Jump to content

sveising på mauser m67 låsekasse


rypejegern

Recommended Posts

Driver å pusser opp min gamle bane mauser for tide. Den har 4 hull på siden i låsekassen fra tidligere diopter og sidemontasje. Det jeg da lurer på er, hvordan det går å sveise disse igjen? Tenker da på tig sveis da jeg har det i verkstedet. Vil herdingen ta skade av denne varmen ? Vet at det hadde vært greiere å sende til børsemaker, men har dette som et lite prosjekt på kveldstid når barna har lagt seg og fruen er på seinvakt :D . Håpe dere har noen tips i saken !

Link to comment
Share on other sites

Heisan dere. Har tenkt på den metoden som ligger på midway, altså med å klinkke skru hodene.... meeen syns det blir litt halvgjort. Er redd for at det kommer til å vises når kassen er ny blånert. Mulig det er jeg som bare er paranoid :shock:

Tenkte å bruke skruer i hullene uansett før jeg sveiser. Er det noen som har prøvd å sveise fast hel skinne på låse kassen. Satt å leste om at noen her inne har vært plaget med at bakre skrue på mauser montasjen ble slått skjeve. Har søkt ang sveising av mauser låse kasse på nett og her inne, men fant ingenting.Hvis man tar det helt med ro å tar litt av sveisen i gangen[kjøler etterhvert} Noen kloke råd+ Skal også få ut noen bilder av prosjektet etterhvert

Link to comment
Share on other sites

Nå ligger herdinga på bakre bro på en M67 i sponkassen til fresen på Kongsberg etter montering av diopter (settherding). Jeg har fått råd om å strippe låskassen, tre et 18mm rundstål inn der sluttstykket normalt er og så TIG-sveise. Hvis du ikke setter skruer i bunnen av hullene før sveising, så pass på å bruke sveisespray på rundstålet, ellers kan det bli vanskelig å få det ut igjen. :D

Sveis forsiktig.

 

sofakriger

Link to comment
Share on other sites

ok :) er denne metoden kun ment for skru hull, eller også for sveising av skinne. Å sveise fast feks en hel montasje skinne alla badger vil jo si at man vil sveise på fremmste del av kassa, altså den delen med herding. Er dette fy fy. Tenkte kanskje at det er en grunn til at jeg ikke har sett denne løsningen før. Men en hel skinne av god kvalitet som er sveisa fast må jo ville være med å stive av låse kassen ganske bra.

Link to comment
Share on other sites

Men en hel skinne av god kvalitet som er sveisa fast må jo ville være med å stive av låse kassen ganske bra.

 

Kapp av magasinboksen nede ved underbeslagte og punktsveis den til kassa; det stiver av minst like mye og du slipper å tilføre så mye varme.

 

Mye lesestoff om slikt om du får tak i gammle Våpen(journalen) og artikklene om "Frigevær på mauserkasse"

Link to comment
Share on other sites

Heisan dere. Har tenkt på den metoden som ligger på midway, altså med å klinkke skru hodene.... meeen syns det blir litt halvgjort. Er redd for at det kommer til å vises når kassen er ny blånert. Mulig det er jeg som bare er paranoid :shock:

Tror nok du vil få fargenyanser og skjolder etter blånering rundt påsveisen din uansett. Gir du tilsats av en eller annen art vil det mest sannsynlig synes.

Jeg MIG sveiset litt på min gamle mauser for en del år siden. Etter å ha slipt ned det opphøyde partiet for klips-sporet fant jeg ut at jeg ville sveise igjen hele sporet når jeg var i gang. Jeg la også på litt sveis over noen stygge merker (hakekors og slikt) uten viten og vett. Hadde ikke noen diskusjonsforum med våpeninteresserte å rådspørre seg med den gangen...Fikk bare ville ideer av å lese Våpenjournalen. :)

Men jeg hadde i alle fall vett nok til å passe på at jeg hadde kjøling rundt sveisestedet og resten av kassa. Brukte en fille som var gjennomvåt av kaldt vann. Resultatet så fint ut helt til blåneringen var gjort. Skjolder og porer i sveisen kom da veldig tydelig frem. I dag som jeg har en del mer kunnskap om både sveising og metaller ville jeg sansynlig ikke gått løs på dette sveiseprosjektet, men sluttresultatet syns jeg tross alt er bedre nå enn dengang. Dessuten blir mesteparten skjult under kikkertbasen. Kassa har i alle fall ikke tatt skade av moddinga. Har skutt hundrevis av skudd med villkatten 358x68 med denne børsa.

Et bilde av resultatet av en ung sjølmekkers pågangsmot der man tydelig ser skjoldene etter sveisinga.

bakrelskassebro.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg sveiste (med MIG, våt twist og stort pågangsmot) inn en bit vinkeljern i "tommelhullet" på en svensk M96 for en kar for mange år siden; så helt OK ut til kassa ble blånert. Eieren endte opp med å sandblåse kassa og fikk den sprøytet med matt, svart lakk. Så greit ut det.

Og børsa er i bruk fremdeles den. Ideen den gang var å få en stivere kasse. Men på mitt pågående prosjekt (ok da-et av flere/mange/for mange?) blir det å punkte fast magasinboksen til kassa. Om det har så mye for seg kan sikkert diskuteres, men begynner en tenke den veien ender en vel opp med en rustfri Tikka med bøtteplaststokk :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det kan stemme at herdinga ligger i spondunken på frsemaskin på Kongsberg men for å forklare hvordan dette ble gjort kan jeg referere.

 

M59 og M67 Skarpskytter.

 

Bakre bru blei glødd ut før maskinering og boring/gjenging.

Etter maskinering blei oppgangsflata, (skråkanten på bakre bru), herdet opp igjen.

 

M83 og M85E Jaktrifle og elgbanerifle.

 

Fremre og bakre bru blei glødd ut før maskinering og boring/gjenging.

Etter maskinering blei fremre ring og oppgangsflata, (skråkanten på bakre bru), herdet opp igjen.

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

vanlig kull kan vel male opp no grillkull tenker eg.

Dette er mye brukt på sveising av karosseri feks

viktig å finne et tilsats som er tilnærmet det som sveises da.Dreit meg ut på d ein gang å fekk stor fargeforskjell,men det finnes mange gjilde fargar i duracoat

Link to comment
Share on other sites

Eg har heilsveisa skinner på mauserkasser det går fint men du må ta det veldig rolig.

Har ein dor eg trer igjennom å har så mye som mulig av kassen i vann når eg gjør dette.Skal nada til før den vrir seg.

 

Hei! Har du noen bilder å poste ang sveisa skinne på mauser ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...