Jump to content

Boat tail eller ikke?


ko-stens

Recommended Posts

Sitter i grubleboksen og venter på kuler, men ser jo litt rundt etter andre og.

 

Det er .308-kuler som er i støtet her nå, men himmel så mye å velge mellom. Èn ting er å finne ut hva alle forkortelsene betyr, men hva med boat tail?

 

Hva er fordeler og ulemper med boat tail og vanlig? Hva egner seg best i 165 grs matviltkule i moderat fart til Sakoen min?

Link to comment
Share on other sites

Fulmen, BT kuler er har mindre luftmotstand i alle hastigheter. Bidraget fra bakenden er forholdvis størst i subsonisk hastighet, fordi en da ikke har det store bidraget (til luftmotstand) fra sjokkbølger laget av kulenesa, som en har i supersonisk fart.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

er vel helst på lengre avstander at BT har mest for seg... :?:

 

Man kan evt gå inn på en av sidene med ballistisk kalkulator , og sjekke forskjellen i kulebane på kuler med og uten bt

 

For min egen del har det vært viktigere med rett kulekonstruksjon ift hastighet og det som skal skytes, samt at kula går bra i våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må faktisk si meg uenig med Fulmens tidligere presenterte konklusjon, ikke for å flisespikke, men jeg mener han overser fenomenet vindavdrift. God og kraftig vind kan gi god avdrift på halvdruge hold. Dette gir seg kanskje større problemer på feks reinsjakt enn på elgjakt, men er uansett fint å redusere med å velge kuler med ok BC.

 

Jeg kommer til å jakte ælj med 180 gr Nosler Accubond ladd med norma 203b om jeg får mulighet. Felt en del rein og hjort med den og er godt fornøyd. Du bør nok se etter kuler som gir deg god dybdevirkning, kanskje bedre enn Accubond, hvis du går for de lettere kulene i .308

Link to comment
Share on other sites

Påstand: Til jakt på storvilt på moderate avstander (+- 300m) har boattail og bc null betydning. Om kule X har 5cm mer fall eller vindavdrift enn kule Y spiller ingen rolle.

Fokuser heller på å finne ei kule som samler godt og gir ønsket resultat i viltet.

Link to comment
Share on other sites

Som nevn over, har boat tail kuler høyere BC, nok til å ha betydning på små mål ved litt vind. De er etter min mening enklrere å håndtere ved hjemmelading, da de er langt enklere å balansere oppå hylsa, men tar til gjengjeld litt mer hylsevolum om de skal ha samme hold som ei med flat bak.

Link to comment
Share on other sites

200 meter (etter min mening ikke et utenkelig langt skytehold forutsatt at man benytter seg av 2-fot og er kjent med avstand, ballistikk og utstyr). Ukorrigert frisk bris (10 m/s) i mest ugunstig vinkel. 180 gr Oryx (ikke boat tail, BC:0.288) mot 180 gr Accubond (boat tail, BC: 0.507) begge i 800 m/s. Oryx : 36 cm. Accubond : 19 cm. Det er 17 cm. Du halverer vindavdrift men forskjell i kulefall faktisk bare er 2 cm.

 

Nå er jo dette satt litt på spissen, men det jeg prøver å få fram er at du kan kjøpe deg mer vind margin med høy BC. Det kan redde deg i en stang inn/stang ut situasjon eller tillate deg å strekke maks vindhastighet litt før du må begynne å tenke på korreksjoner.

 

For min del så er dette en av flere grunnene til at jeg begynte å lade selv.

Link to comment
Share on other sites

Trur ikkje du skal bekjymere deg over så alt for mykje på kulefall og slekt egentlig,såm med elg jakt forresten stor blink å treffem,til og meg hjertet.

Skyt inn børsa di med ei kule som går godt i våpenet ditt,skyt ho gjedne inn på 200 meter for det er ikkje spesielt langt hold,men då kan du trykt bomme på avstanden med meir en 50 meter og fortsatt er det ein bra treff.

Ikkje for at jeg synest at du skal skyte på lange hold,men i skogen kan det meste skje,å skjer det noe går det som regel til hel....

Da kan det vera godt å ikkje tenke på,hmm-kor langt e det dit,kor ange cm opp eller ned.

Nei då er det bedre å sikte rett på ned litt overslag på kula.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...