Jump to content

Vector kikkertsikte


PPSH 41

Recommended Posts

Hei

 

Er på utkikk etter et forholdsvis kraftig kikkertsikte på en Win. M70 sporter og kom over en side fra et firma som kaller seg Otium Globale. Siktet jeg lurer på er et Vector 3,5-10x50 med ganske så avansert utstyr og ikke så ille priset.

http://www.otiumglobal.com/default.html" target="_blank Er det noen som kjenner til merket Vector? Ser egentlig veldig greit ut, men har aldri hørt om merket.

Takknemlig for svar!

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

- ser MEGET bra ut, men har ikke fått skutt med det ennå. Ole

"The proof of the pudding lies in the eating".

 

SER flott ut, på brosjyrer, ja! Og på heimesiden til produsenten (?) ser det jo også tilforlatelig ut. Får jo håpe det er det, da.

 

Min skepsis bunner i at dette er et lite, lokalt firma, som har tatt inn et-eller-annet fra motsatt side av jorda. Hvis dette skulle vise seg å være bare søpla - vil da dette firmaet kunne la folk heve kjøpet, og få pengene igjen?

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis er det optikk av ypperste klasse man finner i dette prisleiet. Er det noe kineserne kan så er det å levere kvalitetsprodukter innen finmekanikk og toppoptikk til ca 100$. Dette skyldes lave kostnader alene,- i produksjonen blir ingenting overlatt til tilfeldighetene. :lol:

Amerikanerene vet utifra deres forum å sette pris på kvaliteten. Når man ikke gidder å kjøpe Burris eller Redfield i USA (med deres priser) men heller velger billigere alternativer må det borge for kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestilte en Raptor 6-24x50 fra vector optics på ebay for en og en halv uke siden, idag dompa den ned i postkassen.

må si jeg ikke har de helt store forventningene men til 99dollar funker det vel i verstefall til salongen.

kjøpte den bare for morroskyld mens jeg venter på eksport tilatelsen på falcon kikkerten.....

Har montert den på 6.5en, testing blir foretatt de nermeste dagene.

 

15i8cnp.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært artig å hørt når du hadde fått testet denne Vector-kikkerten. Jeg merker jeg blir skeptisk da de har modellbetegnelser som heter "Super-Sniper", "First Focal Plane Military Scope", og "SWAT". Jeg hater å være surmaga og negativ, men det skulle jammen forbause meg om dette var kvalitet :)

Link to comment
Share on other sites

Den kikkerten jeg har bestilt er med utvendige tårn,paralax justering osv. for å si det rett ut tror jeg det er søppel alt....

Bare med å kjenne på innstillingene til tårnene å zoomen så får man en følelse av dålig kvalitet, men man kan vell ikke forvente så mye av en china kopi av leupold...

Retikelet var vertfal skevt i forhold til leupolden som har stått på før.Stilte inn kikkerten med tasco boresighther, å det var for mange klikk sideveis til å stille på tårnene så jeg måtte justere på skruene til bakmontasjen(std.leupold)

Retikelet flyttet seg både sideveis og opp/ned etter som jeg justerte på paralaksen :roll:

Får se om jeg rekker å teste klikkene i løpet av helgen...

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært på banen å prøvd "jalla kikkerten" Som nevnt tiligere så har kikkerten en veldig billig følelse når man justerer på tårnene,zoomen å parallaksen er veldig treg.. men til å være en uhyggelig billig kikkert er det ikke stort mere å forvente.

Kikkerten er klar nok til å brukes i dagslys men ikke noe zeiss, har ikke testet den i skummring å kommer neppe til å gjøre det heller,

et pluss er at den har skjelett retikkel med hele og halve mil og nullstillbar med to settskruer på høyde og sidejustering

Tror kikkerten har 1/4" knepp men er ikke helt sikker.

Prøvde kikkerten med 30 klikk hver vei sideveis og 50 til 100 klikk hver vei på elevasjon, merkelig nok kom jeg til bake til null :shock:

Men må nok stille mange ganger frem og til bake å ende på null før jeg stoler på det.

Fikk en liten treffpunkt forandring med å stille zoomen ned til 10x ca 1.5-2 cm venstre, men dette kan å være menesklig svikt da jeg er vant til å skyte på maks zoom.

Har ca. 145 klikk til rådighet fra 200m å 155 klikk fra 100m,

konklusjon: kikkert som til nød kan brukes på amatørlanghold men helt ok til verandasniper....

Viss det er noen der ut som føler trangen til å diskutere hvor vidt dette er en holdbar test eller ikke så er dette kunn min persjonlige mening å ikke noe proffersjonell test.... :wink:

 

2qukz5s.jpg

skytebanen

n5q5pf.jpg

Ser ut som leupold...

j7apdt.jpg

Noe dorull effekt

33e23o5.jpg

Tusj og tape for å få bedre merking

2462zba.jpg

Messinghus som er god tettet mot fukt med o-ring på korka og huset

Link to comment
Share on other sites

Var ute og skjøt med min 1,5-4,5 VECTOR sikte i dag(har ikke fått tid før, og alt for kaldt :? ) En ting er i hvertfall sikkert, dette siktet er MANGE ganger bedre enn tilsvarende priset "japanske" produkter, som somregel er laget Taiwan eller Kina.

 

Det eneste jeg måtte ha å utsette at det er forholdsvis tungt, men gir derfor et veldig solid inntrykk.

Optikken er i amerikansk klasse og det klare, etsede retikkelet er et kjempepluss! Alle justeringsskruer går utrolig tight og fint og jeg hadde ingen treffpunktforskjell på forskjellig forstørrelse, men dette er jo et sikte med lav forstørrelse så det kan jo kanskje skille på de med stor zoom. Men som sagt, dette virket helt etter boka og fulgte hver liten bevegelse på justeringsskruene.

Siktet ble montert på en lett 9,3x62 og jeg likte derfor den lange øyeavstanden godt.

 

En annen ting, det var lagt ved en totalt ubrukelig aluminiumsmontasje som du heller bør sette på en .22!

 

Men alt i alt: Det blir nok flere Vector-sikter på meg!

Link to comment
Share on other sites

Var ute og skjøt med min 1,5-4,5 VECTOR sikte i dag(har ikke fått tid før, og alt for kaldt :? ) En ting er i hvertfall sikkert, dette siktet er MANGE ganger bedre enn tilsvarende priset "japanske" produkter, som somregel er laget Taiwan eller Kina.

 

Det eneste jeg måtte ha å utsette at det er forholdsvis tungt, men gir derfor et veldig solid inntrykk.

Optikken er i amerikansk klasse og det klare, etsede retikkelet er et kjempepluss! Alle justeringsskruer går utrolig tight og fint og jeg hadde ingen treffpunktforskjell på forskjellig forstørrelse, men dette er jo et sikte med lav forstørrelse så det kan jo kanskje skille på de med stor zoom. Men som sagt, dette virket helt etter boka og fulgte hver liten bevegelse på justeringsskruene.

Siktet ble montert på en lett 9,3x62 og jeg likte derfor den lange øyeavstanden godt.

 

En annen ting, det var lagt ved en totalt ubrukelig aluminiumsmontasje som du heller bør sette på en .22!

 

Men alt i alt: Det blir nok flere Vector-sikter på meg!

 

 

Hysj da menneske :!:

 

Ikke si det høyt, hvis produsenten oppdager at du ved en feiltagelse har fått tilsendt en av demonstrasjonskikkertene så vil de garantert ha den igjen. :?

Link to comment
Share on other sites

99 dollar er vel sikkert greit - en dryg 500 lapp for en salongkikkert lar seg jo høre. Men å handle samme modellen til "Norsk forhandler pris" kombinert med kvalitetskjennetegnet Rød/Grønt opplyst retikkel, står jeg for min del glatt over...

 

Tror for min del Vector havner i samme klasse som Jathijakt, Luger, Zos og annet ræl...

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg hørte omtrent det samme om Toyota da de kom med sin Corolla modell først på 70-tallet :) Riskoker, sesongbil etc.

 

Men rart at de mest bombastiske meldingene om ting komme fra de som verken har sett eller prøvd dem.....?

Men sammelikne f.eks. med en Bushnell Trophy! Er jo liksom folkevogna innen kikkerter i Norge, da tror jeg du blir litt forundra. Kunne greid meg godt uten rødt og grønt lys jeg også, men du får jo omtrent ikke tak i en kikkert uten dette tullet om dagen!

 

Men for all del, de som sammenlikner med Zeiss ser nok forskjell så det holder, andre veien.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Neida, jeg har ikke prøvd Vector, Luger eller Jathijakt, men jeg har prøvd Zos og Jäger.

Om det skulle være noen tvil så stammer de fra samme fabrikk i Kina, og det noe særegne belyste retikkelet er a dead give-away i så måte.

 

Kikkertene har fungert til skyting på dagtid, men har vist seg ubrukelige til skumring/kveld.

Den ene Jäger'n viste seg å være mer egnet som lommelykt når man skulle finne veien i mørket. :lol:

 

Rent optisk så var de i beste fall middelmådige, som regel fullt på høyde med min eldgamle 4x32 Miroku fra sent -70 tall...

Den ene Jäger'n hadde 3-24x forstørrelse, men der måtte man skarpstille for hver gang man zoomet inn, så det ble mer arbeid enn morro.

 

På banen viste det seg at man ganske greit justerte inn kikkerten, skjøt helt greie serier, men så plutselig måtte justere inn på nytt.

Fenomenet inntraff som regel fra dag til dag, men det hendte at vi opplevde det mellom seriene på banen samme dag.

 

Min optimistiske kamerat som trodde han hadde gjort en kjempehandel på E-bay da han kjøpte disse optiske vidunderene gikk hen og anskaffet seg andre kikkertsikter til jakten, noe som også var tilfellet med en nabo som hadde kjøpt seg tilsvarende optikk med et annet merke.

 

Det er vel ikke heeeelt uten grunn at man ofte finner disse kikkertene omtalt her på forumet, et tips i så måte er å bruke søkeordene: "Kina-dassrull" og lese gjennom erfaringene folk har listet opp der.

 

For å si det sånn, det er ikke uten grunn at disse kikkertene ofte kommer med montasjeringer for luftgevær og salongrifle i esken.

Og at griske oportunister her i landet starter et "kjøkken-firma" som selger produktene med 240% fortjeneste med henvisning til storviltjakt og at den kinesiske hær benytter samme optikk....tenderer til kriminellt spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Her er kikkertsiktet som er standard i den kinesiske hæren, så vidt jeg kan lese meg til:

 

http://www.dragunov.net/pso_typejjj.html

 

Ligner ikke heeelt på de andre... :wink:

 

Tenderer til svindel å påstå at den kinesiske hæren bruker hundrekronersoptikk. Vil nok tro optikken er grei nok på salongrifler, men til storvilt er det litt å ta i tror jeg. Kan en stole på dem i all slags vær og forhold? Har hatt et par JahtiJakt'er, og det blir lenge til jeg kjøper noe lignende. I dagslys, greit, men det stoppet der. Den første røk etter skudd nr 1 på en .308. Nr 2 røk i våpenskapet av en eller annen merkelig grunn...

 

Edit: Nå har ikke jeg prøvd Vector, men i og med at det er billig kinaoptikk, ville jeg ikke forventet at det holder så altfor lenge. Men det er sikkert moro så lenge det varer! :wink: Holder siktet et par, tre år før mystiske ting begynner å skje (som feks at lyset forsvinner og aldri kommer på igjen, som med den ene Jahtien min, hvor også ledningene begynte å henge inni okularet. Og som feks at okularglasset løsner, som også skjedde i våpenskapet!), kan en vel knapt si at noen hundrelapper er bortkastet kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg det er en stund siden du var borti dette merket i hvertfall. Har vel vært borti litt mer sikteoptikk enn de fleste her på forumet og jeg ble rett og slett imponert. Selv om disse forbanna lysa irriterer meg også. Men du får jo nesten ikke en europeisk kikkert heller, uten dette tullet!

 

Men som med andre asiatiske merker så får du jo også dette merket i et veldig stort spekter i pris og kvalitet, og jeg tror ikke jeg ville kjøpt de billigste og satt på en jaktrifle, men disse er jo også tydelig merket "airsoft"

Montasjen som ligger med er for dårlig, og av vanlig Weavertype, men bruker konsekvent ikke annet enn stålmontasjer på mine våpen.

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg det er en stund siden du var borti dette merket i hvertfall. Har vel vært borti litt mer sikteoptikk enn de fleste her på forumet og jeg ble rett og slett imponert. Selv om disse forbanna lysa irriterer meg også. Men du får jo nesten ikke en europeisk kikkert heller, uten dette tullet!

 

Som nevnt i forrige innlegg så har jeg ikke vært borti Vector i det hele tatt, men når mine ærede meddebattanter er så vennlige å opplyse om hva slags fasong og farger det opplyste retikkelet i nevnte kikkert har, så er det lett å spore opprinnelsen til produktet.

I visse henseende holder jeg meg til Bismarck's doktrine, og lærer av andres feil fremfor å lære av egne. :wink:

 

Jeg skal være såpass ærlig å innrømme at Jäger fungerte til en viss grad etter solnedgang med det røde lyset på laveste styrke, men ble det mørkere så fungerte siktet bedre uten lyset, målet var en hvit rundball ute på et jorde.

Det grønne lyset var håpløst å bruke i skumringen uansett, men på full styrke var det altså brukbart som lommelykt.

 

Årsaken til at du nesten ikke får en europeisk kikkert uten det tullet er at enkelte i Tyskland starter firma med et firmanavn som klinger solid, oppretter en profft utseende hjemmeside og bestiller flere serier med kikkerter og kikkertsikter fra Kina med sitt firmanavn på.

Deretter er det bare å alliere seg med venner og kjente som skryter hemningsløst av dette merket på ulike nettforum, og vips har man en kundekrets.

 

For å si det sånn, du finner ikke Zeiss, Swarowski, Kahles, Schmidt&Bender, Meopta og lignende med retikkel av type rutemønster med valgfrie styrbords eller babords lanterner... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Veldig spesiellt å bedømme et sikte etter en beskrivelse av utseende.......kanskje?

 

Så vidt meg bekjent kommer vel også de fleste av de europeiske merkene du nevner også med opplyst retikkel??

 

Men som sagt før, det er bare tiden som vil vise om dette merket er noe bedre eller dårligere enn dagens såkalte "japanske" sikter er.

Kommer i allefall til å bruke den på 9,3`n til jeg vet det ene eller det andre!

Link to comment
Share on other sites

Det var nok helst beskrivelsen av retikkelet som gjorde utslag her.

Man får de fleste europeiske merker med lyspunkt i retikkelet, noen også med opplyst trådkors, men hvis retikkelet er opplyst i fargene grønt og rødt, samt at det ser ut som noe man kunne finne i et u-båt periskop fra en Star-Wars film, ja da vet man hvor det kommer fra.

 

Prøve-og-feile-metoden er en velkjent og dønn sikker metode, den leder nemlig frem til etterpåklokskap, og det er som kjent den mest eksate vitenskap vi kjenner. :)

 

På en 9,3 skal den vel få kjørt seg, men vær så snill og hold deg på banen, og ikke bruk den på jakt før du er 110% sikker på den!

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg det er en stund siden du var borti dette merket i hvertfall. Har vel vært borti litt mer sikteoptikk enn de fleste her på forumet og jeg ble rett og slett imponert.

 

....og det sier du etter EEEEN (1) tur på bana? Hmmm, kall meg trangsynt, men det overbeviser ikke meg. Er vi alle tullinger og idioter som kjøper kikkerter til mer enn 500-lappen? Jeg blir provosert av bederviterholdningen din, du må gjærne hevde at "kina-rullen" din er verdens beste kikkert, om så er for min del, men uansett hvor mange ganger du gjentar det i denne tråden så kommer jeg ikke til å være overbevist. Syns gjærne jeg er rar, men kinaoptikk har jeg vært borti selv, nok til at jeg ikke kommer til å kaste bort pengene på det igjen.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vel tross alt bedre utgangspunkt for å uttale meg enn en del andre da kanskje? :D

 

Blir bare så lei av å høre på "eksperter" som har hørt- eller -mener å ha sett- noe- en eller annen gang og bygger alle sine oppfattninger på det. Alle trøndere har ikke bart!

 

Kunne ikke ikke falle meg inn å sammenlikne dette siktet med min Zwarovski 1,5-6x42, men jeg tar utgangspunkt i den prisklassen siktet er i. Til opplysning var siktet jeg kjøpte utstyrt med lys i retikkelet Og for de som heller ikke måtte vite det, så lages kikkertsikter av mer enn en fabrikk i Kina, ca 30 fabrikker etter det jeg har fått opplyst. Det som gjorde meg interessert i dette merke var at de kjørte under eget "brand", og at siktene IKKE var kopier av feks. Leupold, at de hadde solide monotuberør og etsede glassretikkler(på de dyre modellene)

Da jeg spurte her på forumet etter brukererfaringer så var jeg ikke ute etter trangsynt synsing fra forståsegpåere, men som sagt uttalelser fra noen som hadde prøvd et slikt sikte. Har siger og skriver fått ett kvalifisert svar, og takker for det! Da det ikke kom annen FORNUFTIG informasjon så tenkte jeg at jeg for hel... kunne kjøpe meg ett selv. Har erfaring fra en del forum for bilmerker og et velfungerende forum er en genial oppfinnelse, men det har ingen verdi hvis opplysningene du får der er bare sure oppgulp og ingenting annet! Og hvorfor skulle jeg i himmelens navn ha noen interesse av å overbevise deg, "Sniper-Arne"?? Du som blir PROVOSERT av at jeg synes at siktet er av bra kvalitet! Hvis dette provoserer deg, da blir jeg nervøs av å tenke på hva som får deg forbannet! En annen ting er at forum av en viss seriøsitet etterstreber å holde en høflig tone, forummedlemmene imellom, det blir mye triveligere for alle å være der da. Hvis man ikke sitter inne med opplysninger av interesse for trådstarter er det kanskje bedre å ikke si noe? Hvis dette er standarden på forumet her...............så er det kanskje det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det var nok helst beskrivelsen av retikkelet som gjorde utslag her.

Man får de fleste europeiske merker med lyspunkt i retikkelet, noen også med opplyst trådkors, men hvis retikkelet er opplyst i fargene grønt og rødt, samt at det ser ut som noe man kunne finne i et u-båt periskop fra en Star-Wars film, ja da vet man hvor det kommer fra.

 

Prøve-og-feile-metoden er en velkjent og dønn sikker metode, den leder nemlig frem til etterpåklokskap, og det er som kjent den mest eksate vitenskap vi kjenner. :)

 

På en 9,3 skal den vel få kjørt seg, men vær så snill og hold deg på banen, og ikke bruk den på jakt før du er 110% sikker på den!

 

Jeg lover! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...