Jump to content

Toppjakta.


T. urogallus

Recommended Posts

Det er med stor forundring jeg nok en gang slår opp et jaktblad, og finner emnet toppjakt som tema.

Og like forundret blir jeg hver gang historiene forteller om storfangster, og ser bilder av jegere med knipper med Tiur.

Det slår meg at denne formen for "markedsføring" desverre skaper større interesse for denne jaktformen enn godt er.

En mann`s jakt i noen få dager forvandles til flere feldte Tiurer enn mange er i stand til og felle i løpet av et helt liv. Og hver gang man leser om denne jaktformen, så er det samme tralten. Noe sier meg, at dette er mer slakt enn jakt. Jeg kan godt forstå, at mange trives med denne jaktformen, med vinterkledde landskap, og stillheten den innebærer, men jeg forstår ikke hvorfor det er om og gjøre og ta ut all den kapitale Tiuren man er i stand til og bære ut av terrenget og vel så det. Man ønsker og ta vare på de flotteste hjortebukkene og rådyrbukkene, for og ha best mulig avelsgener på sine jaktområder, men de flotteste Tiurene skal man på død og liv ta ut i større tempo enn det produseres nye.

Sliter litt med tanken bak slike publiseringer, da det kun oppfordrer til at det både er enkelt og akseptert og skyte slike mengder med voksen Tiur!

Link to comment
Share on other sites

hei!

 

skal prøve å skrive et svar etter mine egne erfaringer og opplevelser....siden du nå kun sitter med inntrykket fra jaktblad.

 

Vedrørende uttak av mengder med tiur som du skriver, så er nok det litt skivebom i forhold til det som er realiteten. Hvis du leser igjennom trådene her inne, og her er mange ivrig, så finner du fort ut at det ikke er de store resultatene. For min egen del har jeg vært på toppjakt 3 år på rad, langhelger. Å labbet i djupsnø, plagdes med vær og vind, og nå sist var forholdene med oss, men ikke kroknebb, der samtlige lettet på 300m pluss...Jeg forbinder dette som den mest vanskelige jaktformen i forhold til skogsfugljakt, nettopp pga at den er så ekstremt avhengig av gode forhold.

For å si det sånn, så tror jeg det "slaktes" som du skriver, mye mer på høsten enn de korte dagene i januar. Da alle hundene kan boltre seg i kullene og vi kan fyre av mangle flere skudd på hver situasjon, og der igjen mye mer uttak....

 

 

Etter mitt skjønn, hvor rypejakta er tillatt til 28.februar, burde skogsfugljakt og vært det. Hvis ikke burde rypejakta også stenge 23.des. Rypas er hardere beskattet, så hvorfor kan vi ikke jakte skogsful ut februar? Nå er det heldigvis slik at fylkeslagene omkring har lagt inn forslag under reguleringen av jakttidsbestemmelsene i år.

Link to comment
Share on other sites

Hei msyncron.

 

Joda, jeg har fulgt med her inne til tider. Ingen tvil om at mange her inne er ivrige, men dog ikke alle er like kunnskapsrike.

Selv toppjakten krever et visst grunnlag i kunnskap for og få det til. Men det hersker liten eller ingen tvil, om at det er den enkleste måten og skyte en Tiur på. Personlig mener jeg det handler mer om skyting enn jakt. Selvfølgelig, kan Tiuren være vrien på toppjakta og, men det krever tross alt ikke utrolig mye jeger, for og skyte en Tiur på 200 meter. En habil skytter, ja, men ikke jeger.

Link to comment
Share on other sites

Må ikke glemme at det ligger utrolig mye gåing og smyging før selve skuddet slippes. Tror ikke dette er den enkleste formen for tiurjakt fangstmessig, da jeg tror både jakt med stående og skjellende hund ofte gir mer fugl enn toppjakt.

Toppjakt kan være veldig enkelt....eller veldig vanskelig:). Skogsfugljakt med skjellende hund kan være veldig enkelt.....eller veldig vanskelig. Skogsfugljakt med stående fuglehund kan være veldig enkelt....eller veldig vanskelig. Noen som ser hvor jeg vil? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...