Jump to content

Hva er det beste 45 ACP-kruttet?


National Match

Recommended Posts

Hei igjen! Da spør jeg med kun erfaring fra VV-krutt, og ikke Norma eller andre produsenter.

1: Fordeler og ulemper med N 310-krutt i 45 Acp. (Hvor mye avviker krutt-målene - så mye at det kan bli ujevne ladninger..?)

2: Fordeler og ulemper med 350. Er klar over at det kan bli en del ubrent krutt, og da særlig med lettere kuler.

3: Hvilket er det beste (av VV-serien, og hvorfor)?

Værsågod orakler!

Link to comment
Share on other sites

Enig med JegerBomX4.

 

Jeg har ladet og skutt en del tusen .45. Startet på 320 for det var det jeg hadde liggende, og har aldri sett grunn til å teste noe annet. 5 grains N320 gir fin hastighet og ypperlig presisjon. Særlig godt går det med 200 grains semiwad-blykuler...

Link to comment
Share on other sites

45 ACP varierer mye i hylsetykkelsen så sorter hylser etter lot. er mitt råd. Vel du gjør vel det kanskje allerede.

 

Holder også en knapp på N320 og N340 alt etter hvor mye fart du er ute etter og kuletyngde. Har selv brukt N320 og 160gr. semi wadcutter i bly - en glimrende kombinasjon i fatterns 1911 Springfiel Custom - som samler alt du forer den med i 2" på 25 meter.... Måtte over på 13 punds fjær he he ikke den kjappeste vekslingen for å si det sånn

Link to comment
Share on other sites

Sako TRG-22, hvor mange grains 320 forer du godkulene på 160 grs. med? Og hvordan er rekylen - merkbart lettere enn med 200- eller 230 grs?

 

Angående lot og hylser - hvor stor betydning har dette (litt ulikt volum) i praksis tror dere? (På 25 m.) Selv kjøpte jeg inn mange Starline-hylser fra Trond Alvestad, jeg vet faktisk ikke om det var forskjellig lot eller ikke. Klette's kuler nevnes, jeg brukte disse før, men finner ingen forskjell mellom Klettes og Kulegrossistens i bly SWC - like fantastiske begge to, det begrensa utvalget jeg har prøvd. Fikk en PM her om 310-krutt i 45 acp, og at det er en "kjent" ladning med 200 bly SWC som visstnok er meget bra... (Mellom 4,0 og 4,5 et sted)

Link to comment
Share on other sites

Rekylen er merkbart lettere, men jeg husker ikke helt ladningen må sjekke det opp, men jeg holdt meg godt under maks i ladetabellen - fikk problemer med soting, men økte kruttmengden til sotingen ble merkbart mindre og byttet rekylfjær for bedre funksjonering. Det er jo en ypperlig kule å bruke til blinkskyting og går den godt i pistolen din er det vel bare tull å ha tyngre kuler....

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig i det siste, Sako TRG-22. Jeg hadde en tråd for ikke lenge siden om å teste ut 155 - 160 grs. kuler, det virket som at flere var interessert i å høre mer om det. (Får ikke testet det før til sommeren) Et av argumentene mot lette kuler, var at man da måtte fylle i så mye krutt for å få det til å funksjonere - at vinninga gikk opp i spinninga ift. rekyl.

En annen ting som slo meg, er at man (Jeg blant fler) kanskje bare er overnøye ift. akkurat kruttvalg - da tenker jeg spesielt på at selv om jeg har funnet en ladning som går ekstremt bra, så dukker det noen ganger opp et spøkelse i hodet som sier: Men kunne det tenkes at det kanskje gikk ENDA bedre med et annet krutt..? Slitsomt dette her he he...

Om man skyter et 100% riktig skudd - selv med den aller verst tenkelige og feilaktige ladningen: Ville det fortsatt gått i tier på duell-blinken..? (Spørsmålet er hentet fra om kruttmålet gir ut såpass ujevnt at det med 310 vil få praktiske utslag.) Hva tror dere?

Link to comment
Share on other sites

Tror du får større utslag ved å blande hylser som f.eks Fiocchi og Winchester, en hva du normalt sett får av ujevnheter i kruttmålet, men en avstand på 25 meter er jo ikke all verdens! Det er nok først med litt større ujevnheter i kruttmengde at dette får betydning. Det er jo også et krutt hvor trykk kurven makser ut relativt raskt.

 

Når det gjelder rekyl så er det tyngda på kula som gir det største utslaget i forhold til følt rekyl. Kompensasjon for manglende rekylkraft får du jo som oftest ved å bytte rekylfjær.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...