Jump to content

Hvilken Ruger 10/22 ?


Bård 308

Recommended Posts

heisann :)

 

Da står jeg nok en gang mellom to forskjellige våpen, det står imellom disse to:

 

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/salongrifler/10-22-standard-22lr-9000407

 

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/salongrifler/10-22-target-stainless-laminat-22lr-9000409

 

Jeg lurer på om den med Varmintløpet egentlig er verd de 2000kronene extra enn den som som har vanlig løp.

Link to comment
Share on other sites

Spørs hva du har tenkt å bruke den til. Standard er en plinker, stort sett egnet til å skyte blikkbokser (jeg har en slik og skal i gang med et større ombyggingsprosjekt på den fordi jeg opplever den som for lite presis til både jakt og de andre skyteaktivitetene jeg driver med). Target-utgaven er merkbart mer presis, bedre balansert, tyngre men stødigere og har bedre avtrekk. Vil du ha presisjon uten å måtte bygge om er det denne du går for. Den er verdt prisen.

 

PS: Kommer med prosjekttråd om ombyggingen når jeg får samlet opp alt av deler.

Link to comment
Share on other sites

Gjengin er enklere på target enn på standard pga. forsiktet på standard. Enten må løpet kappes innenfor forsiktet eller det må gjenges innvendig og brukes med overgang. Target gjenges på vanlig måte, men beskyttelsesmutteren blir jo litt mer bastant hvis den skal matche løpsprofilen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har selv Target og angrer ikke, spesielt etterat jr kjøpe standard utgaven, den bruker store deler av skiva. Enda vi har byttet stokk, beddet og forbedret avtrekket vesentlig.

 

Jeg har en std. Den skjøt greit nok ut av eska. Satte så på en target stokk , da ble løpet frittliggende og det likte den ikke...! La så inn distansemateriale framme i stokken for å få presspunkt, da ble den bedre.

Link to comment
Share on other sites

@Flashman: Dette er en kjent problemstilling, og der finnes løsninger, f.eks. v-blokker i stål og med bedre oppstøtting av løpet, samt kikkertskinner som er skrudd fast i både løp og låskasse for å ta opp belastningen. Jeg kommer til å benytte begge deler i mitt prosjekt.

Men nå begynner vi vel å bevege oss et stykke ut på siden av å gi trådstarter råd om hva han skal velge av standard og target :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk montert demper på min Ruger 10/22 karabin for mange år siden. Alm gjorde jobben. Han flyttet siktet på pipa ved å kappe løpet inntil forsiktet, bore ut stussen med siktet og montere siktet lenger inne på pipa... en elegant løsning. Pipa ble 3 cm kortere, men jeg har siktet i behold og utvendige (male) dempergjenger på løpet.

 

Standard-Ruger'n kan med fordel også beddes (hele løpskanalen beddes). Jeg har gått for en enda billigere metode - la inn et tynt messing shims mellom løp og stokk rett på utsiden av løpsklemma på karabinen. Det lager litt press på løpet som har vist seg å virke bra på presisjonen. :)

 

Dette minnet meg også om at det er gruelig lenge siden jeg lufta Ruger'n... må se å få gjort noe med det snart ! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...