Jump to content

Hanerifle


Morten B

Recommended Posts

Hei, det du har der er restene av en Svensk muskett m1815/38/45 som etter å ha blitt dimittert fra millitärtjenst av "Oberst Von Göthe" har hatt en sivil karriære som jaktgevær med kappet stokk og pipe.

 

Karriæren er nødvendigvis ikke over, du kan enten henge den på veggen til minne om onkelen din, eller du kan gjøre et prosjekt ut av den for å forsøke få den til å spytte bly og flammer igjen, enten i jaktversjon eller i tilnærmet opprinnelig stand med helstokk og pene løpsband.

Link to comment
Share on other sites

Takk for raskt svar. Har du tips til hvordan jeg bør gå frem for å pusse den litt opp uten at fagfolk får hjerteflimmer?

Mye rust i røret og stokken trenger generellt oppussing. Jeg er ikke sikker på om pipen er kappet for forsikte ser originalt ut. Mekanismen fungerer, men jeg tror ikke jeg tar sjansen på å prøve den :) Er det noe verdi på våpenet, eller er dette "nærmest hyllevare"?

Link to comment
Share on other sites

Tja, verdi.. Vil tippe at den kunne gitt en tusenlapp på auksjon, kanskje litt mer om det var en som trenge deler eller hadde veldig lyst på et prosjekt så det er desværre ikka astronomiske summer når vi snakker om kroner og øre. Jeg vil tippe at affeksjonsverdien er høyere enn markedsverdien.

 

Angående opppussing kan det være mye og nyttig info å finne inne på http://www.svartkrutt.net/ sitt forum, der er også en chat som frekventeres av svartkrutt og gammelpang-entusiaster.

 

Jeg syns det er morsomt å bruke elektrolyse til å fjerne rust med, men det finnes også andre gode metoder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...