Jump to content

Valg av brukt 9mm?


Chevy Sjefen

Recommended Posts

Hei, må se å få brukt opp en søknad på 9mm som går ut om et par uker. Tenkte da å kjøpe meg en billig 9mm til litt plinking og litt blinkskyting. Hva bør jeg velge i prisklassen 2-3000 Nok?

Valget står vel mellom disse pistolene, eller om noen andre har forslag til 9mm(ikke plastpistoler)?

 

Browning hi power

Tanfoglio p19/p19 combat

CZ75

CZ85

S&W mod 639

 

Takker for alle svar og erfaringer

Link to comment
Share on other sites

Jeg har eid alle de våpnene du nevner og den som passa meg best var uten tvil Tanfoglio p19 combat.

Den Browning pistolen jeg eide var en enkel model kjøpt fra Åserud på 80 tallet.Min ga relativt dårlig presisjon samme hva jeg putta i den.

Tanfoglio er en kopi av cz 75 men med mye hardere stål.Stålet i Tanfoglioen er ikke filbart,men det er det i Cz,n.

Jeg har også eid en Glock 17L ,en S&W 5906 og en S&W 659

Eier i dag en Tanfoglio Ultra Match, og har ikke tenkt å bytte. :D

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det, den heter ikke high power pga av at den "liker" harde skudd

Den er bygget for nominelle ladninger i 9mm Parabellum. Husk at vi her snakker om en pistol som ble militært approbert i 1935. Raufoss-ammunisjonen og FFV-pakkene med advarsel er ladet for maskinpistol, og følgelig ikke anbefalt brukt i pistol i det hele tatt, selv om noen konstruksjoner tåler dem bedre enn andre.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje HighPower har noe info og synspunkter om canadisk prod. High Power?

Kan da prøve å bidra litt. De canadiske pistolene er kjent for å holde god kvalitet. Dog må et par ting tas med i betraktningen.

 

1) Det dreier seg om krigsproduksjon, så ikke forvent finish og tilpasninger på linje med nyproduserte sivile våpen.

2) Disse pistolene ble produsert i 1944 og 45, de er i henhold til opprinnelig design og spesifikasjoner. Fabrique Nationale har videreutviklet og forbedret enkelte detaljer i årenes løp, skal komme tilbake til dette.

3) Det ble også gjort enkelte produksjonstilpasninger i forhold til måleenheter, så deler går ikke uten videre om hverandre.

 

Av de endringene som er kommet etter krigen er de viktigste:

- Bladfjærekstraktoren ble erstattet av en hengslet g spiralfjærbelastet ekstraktor på sluttten av 60-tallet

- Litt utpå 80-tallet fikk den "advokatsikring", dvs. tennstiftsikring a-la Colt serie 80

- Rundt 1990 ble godsdimensjonene økt for å gjøre det mulig å produsere den i .40S&W uten å produsere to helt separate modeller

 

Sivilt produserte High Power pistoler har alltid hatt en særdeles pen og forseggjort finish, og de er vanligvis svært presise og har et rent, men tungt avtrekk, kanskje med et lite kryp hvis magasinsikringen ikke er fjernet. Felles for alle High Powere er at de har kanskje det slankeste grepet av alle høykapasitets 9mm pistoler, ganske enkelt fordi de har en smidd stålramme. De fleste andre sammenlignbare pistoler har enten støpt stålramme (Cz, Tanfoglio, etc.) eller støpt aluminiumsramme (Beretta 92, S&W 59, SIG/Sauer, etc.), begge deler medfører tykkere gods.

 

Mine råd rundt valg av High Power:

Skal du ha en brukspistol, kjøp en sivilprodusert belgisk fra 70-tallet og fremover. Inglis Mk-I* (canadisk) og FN P-35 hører helst hjemme blant samlere. Forøvrig, hvis noen skal kvitte seg med en pen Inglis med påviselig tilhørighet til norsk hjemmefront under krigen tar jeg gjerne imot en PM 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...