Jump to content

Det går likar no, sjåast på villmarksmessa


Snapphane

Recommended Posts

Om noen har lurt på åssen det går med pipemakeriet, så kan jeg meddele at det kommer seg - sent men godt.

Sønnesønnen har en Sauer STR. Lings southpaw utgave, men den duger til testskyting. En oppboret 6,5 pipe ble til .308, og resultatet med standard Prvi Partizan FMJ 175 grs. er 26 mm for en 5-skudds serie. Flere serier tyder på at det ikke er tilfeldig.

Om noen skulle ha interesse av å se kostebinderiet i aksjon, er jeg trolig å treffe på vilmarksmessa først i april. Det er ingen avansert sak, bygget på en skomakermaskin + gamle sykkeldeler. Det har hele tiden gått to skritt frem, og ett tilbake, men du verden så spennende og morsomt det har vært. På messa må jeg nok ha med dobbelt sett av alt, grunnet loven om tingenes iboende fxxxskap på det mest ubeleilige tidspunkt. Om noe skulle skjære seg, bokstavelig talt.

Link to comment
Share on other sites

Ryktene har allerede spredd seg rundt i Telemark om at pipetrekkingen har gått for fullt i vinterkulden.. Hehehe!

 

For de av oss som har hatt gleden av å titte nærmere på "skomakerutstyret", så er det gledelig å følge fremdriften!

 

For dere andre: Ta turen til messa! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du har kanskje tilknytning til børsemakerlinja på Støren ? Du skal ikke forvente et vidunder av en maskin, en svært avansert sak. Den er bygget på en I- bjelke, deler fra en skofabrikkmaskin og en gammel sykkel. Pluss det som var for hånden i mitt gamle verksted. Som kun består av antikverte maskiner - ingen elekronisk styrte greier. Som jeg heller ikke har peiling på.

Men apparatet funker. Og det skal bli spennende å treffe dere entusiaster, regner med å få like mye som jeg eventuelt har å gi når det gjelder børser og piper.

I utgangspunktet var ideen å lage piper gode nok til jaktbruk. Etter de siste resultater med Saueren i .308 så har nok ambisjonene steget et par hakk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...