Jump to content

Hvordan fungerer forsikringer i skytesporten?


Woff

Recommended Posts

I forbindelse med en annen tråd jeg har startet (HVA er minimumskrav for å bli pistolskytter?)

kom temaet FORSIKRING opp. Jeg har lyst på å vite litt mer om dette temaet!

:?:

Hvordan fungerer dette i en vanlig pistolklubb?

Er klubbene pålagt å ha en (egen) forsikring?

Er utleier av skytebane pålagt å ha forsikring for sine brukere?

Hva er forsikret i forbindelse med NSF?

 

Et tenkt eksempel:

Vi får besøk på skytebana (leid) av en ungdom som har lyst til å prøve pistolskyting. Han er så uheldig at han klarer å skyte mannen ved siden av i foten... HVEM dekker det økonomiske?

 

Et annet eksempel:

En skytter vil trene litt, og drar på utebana. Klargjør alt i henhold til baneinstruks. I løpet av første serie kommer det et hyl fra siden av bana. Der er det en bærplukker som har fått en rikosjett i skuldra. Hvilken forsikring dekker dette?

 

Er det noen som kan hjelpe meg med disse problemene? Link gjerne til lover og regler!

(Og ja, jeg er nok litt på bærtur her ja!)

Link to comment
Share on other sites

Det er de respektive forbund som forsikrer sine medlemmer. Dette igjen av andel milder innbet fra andel kontigent enten rett til forbund eks i nfps, eller via klubb i nsf. Dette er en ren ansvarsforsikring, totalt uten kaskoledd for å si det slik.

 

Jeg tipper at i tilfelle du nevner ville det uten videre påståes at det er skytterns, eller dennes respektive foresatte som vil måtte ungjelde direkte. Når det gjelder bærplukkern tipper jeg noen hadde påstått grov uaktsomhet i tillegg.

 

Grense tilfellene er de som lar andre skyte mot betaling, eksempelvis storvilt prøver, leirdue skyting osv.

Dette er ikke noe som skjer i regi av et forbund, og her må skytterlag eller ditto ansvarlig selv besørge slik forsikring.

 

Jeg tipper de aller fleste ikke har slikt.

 

MAO dersom du på et si apporbert stevne skulle være uheldig å skade andre en deg, under et hendig uhell hvor en norsk rett ikke finner din handle måte klandreverdig eller uaktsom så kan det hende at forbundets forsikringsselskap dekker, noe om vedkommedne skulle finne på å saksøke deg og du blir dømt.

Blir du derimot skadet av en annen skytter, tror jeg ikke noen i utgangspunktet kan regne med å få alle utgifter i den forbindelse dekket uten videre.

 

Vil forøvrig poentere at disse forsikringene er billige for forbundene, du kan lete deg frem til pris per medlem selv og om du gidder, derimot er forbundenene ( skal være) nøye med at medlemmene har bestått deres opptakskrav hvor som alltid sikkerhet er et hovedtema.

Link to comment
Share on other sites

:wink: Tusen takk for svaret avtrekkeren!

Dette forklarer en del av det jeg lurer på. Eksemplene er bare 'tatt ut av lufta' for å få litt svar på temaet. Jeg skal selvsagt sjekke hva lokal klubb har av forsikringer også.

Dette er i forbindelse med forslag til nye klubb-bestemmelser om nybegynnere og hvordan disse er forsikret.

 

Da er det første eksemplet litt 'vanskelig' i forsikringssammenheng? Da det omhandler en tilfeldig person som har lyst til å 'sjekke ut' hva pistolskyting er... Vedkommende er vel ikke dekket av noe forsikring?

Greit nok at VI har ansvaret, men uhell skjer som oftest uten plan..

 

:) Det er forøvrig oppløftende å se at dette ikke er et tema som er helt vanlig.. Det tyder på at dette ikke er et stort problem i skytternorge og godt er det!

Link to comment
Share on other sites

MAO dersom du på et si apporbert stevne skulle være uheldig å skade andre en deg, under et hendig uhell hvor en norsk rett ikke finner din handle måte klandreverdig eller uaktsom så kan det hende at forbundets forsikringsselskap dekker, noe om vedkommedne skulle finne på å saksøke deg og du blir dømt.

Blir du derimot skadet av en annen skytter, tror jeg ikke noen i utgangspunktet kan regne med å få alle utgifter i den forbindelse dekket uten videre.

Så det du sier her er at: Dersom trådstarter skader noen på et stevne, så kan det dekkes av forsikringen. Men hvis noen andre skader trådstarter vil det ikke dekkes. Kan du forklare dette nærmere?

 

Ellerv vil jeg anbefale trådstarter å sende en epost til de(t) forbund som klubben hans er tilsluttet og spørre dem i stedet for å basere seg på kammeratenes gjetninger.

Link to comment
Share on other sites

Her er grunnprinsippene for Ansvarsforsikring i Norge:

 

Forsikringen beskytter deg økonomisk hvis du pådrar deg erstatningsansvar i henhold til norsk rett. Det er tre grunnvilkår som må foreligge for at et erstatningsansvar skal inntre:

 

1. Skadelidte må ha fått et økonomisk tap.

2. Dere/du må ha vært uaktsomme, utvist skyld

3. Det må være en årsakssammenheng mellom handlingen og skaden

Link to comment
Share on other sites

Ah! Takker for innspill! :D Jeg har prøvd å søke i alle dokumentene NSF har på nett uten å finne noe om dette.

Grunnen til at jeg spør HER på kammeret Domino er at det faktisk finnes

folk som kan mye om det OG også mange som vil lese om de forskjellige emnene.

Du skal ikke se bort fra at jeg sender en henvendelse til NSF etterhvert, i så tilfelle vil (spørsmål og) svaret komme her.

Jeg har funnet ut at egen klubb har en ansvarsforsikring, så nå må jeg finne ut hvordan den virker og hva

den dekker...

Det er litt undelig at det ikke er fler som 'bryr' seg om temaet da de fleste av oss kan komme borti problemet..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...