nevnt som et krav i den saken, dette har muligens kommet opp i ettertid når d`herrer har fått tenkt seg om?

Hvordan skulle man i så fall få til et lovlig 40cm heldempet løp om ikke det har hull og kroningen sitter lengre bak? Om dette er et krav faller jo hele reglementet rundt heldemper som et korthus...

En avklaring her hadde vært OK, samt synspunkter på hvor effektiv denne demperen (om lovlig) ville blitt.

Her ville et aktuelt spørsmål videre kunne være hvor mye gods man kan fjerne i løpets diameter, dvs diameter på hull, kan man frese langsgående spor etc...

Link to comment
Share on other sites

Det som foranlediget dette var spørsmål om hvordan man skulle måle, og hva som definerte "munning".

 

De var helt klare på at deres definisjon av"muning" var kroningen.

 

Så spørs det jo hvor mye hold man mener dette har, og om man gidder ta rissikoen på å utfordre det.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville holdt meg unna å kjøpe SIG551, da den pt ikke står på listen over godkjente våpen. At du har en søknad som er innvilget av ett eller annet politikammer, er ikke godt nok. Det medfører i praksis bare at du får trukket tilbake våpenkortet når dette oppdages.

 

Nå er du i tillegg oppmerksom på det, så rådet er igjen; ligg unna SIG551.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...