Jump to content

Nytt langholdsskjefte på markedet!!!


Berglid

Recommended Posts

Hva slags fordeler skal det skjeftet ha i forhold til alle andre som finnes i handelen, og er laget av kompositmaterialer. Mulig jeg er litt kritisk, men jeg ser ikke for meg at trelaminat er veien å gå når man skal lage rifleskjefte for langholdsrifler.

Link to comment
Share on other sites

Den vil bli laget for mauser.

Trelaminat er mye brukt i Benchrest miljøer, der er selvsagt mange som bruker Mcmillan og den type ting , men flere av benkeskytter riflene eg så på shotshow i år var laget nettopp med laminat av samme typen vi bruker. (stratabond fra Rutland plywood)

Det er viktig å ikke blande langhold med taktisk og skarpskytterbehov der vil ikke laminat vere sterkt nok.

Vi utvikler nye skjefter for tiden, dersom dere følger oss på facebook sidene vil dere se utviklingen av jaktfeltskjeftet vi holder på med nettopp nå :)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Eg har bevisst vert litt forsiktig med posting på kammeret. Dette er et brukerforum og eg vil ikke at vi skal komme inn som leverandører å drive for mye markedsføring her.

Det kan tas ille opp med brukere dersom det oppleves som vi innvaderer deres forum.

 

Det hadde faktisk vert bedre dersom dere lager tråder eller henviser til sidene våre. Facebooksiden er åpen for alle, dere trenger ikke profil der for å se utviklingen.

Dere må gjerne hente bilder derfra å poste her dersom dere ønsker det.

 

Mvh Oscar

Link to comment
Share on other sites

200STR skjeftet er ikke ferdig enda så det vet eg faktisk ikke enda. Vi er i ferd med å ferdigstille konstruksjonen av 200str til jaktfelt i dag, vi vil poste bilder av denne snart på sidene våre.

Eg skal bare ha en revisjon av de før eg viser frem noe.

 

Skal holde dere oppdatert :)

Link to comment
Share on other sites

Hva har Accuracy International sin nye AX AICS stokk med GRS å gjøre??

 

Her diskuteres det norsk utviklede laminatskjefter, ikke engelsk plastikk.

 

Tja - det er vel ett nytt langsholdskjefte som er på markedet, det også ? eller ??

 

Jeg ser ikke av trådtittelen at det er noe som ekskluderer diskusjoner rundt andre, ny langholdskjefter - gjør du ? Rent personlig holder jeg en knapp på AIs valg av materialer.

 

Dog ønsker jeg RGS lykke til, med ett produkt som ser spennende ut.

Link to comment
Share on other sites

fiberskjeftene trekker fuktighet på vinterstid

 

:shock::shock: ...?? Tror nesten du må forklare dette fenomenet.

 

Ja, dette vil jeg også vite mer om.

 

 

Sjekk ut Plastic Density. Det er tettheten på plastikken i skjeftene og hvor godt forseglet den er , før den brukes . jo mere tetthet på plasten , mindre luftlommer er det i den. Dette kan medføre at det kan komme luft og fuktighet inn i kolben hvis den ikke er forseglet nok. Dette kan bli en sprøhet i kolben som under arktiske forhold i Russland og Ukraina liknede områder med periodisk sterk kule kan gjøre at kolben kommer ut av stilling den er montert i eller i verste fall at den kan knekke hvis belastningen er stor nok .

 

Ikke noe for eller imot fiberskjefter, bare at de der borte liker laminat pga værfoldene og uhell som oppstå har de bedre erfaringer med laminat .

 

Ønsker GRS lykke til ( og jeg skal ha en kolbe når jeg har fått spart opp nok )

Link to comment
Share on other sites

fiberskjeftene trekker fuktighet på vinterstid. Sjekk ut Plastic Density. Det er tettheten på plastikken i skjeftene og hvor godt forseglet den er , før den brukes . jo mere tetthet på plasten , mindre luftlommer er det i den. Dette kan medføre at det kan komme luft og fuktighet inn i kolben hvis den ikke er forseglet nok. Dette kan bli en sprøhet i kolben som under arktiske forhold i Russland og Ukraina liknede områder med periodisk sterk kule kan gjøre at kolben kommer ut av stilling den er montert i eller i verste fall at den kan knekke hvis belastningen er stor nok .

 

Ja, dette vil jeg også vite mer om.

 

Sjekket Plastic Density, fant ingenting. Men hvis det du sier stemmer er plast og glassfiber båter livsfarlig her i Finnmark. Båtbrukerne burde jo forulykke i hopetall. For her er jo både sterk kulde og vann. Vi har -30 nå. Og hvorfor kun vinterstid.

Dette tror jeg ingenting på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok båteiere i Finnmark ka ta det helt med ro :P

 

Det nå en gang slik at plast og plast er forskjellige ting. Selv fiberarmert plast har temmelig store variasjoner.

Båtene har et godt lag med gelcoat ytterst som beskytter mot vanninntrengning og i tillegg brukes epoxybasert coating utenpå der igjen. Denne har lavere diffusjonshastighet for vann enn GRP (glassfiberarmert Polyester) som selve skroget er er bygget i, slik at den lille mengden med vann som diffunderer gjennom epoxycoatingen i ytterhuden diffunderer enda raskere gjennom GRP'en i skroget. Det er derfor det ikke skal brukes epoxymaling innvendig i båter.

 

Dessuten er nok belastningen punktvis i et båtskrog mye mindre enn for en geværstokk. Det er også helt andre fibre som blir brukt i et båtskrog (de er ihverfall lengre).

 

Muligens en smule OT, men jeg klarte ikke helt å la være. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok båteiere i Finnmark ka ta det helt med ro :P

 

Dessuten er nok belastningen punktvis i et båtskrog mye mindre enn for en geværstokk. Det er også helt andre fibre som blir brukt i et båtskrog (de er ihverfall lengre).

 

Muligens en smule OT, men jeg klarte ikke helt å la være. :oops:

 

He, he. Ja, båteierne kan nok ta det med ro. Når det gjelder punktbelastning får nok båtene også en solid trøkk innimellom og tåler utrolig mye. Men det var nå også en dårlig sammenligning å dra inn fiber-/plastbåter.

 

Men at glassfiberstokker skal være spesielt dårlig i sterk kulde på generelt grunnlag som en kom med her holder heller ikke vann.

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på OT-bølgen :moresarcasm::oops:

Er ikke de fleste moderne "glassfiberstokker" laget av glassfiberarmert epoxy? (evt, kevlar og, eller karbon, samt diverse fyllstoff for vektreduksjon). Jeg har lite tro på at disse kombinasjonene er ustabile, for å ikke snakke om at de trekker vann.

Link to comment
Share on other sites

Både GRP og GRE har en diffusjonshastighet for vann. Vann har høyere diffusjonshastighet i GRP enn i GRE.

 

At vann diffunderer i disse er helt sikkert og ikke noe teori.

Den såkalte plastpesten (blærer som trykker ut små skall på plastbåten) er pga diffundert vann som reagerer med stoffer i plasten som er der etter støpingen. Det dannes da et økt trykk i en liten blære/hulrom i plasten pga den kjemiske reaksjonen . Hvis denne blæren/hulrommet er nærme nok overflaten så sprenger trykket ut og lager små sår, "plastpest".

 

Hvorvidt fibrene er av glass, kevlar, karbon er uinteresannt. Det er bindestoffet (polyester eller epoksy) som har en diffusjon av vann. Ellers så vil jeg også tro at det ikke er mulig å lage disse perfekte slik at det alltid vil være imperfeksjoner hvor direkte vannintrenging kan og vil skje og ikke bare vanndiffusjon.

 

Det hele er mere og bedre forklart f.eks her:

http://www.osboat.no/plastpest.html

Link to comment
Share on other sites

@kjendis

 

For å svare litt tørt... :lol:

Det er vel ikke vanlig at gjennomsnitsjegeren oppbevarer rifla permanent i sjøen år etter år, eller..?

Bare for å ha sagt det, så tror jeg det er et større problem med fukt, kulde og vær generelt for en trelaminatstokk enn en syntet/glasfiberstokk.

Skal jeg tippe, så tror jeg til og med at trelaminatstokken er limt med epoxy :wink:

Jeg klarer ikke helt å se problemet.....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Må si jeg er spent på hvordan jaktskjeftene blir. Spesielt det justerbare jaktskjeftet. Dette blir vel en krysning av jaktfeltskjeftet og en klassisk riflestokk. Brukandes til både jakt og baneskyting/langhold må være midt i blinken.Ivertfall for min del. Langholdsstokken er vel ikke så grei å få slepa med seg på jakt,men mer en ren banestokk. Jaktfeltskjeftet kan vel til nød gå på posteringsjakt. Kommer selvfølgelig an på egenvekta,men vi får se....Venter i spenning her!! :D

Link to comment
Share on other sites

Var innom friluftsmessen i Ålesund i dag og fikk sett litt på et slikt skjefte.

 

Var mest interessert i langholdsversjonen, men de hadde flere forskjellige versjoner de viste frem.

 

Detaljene virket gjennomtenkt og det var mulig å justere både kinnstøtte og kolbelengde uten verktøy. Smart løsning på dette forresten, har ikke sett det gjennomført på akkurat denne måten før. Eller så er jo integrert versapod adapter, riktignok mot et tillegg i prisen en bonus. Skal du ha dette på en McMillan stokk må du borre selv.

 

Den integrerte monopoden virket også helt ok, men jeg rakk ikke få studert den så nøye. Mitt førsteinntrykk er at den er fullt på høyde med Accu-Shot sin.

 

Alt i alt så det ut som en fornøyelig liten sak, så jeg ser ikke bort i fra at det kanskje må bli en slik en dersom et nytt langholdsprosjekt skal gjennomføres.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Dette ser veldig bra ut, sammen med Manners som nå kommer med innstøpt farge/finish er vel dette blant de mest interessante skjeftene på markedet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Må si jeg er spent på hvordan jaktskjeftene blir. Spesielt det justerbare jaktskjeftet. Dette blir vel en krysning av jaktfeltskjeftet og en klassisk riflestokk. Brukandes til både jakt og baneskyting/langhold må være midt i blinken.Ivertfall for min del. Langholdsstokken er vel ikke så grei å få slepa med seg på jakt,men mer en ren banestokk. Jaktfeltskjeftet kan vel til nød gå på posteringsjakt. Kommer selvfølgelig an på egenvekta,men vi får se....Venter i spenning her!! :D

 

"NÅ KLARE FOR BESTILLING

 

GRS justerbart jaktskjefte er en slankere versjon av Jaktfeltskjeftet.

Den har samme justeringsmuligheter og grep, men med et slankere forskjefte og et bakskjefte med mer klassiske linjer."

 

DSC02435.JPG

 

 

Link: http://www.grodasriflestocks.com/?cID=2470

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jaktfeltstokken er montert og testet på min Sauer 200 STR. Karakter godkjent.

Pluss

:arrow: Treverket er meget hardt.

:arrow: God ergonomi gjør at anlegget føles naturlig. rekylopptaket veldig fornøyd med, den retter rekylkreftene i rett linje til skuldra og generer liten munningvipp. Dette var særlig fremtredende når jeg testet med 9,3x62 løpet.

:arrow: Ved hurtigskyting fungerte stokken bra ved at anlegget satt raskt og naturlig.

:arrow: Av de som har prøvd rifla har enkelte ytret at pistolgrepet er for fyldig, men jeg personlig synes den er optimal.

Minus

:arrow: Vekta. Den er i øvre skala av hva jeg mener en stokk kan veie.

:arrow: Prisen synes jeg er i overkant stiv.

:arrow: Ville vel ikke vært for mye forlangt å få med skjefteolje når en kjøper et produkt i dette prisleiet.

:arrow: Tilpasningen til stokken var ikke helt godkjent, da jeg måtte fjerne litt treverk for å få underbeslaget (til fremre skjefteskrue på plass).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...