Jump to content

hausken std vs kompakt på 6,5x55?


espenlangnes

Recommended Posts

Har vært endel tester i jakt?, tror jeg ang de 2 mot hverandre. Har sjøl en standard, men har aldri prøvd eller vært i nærheten av en kompakt når det har blitt skutt, men jeg tror det er endel forskjell i demping på de 2 ja, for det er endel forskjell i volum på de. Står det ikk noe på Hausken sine hjemmesider da?. De har jo endel info om demperene sine der.

Link to comment
Share on other sites

"Jakt" har i hvert fall testet Hausken Superkompakt. Sitat Jørund Lien; "Hausken Superkompakt er nok ein innertier frå Hausken. Kort og hendig med glimrende demping av skotsmell".

Han fikk med Hausken SK en reduksjon på 30 dB (308 win). "Om målet er lett demper men mest demping er nok nye Hausken SK den beste eg har prøva".

Fra sidene til Hausken er Hausken Kompakt oppgitt med en dempereffekt på 19 dB.

Hausken Kompakt og Superkompakt er vel nogenlunde like lange, men Superkompakt er frontmontert og vil bygge cirka 8 cm mer på totallengden på våpenet. Så da er spørsmålet om de 8 cm er verdt cirka 10 dB mindre demping?

Hausken Standard er cirka 8 cm lengre enn de to andre og vil bygge 14 cm på totallengden. Demping på denne er oppgitt til 31 dB.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Kort forklart: Superkompakt og Standard bygger omtrent like mye på løpet = ca 14cm. Superkompakt veier 50g mindre.

 

Standard demper 31db, mens SK demper 28db iflg tabellen til Hausken.

 

Kompakt bygger 6,7cm på løpet, og demper 19db iflg samme tabell. I tillegg lettere enn både Standard og SK.

 

Egen erfaring: Forskjellen på Kompakt og Standard er meget hørbar i kaliber 30. Dvs, Standard demper klaaart best.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...