Jump to content

Din Perfekte Jaktvåpengarderobe


bjoernstad

Recommended Posts

Har ikke sett noen lignende tråd her, og synes det er interessant å se hvilken våpengarderobe som er "perfekt" for deg og ditt. For min del er jeg usikker på om det finnes våpen og våpenkombinasjoner som tilfredsstiller alle krav og kriterier for meg og mitt bruk. Men av dagens enorme utvalg har jeg mine favoritter og go`børser som gjør sitt for at jeg skal ha en best mulig jakt og skyteopplevelse. For noen har utseende mer å si enn andre, og hvordan folk vektlegger dette er selvfølgelig forskjellig. For min del er det en kombinasjon av vakre og dønn solide jaktvåpen som er min sterkeste begrunnelse for valget. Og mine "drømmevåpen" er ingen spektakulære våpen som koster mange hundretusner, men er som sagt solide, og topp på alle måter. Og i og med at det i dag er begrenset til 6 våpen (med unntak) ser min liste slik ut:

 

- Blaser R8 lux, kal 8 x 57 m swarovski z6i 1-6 x 24 (primært til elgjakt, og andre store og "hardskutte" dyr)

 

- Sako 75 de lux, kal 6,5 x 55 m zeiss varipoint 3-12 x 56 m lys ( til alt annet storvilt og det meste av småvilt)

 

- Sako vixen deluxe kal 223 rem m zeiss diatal 8x56 m lys (godbørsa til rådyr, rev og annet småvilt, skumringsjakt)

 

- Gebruder Merkel 203E, kal 12/70 ( due, skogsfugl, rype og pynt)

 

- Gebruder Merkel K 96 lux drilling, kal 12/70, 12/70, 7 x 57R m zeiss varipoint 1-4 x 24 (Til rådyrjakt, primært)

 

- Sako quad Hunter, kal 22LR m kahles 3-9 x 42 ( Til duejakt, primært)

 

Ikke veldig glad i sinnsykt grove magnum kalibre, i tillegg er jeg glad i forholdsvis enkle og populære kalibre, i solide, pålitelige og gode våpen. Kaliberutvalget er kanskje ifølge noen litt kjedelig, men det er pga tilgjengeligheten, i tillegg til at jeg ikke har testet ut veldig mange forskjellige kalibre til jakt og skyting. Som dere også ser er jeg fan av tradisjonelle våpen (eks sako og gebruder merkel)

 

Spent på å se kammerfolkets perfekte jaktvåpengarderobe!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ønsker meg??

Måtte blitt:

Blaser R8 i samme kaliber valg som jeg har i dag kanskje....

 

Så kunne jeg tenkt meg en SS dobbelrifle i 8x57JS, Gjerne en Merkel bygd på kaliber 28 kasse med en 1-6x24 Shwarovski Z6i i sving montasje.....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja, har i grunn den perfekte jaktgarderoben! ( Etter min mening ) :mrgreen:

 

1. Sauer 202 i 6,5x55 med kkc og gjenga med hausken demper, toppa med ein S&B 2,5-10x56 r4 prikk og kulebanekomp (måneskinsjakt/bøjakt)

 

2. Sauer 202 outback i 30.06 gjenga med atec demper, toppa med ein S&B 3-12x50 r4 prikk og kulebanekomp (hundeførerbørse)

 

3. Sauer 202 i 300winmag med lux stokk toppa med ein Zeiss V/D 4-16x50 r60 med prikk og kulebanekomp (Høgfjellsbørse) som går som fytt i h...... :mrgreen:

 

4. Antonio Zoli Columbus o/u 12/76 (fuglejakt/leirduer)

 

Alle riflene blir hjelpt med ein Leika Geovid 8x42 med avstandmåling..

 

5. Brono 22lr med leupold 3-9x40 r4 for diverse "jakt" på garen :lol:

 

i framtiden ser eg for meg og prøve ein halvauto, og da blir det sauer 303 i 9,3x62 med ein kikkert i 1,5-6x42 eller noe i den duren

 

Er min garderobe.. og etter min mening perfekt for mitt bruk :mrgreen:

 

mortens

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja synes min liste er den perfekte pr i dag, men mulig det blir noen bytter senere viss Norsk Tippping vil dele!!

 

1. Blaser R93 flutet pipe 8x57 , med Zeiss Vari 2,5-10x50 til elg, rådyr

Ekstra semi w pipe i 6,5x55, med Swarovski med lys 3-12x50 til langhold, trening og hjort

2.Mauser 33/40 flutet pipe med leupold 1,5-5x20 til Elg, rådyr

3.Blaser D99 7x57R -2x20x70 med S&B Senith 1-4x20 med lys til fuglejakt

4.vil ha til toppjakt Blaser K95 8x57 med en Swarovski Z6i 1,7-10x40

5.Sideligger spansk 12x70 ( Vil ha en Blaser F3 cal 20 )

6.CZ 455 ,17HMR med Leupold 6-18x40 til rev, trening

 

Så med en liten lottogevinst er min liste komplett :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja litt har man, og litt ønsker man seg i en god jaktvåpengarderobe.

 

S&L Victory i 308w (kort pipe), 6.5x55, og 22-250. Samme demper på alle 3 løp. Denne dekker opp all primerjakt

CZ452 Varmint i 17hmr, og American i 22lr (begge dempet). Disse dekker opp behovet for nærjakt og ganske så nærjakt, uten å skremme naboer og gjennsittende kråker for mye.

 

Optikk er ett sorgens kapittel, som vi går stille forbi (Zeiss og Swaro står på ønskelisten).

 

Hagle er det lite av på nåværende tidspunkt, men en rimelig Beretta kopi i 12/76 O/U hadde gjort seg til min ringe bruk.

 

Det eneste som mangler på rifle siden for min del, er en rifle i 223r til sekunderjakt.

 

Helst en Blaser R93 i 223R (kappet så det rekker), og 6.5x55 (noe kappet). Begge m/demper, og egen optikk. Behov er sekundærbørse uten treffpunktsendring v/løpsskifte, til kråke/gåse (og allt annet enn storvilt) jakt.

Eventuelt en presis ikke systemrifle i 223 (kappet under 50cm). CZ sin 527 eller Ruger sin 77 er gode kandidater. Bruksområde som forvokst salong. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Slike funderinger har vært tidtrøyte i mange lange timer på elgpost gjennom høsten, her er mine betraktninger:

 

Winchester M70 Featherweight, kal. 3006. Til alt av storviltjakt. Det jaktvåpenet jeg bruker desidert mest.

 

Ei o/u hagle kal. 12/76 av god kvalitet, godkjent for stål. Til allround småviltjakt og trening på leirduebane.

Selv har jeg en Browning, og vil beholde den.

 

Brno salongrifle i .22 Lr. Litt usikker på om den hører med her, tror kanskje jeg skrev noe om "øvelseskyting" på våpensøknaden for mange år siden?

 

Det var "basen" i garderoben, som jeg mener representerer et minimum.

 

Forøvrig har jeg:

 

Drilling Sauer&Sohn mod. 3000 i 12/70 - 5,6x52R. Brukes desverre alt for lite. Kunne vært byttet i en fin gammel Sako Vixen i .222 Rem.

 

Brno 602 kal. .375 H&H mag. Kunne vært byttet i en 9,3x62, gjerne en ombygd mauser av et eller annet slag.

 

Hagle Sauer 47E kal 12. Kunne gjerne vært tilsv. kal. 16, evt. Merkel o/u i 16.

Link to comment
Share on other sites

Blaser r8 luxus 6,5*55 med 3-12*50 med lys å komp. s&b

Sako75 hunter i 6,5*55 med ctm4 a-tec også med 3-12*50. s&b

Blaser bbf 97 luxus kombi i 12/76 å 7*57R med 1-4*25 med lys. med koffert.

Beretta 682 sporting. 12/70.

Star baikal side ved side. 12 70.

 

Å holder på å bygge en mauser på dobbel squear bridege magnum kasse. i 375H&H mag.

som forøverig skal bli en klassisk safari smellert.

 

Bruker nesten bare kombin å sakon.

Å berettan mye på bane.

Link to comment
Share on other sites

Mauser i 7x57

Mauser i 9,3x62

Mauser i .404 Jeffery

BSA Martini enkeltskudd i .22 LR

E.J. Churchill XXV bokslås i 12/70

Drilling i 16/16/8x57IR(S)

 

Mangler fortsatt den siste. :) Kunne også tenke meg å spe på med et par ekstra piper til Mauserne, i kaliber .375 Rimless 2¼" og .256 Newton. Og så må man selvsagt ha en Krag og noen antikke svartkruttvåpen, men de inngår jo ikke i garderoben, heldigvis.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne tenkt meg:

 

1: Mauser M03 med ei 8x57 IS pipe, 6,5x55SE pipe og 22-250 Rem pipe. Optikk: Swaro 1-5x20 med lys el lign, Zeiss 2,5-10x50

og Swaro/Zeiss 3-12x56 m lys... :!:

 

 

2: Blaser D99 i 12/8x57 IRS og en Kahles 1.5-6x42 på toppen.

 

3. Sako Quad med alle 4 pipene... Og 4 x 3-9x40 Leupold VXII :)

 

4. Benelli Super Nova 12/89.

 

 

Ved behovfor andre kaliber bare supplere med piper og optikk til M03`n.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg har den våpengradergoben jeg vil ha. Kan ikke finne noe jeg kan bytte ut i alle fall! Men, jeg er litt skeptisk til å legge utpå nettet hva som finnes i skapet mitt. Litt pil på kartet til tyven liksom... Men det er nå meg da.

 

 

Ja, skjønnner deg, Skaubjønn, samtidig så syns jeg det er å være litt overforsiktig. Pluss at en perfekt og optimal våpengarderobe for en del folk ofte kan være våpen de ønsker seg og ikke har, slik at ikke listene som ramses opp er et faktum i hvert tilfelle.

Men jeg forstår skepsisen!

 

Mye artige våpenkombinasjoner å se iallefall!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg har den våpengradergoben jeg vil ha. Kan ikke finne noe jeg kan bytte ut i alle fall! Men, jeg er litt skeptisk til å legge utpå nettet hva som finnes i skapet mitt. Litt pil på kartet til tyven liksom... Men det er nå meg da.

 

 

Er enig med deg der, men er ingen som finner våpenskapet mitt alikavell :)

 

mortens

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

min perfekt garderobe er en

1. remington 870 supermagnum synt 12/89 er i hus nå og blir brukt til det meste frem til det kommer andre våpen i hus da vil den bli brukt på rådyr og rev:)

 

2. en browning x bolt cal 308 med S&B 1,5 - 5*42 med lys med A-tec maximdette blir min første rifle som blir brukt til alt frem til jeg får flere våpen. den kommer i hus juni:)

 

3. berette m2 i 12/76 som vil bli brikt på det meste av figler:)

 

4. sauer 202 highland 223/ 6,5x55 med S&B 1,5 - 5*42/3 - 12*50 med lys med A-tec maximvi rådyr og småvilt og reinsdyr:)

 

5. blaser r 93 i 93x62, 375 H&H, 6,5x55 med S&B 1,5 - 5*42 med lys og A-tec maxim til elgjakt, vilsvon og afrika:)

 

6. jeg ønsker meg og en kombi i 12/76 og 6,5x55 med en S&B 1,5 - 5*42 med lys denne til rådyr jakt den også :)

 

 

dette må nokk vere mine topp 6:)

Link to comment
Share on other sites

Min perfekte våpengarderobe ser slik ut:

 

Rifler:

Sako Quad med .22lr og .17hmr (Leupold VXII 3-9x32 EFR)

Sako Vixen .222 Rem (Zeiss Classic 2,5-10x50 m/lys)

Sako Forester .308 Win (denne har jeg) (Zeiss Victory Varipoint 2,5-10x50 ret 60)

 

Hagler:

Merkel o/u kal 16/70 (helst fra 1950-tallet)

Benelli Vinci halvauto + slugløp

 

Kombi:

Merkel K96 drilling med 16/70 x2 og .222 Rem (Zeiss Victory Varipoint 2,5-10x50, eller 1,5-6x42 - får ikke bestemt meg - ret. 60 i hurtigmontasje)

 

Selv om dette ikke er uoppnåelig, har jeg nok langt igjen, dessverre...

Link to comment
Share on other sites

min perfekte (drømme) våpengarderobe må være

 

Sauer 202 outback i 6.5x55 som hovedbørsja til jakt på rådyr, hjort og elg.

 

Sauer 200 STR i 6.5x55 eller 308, optikk s&b 5-25x56 p m II LP med en mcmillan stokk, brukes mest til langhold og litt jakt.

 

Benelli super 90, kal 12 til duejakt og skogsful.

 

Remington 700 sps tactikal med BR demper i 223 til rev og kråker osv..

 

Sabatti Kombi 12/76 & 7x57r til rådyrjakt.

 

Marlin classic 1895 i 45/70 eller sauer 303 i 9.3x62 til storvilt i norge.

 

hadde det vært opp til meg så kunne jeg nok ha hatt 10-20 våpen :D

Link to comment
Share on other sites

Drømmegarderoben for en uvitende tullebukk:

 

Benelli m2 til fugl og snæsk.

en eller annen kombi i 12/76 og .222 for småvilt på mindre hold.

ei meget lett rifle i 308 med kort løp og demper til villreinjakt og forsåvidt annen storviltjakt også (leter etter i disse tider.)

470 nitro til kråka. :shifty:

ei dempet .22 til due eller annet gøy.

+ en ledig plass. Må alltid ha en ledig plass. Vet jo aldri hva fremtiden bringer...

Link to comment
Share on other sites

Tror min praktiske garderobe hadde blitt:

 

Remington 870 12/89 XRC

 

Sako 75 SS 6,5x55

 

Remington Seven SS Custom i 308 win

 

Steyer SGG 69 308 win (klassisk Sniper rifle)

 

Mauser 03 pro 338 Winmag / med ekstra løp 375 HH

 

Erna SR 100 ( følger med løp i 308 win/300wm/338 LM)

 

+ 1 Sauer STR 200 6,5x55 til DFS skyting.

 

MADAMDS

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Spennende tråd:

Min drøm:

Sauer 202 i 6,5 x 55 med KKC og en ca 2,5 - 10 x 56 av greit merke, og A-tec Maxim eller tilsvarende demper (all riflejakt pluss jaktfelt)

Antonio Zoli MG92 (drilling) 12/12/6.5x55 med justerbar kolbekam. (Rådyr-bever-enkelte skogsfuglturer)

Benelli Comfort 12/76 (Det meste av rein haglejakt)

Simson suhl SS av eldre årgang i utsøkt stand i kaliber 16 til (harejakt med hund)

Fin sideligger rifle med gode åpne sikter i et ikke alt for grovt kaliber (til enkelte dager solskinnsdager)

CZ 452 varmint, men god kikkert og demper, 22lr (billig trening, hyggeskyting og kråkefugl)

 

Noe av dette er helt eller delvis oppfyllt pr i dag. Mangler bla drilling og ss rifle

Link to comment
Share on other sites

vansklig... kommer da altid nye ønsker i hjernen!

 

men skal vi se..

hagler: sideligger kal16 tysk fabrikat, sauer kanskje

1 over og under men det har jeg (må ha noe annet en sideligger for å treffe noe særlig..)

 

Rifle: winchester 94 (har jeg 356 win)

lita kåbåybørse i 44mag

Garand.. vansklig å få, (men har en Ruger mini 14 som erstatning...)

ruger/cz i 458lott

Kimber 84 i 30-06/ 35 whelen

en gamel sortkrutt sak gjerne norsk for å leke seg med.. blir vel en gang en kommer over noe

 

håndvåpen: smith 29/629 i 44 mag (det har jeg)

mauser pistol med kolbe i 9mm

smith i 500s&w har jeg gitt opp håpet om

Orginal colt "peacemaker" i 45 l.c

webley i 455 (det har jeg forhåpentligvis ganske snart!!!)

colt/kongsbergcolt gamel orginal (Det har jeg å forhåpentligsvis snart!!!)

en smith eller colt fra krigens dager i 38..

en orginal og fin luger!

Link to comment
Share on other sites

Ja det er et tankekors at en hadde dekket ganske mange behov under all jakt i Norge med en original M98 og en hardt brukt Baikal enkelløper.... maks 2000 kr i innkjøp totalt.... Nei, en hadde ikke dekket alt, men i de rette hender det meste, iallefall med en billig Tasco på Mauseren og om nødvendig omsmidd hevarm, hvis en ikke vil strekke hals for å se noe i skyhøye montasjer. En skal ikke så veldig mange år tilbake før jegere med Krag og ei Kongsberghagle tok seg av det meste.

Link to comment
Share on other sites

Perfekt jakt-garderobe.....

 

1. Volquartsen Fusion 10/22

2. Ruger Mini-14 fra ASI

3. Browning BAR match .308

4. Benelli M3 eller M4

5. Marlin camp carbine 9mm m/tykkere løp og demper.

6. Contender carbine med mange løp i div kaliber.

 

I hvertfall med de begrensninger norsk lov setter på slikt.

 

Uten disse begrensningene men med samme antall våpen blir lista slik.

 

1. Kel-tek RMR 30 carbine

2. AR 15(Baer) med uppers i 300wisper, 223, 6.5 grendel, 6,8 og 204ruger.

3. Garand M1 "tanker" .308 eller .350 rem

4. Benelli M3 eller M4

5. Marlin camp carbine 9mm m/tykkere løp og demper.

6. Contender carbine med mange løp i div kaliber.

 

Tror faktisk ikke at jeg ville ha valgt AR hvis det startet praktisk rifle klubb lokalt men som jakt rifle er den derimot veldig interesant.

 

Har ønsket meg en en tanker garand til storvilt så lenge jeg kan huske, men med dagens lover......

Link to comment
Share on other sites

Drømmegarderoben:

 

Blaser R93 Black Edition i 9,3x62 med ekstra løp i 223 og 308

Sauer 303 i 300 winmag

Benelli comfort halvauto hagle

Browning 525 o/u

Sako Quad 22LR og 17HMR

En god kombi i 12/76 og 6,5

 

Må bare vinne i Lotto først... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Perfekte garderobe?

Den er neppe lovlig i norge, men vill sett slik ut (tar kun 6 "jaktvåpen" da en komplett oppramsing ville ta for lang tid)

 

1. FGM-148 Javelin

2. Barrett M107A1 .50BMG

3. Sako TRG 42

4. Remington 700 LTR .308Win

5. AR-15 .223Rem

6. Remington 1100 Tactical 12/76

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lenge slitt med det tankeeksperimentet å prøve å redusere til 22 våpen fordelt på meg og konemor i tilfelle vi skulle finne på å flytte til Nederlan. Men får det ikke helt til å gå opp.

Det var det jeg skjønte.. Best at dere blir i Norge.

 

Forøvrig vil jeg be om det samme som Hassel:

Tør man anmode om et skift av trådtittel til jaktvåpengarderobe...?

 

Eventuelt bør jeg kanskje begynne å liste opp alt av konkurransevåpen jeg ønsker meg :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Ei enkeltskudds Husqvarna salongrifle og ei enkeltløpa Kongsberghagle i kal 24 med 90 cm løp...

 

Og måten man lærer å skyte med hagle på, er å få én patron av faren sin, med klar beskjed om å komme hjem med én fugl. Jeg kjenner en som startet jaktkarrieren på denne måten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nesten alt jeg trenger men noen av valgene er bare billige løsninger som kanskje byttes etter hvert mot noe som gjør samme nytten.

 

1 stk 22lr til kråkejakt og trening. Har en cz452 som skal byttes ut med 455.

 

1 stk hagle 12/76 til sjøfugljakt. Tung og værbestandig. Har en gammel Lanber O/U.

 

1 stk hagle 12/70 til skog og fjell. Lett og smidig. Har en gammel hanehagle som lades med ekte krutt.

 

1 rifle med plastkolbe og tungt løp med demper og kikkert med høy forstørrelse, cal 6,5x55 til sel og sjøfugljakt. Har en tikka t3 varmint som dekker det området men ikke i 6,5. Blir nokk et bytte etter hvert.

 

1 rifle av den lettere typen til fjellturer etter hare. Har en cz 527 carbine i cal 7,62x39.

 

1 kombi til åtejakta. Finkalibret rifleløp og en god skumringskikkert er de eneste kravene. Forhåpentligvis i hus i løpet av høsten.

 

1 nogenlunde lett storviltrifle som dekker all jakt i norden. Har et arbeidsjern av en mauser i 9,3x65 som får den oppgaven.

 

1 Krag Jørgensen som dekker et behov som egentlig ikke kan beskrives. Brukes som godværsrifle på både sel og småvilt.

 

Det ble 8 våpen som dekker det aller mest nødvendige. Heldigvis er hanehagla fra før 1890 og 527’en registrert på madammen. Sammen har vi noen til som dekker litt mer spesielle behov. For eksempel behovet for å kunne jakte med en munnladet perk-hagle på eiendommene som mine tipp-tipp oldeforeldre ryddet. :D

Link to comment
Share on other sites

Ei god o/u hagle (Miroku eller Belgisk Browning, kanskje).

En god drilling (Antonio Zoli) med 1-4,25x tysk kikkert i EAW vrimontasje.

M98 med m/70sikring,stokk i fint treverk formet slik at den både er god å skyte med og vakker å se på, EAW montert tysk kikkert ca 4x, 3006.

Ditto i 6,5x55, men med tyngre løp og større forstørrelsesområde og lysåpning.(kanskje opp mot 20x).

BRNO Varmint .22lr.

 

Dette er ikke nødvendigvis hva jeg har, men hva jeg hadde ønsket meg om jeg måtte "begynne på nytt".

Link to comment
Share on other sites

Det finst berre våpen til jakt sivilt i Norge, alt anna er kjemisk drivne papirhòlemaskinar 8)

Siden jeg er medlem i Norges Metallsilhuettforbund (og håndvåpenjakt ikke er tillatt i Norge) så lurer jeg på om jeg egentlig skulle skutt med håndvåpen i Norges Papirsilhuettforbund :mrgreen:

 

For at dette ikke skal bli kun OT så vil jeg nevne at jeg ønsker meg egentlig en Sauer 200STR med jaktstokk til jaktvåpengarderoben min, det tror jeg kunne vært hyggelig å skyte med på jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Tror faktisk jeg har den allerede jeg...? :wink:

...

9,3x74R/20mag dobbeltrifledrilling storviltjakt

...

 

Jeg synes å huske du averterte denne for salg.

 

Tror du må huske feil? :forvirra:

 

Nei, har bestemt meg for å beholde den, og setter på et lite Varipoint. At jeg kunne tenke på salg... :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...