Jump to content

Star


Staurbakk

Recommended Posts

haglenes svar på Toyota

Eller Lada :wink:

Star (i haglesammenheng, det finnes en spansk pistolprodusent som heter Star også) var G-sportkjedens markedsføringsnavn for Baikal. Dette er russiske (tidligere Sovjetiske) bruksvåpen, de er stort sett blotttet for luksus, men tåler enorme mengder bruk over lang tid. I sin prisklasse er de etter min mening uten konkurrenter. Men ikke forvent bruksopplevelsen du får med en Beretta...

Link to comment
Share on other sites

Var vel en tråd om dette her inne, der det sies at Star Baikal haglene fra rundt 1990 og før, har bedre driftsikkerhet, så om du skal handel brukt, prøv å finne en slik!

Har selv en Star fra rundt den tiden, aldri vært noe tull med den. Har vært innom noen andre underveis, men denne har jeg alltid beholdt.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

kjøpte nettopp min andre hagle. har ei star o/u litt eldre mod. den bare banker i vei og virker alltid. tanken var at eg ville bruke bare gamlehagla på sjøfuggel,og hvis eg kjøpte ei ny star så kunne den få bli "finbørsa" fremover. for å gjøre historia kort så ble det ikke star. ref til tråden kvalitets endringer star baikal. dei nye smeller nok,men det virker ikke som dei er bygget på gamle star måten desverre.

Link to comment
Share on other sites

Regner med det er star baikal du mener, er mange tråder om den hagla på forumet vis du

søker lit,men når jeg først er i gang kan jeg skrive mine erfaringer med star baikal. Har 2 stk

stående i skapet, en eldre s/s modell og en o/u fra 2007, syns kvaliteten er bedre på den gamleste

,mye dåligere blånering på den nye og chokene som er med tåler iallefal ikke hevi shot. Kolben må sauses

inn med stokkolje da den er dårlig behandlet fra fabrikken, det var også bedre på den gamle modellen.

Link to comment
Share on other sites

Litt rart syns jeg at du ber om POSITIVE tilbakemeldinger.. Har du bestemt deg for å kjøpe uansett råd?

Greit nok, men hvorfor poste da? :wink:

 

Har selv hatt erfaring med endel forskjellige Baikal gjennom mange år. Aldri nye fra butikk, og ikke de seneste modellene. Som halvferdig bruksjern etter "godt nok" prinsippet er de bortimot uslåelige. Konkurentene prismessig dengangen var først og fremst spansk rakkel, i dag er det vel tyrkisk som leverer samme mangel på kvalitet.

Jeg har en enkeltløpe IJ-18 i dag, som er saltvannshagla mi. Det gjør ingen ting om den faller overbord og ruster, jeg har sikringssnor i den, og pusser i badekaret hjemme. Den har ingen annenhåndsverdi som en og annen rustflekk eller kolberipe kan svekke, så til mye miljø og fresk natur er den fantastisk. Har ennå ikke på dratt meg noe misunnelig blikk eller "oi, får jeg se på den?" kommentarer da.. Virker gjør den. Helt upåklaglig. Men mangler totalt kosefornemmelsen som jeg finner i lekre sideliggere, helst naturligvis i kal 16 med utvendige haner og Bar-action locks. Hørte jeg noen nevne damascerte løp??? Men jeg kunne aldri få meg til å bruke ei sånn børse fra kajakk på endene. Mellom vindrossene og brottsjøene er jeg sikker på at jeg ville høre skjønneheten ruste i filler...

 

Håper du oppfatter positiviteten i denne posten. Jeg selger aldri Baikalen min, den skal brukes opp. Eller trolig, den blir å bruke opp meg. Den tålen nok adskillig mer enn det jeg gjør :lol: Den og min kjære Remington 870 stiller i samme elegansefrie sone. All sjarm ligger i bruk og antall kvalitetstimer med fokus på jakt isteden for å gnikke av hver minste duggdråpe med oljeklut.

Link to comment
Share on other sites

lekre sideliggere, helst naturligvis i kal 16 med utvendige haner og Bar-action locks. Hørte jeg noen nevne damascerte løp???

Mye sjarme i slike, selv har jeg en forkjærlighet for kaliber 20 og 28 hammerless med sidelåser, gjerne engelskbygde :wink: Men den diskusjonen blir vel hårfint off topic i en tråd om Star/Baikal :roll:

For å nærme meg topic igjen, hcis du ser på en gammel Baikal IJ54, så begynner det faktisk å bli ganske pen sideligger også. Og dengang de hadde den modellen i produksjon gjorde de skikkelig arbeid også - dvs. glatt gange og tighte tilpasninger uten at du trenger spett og kubein for å åpne den :wink: (Ikke ment som negativ omtale, de går seg til med bruk, og kvaliteten er ubestridelig.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har til sammen tre star - baikal hagler. Er / har vært fornøyd med de alle. Startet min jegerkarriere med en enkeltløper Baikal. Trangboret som bare den, uegnet til fluktskyting. Ble også brukt sammen med Finskspetsen før rifla ble tillatt på fugl.

Hagle nr to var en dobbeltløper med to avtrekkere, uten løse choker.

Hagle nr tre var en dobbelt løper med en avtrekker, og løse choker. Sistnevnte er mest ibruk idag. Mine hagler er bruksvåpen. Smeller de og passer meg, så er det nok. Jeg behøver ikke pynt og fiksfaks på hagler.

 

Det er godt mulig at kvaliteten har dalt de siste år. Min siste hagle ble kjøpt rundt tusenårsskiftet, og jeg er fortsatt godt fornøyd. Har hatt den på service en gang, ellers vanlig våpenpuss og litt olje. Har ikke merket svakheter, men skyter de heller ikke mange skudd i året i forhold til andre.

 

Anbefaler Star - Baikal om du er ute etter en rimelig hagle som fungerer, og dersom du ikke er så nøye på utseendet.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

jeg har 2 stk. den gammleste (ca 20år) er best å skyte med og er mye teitere i låskassa og kjennest ut som en kavlitetsbørse! men har hatt problemer med at begge skudda går av samtidlig. den andre jeg har er ny og virker som en billig dritt hagle å skyte med slarker i alle ledd! begge har 2 avtrekkere og jeg holder på å slå av meg fingrene når jeg skyter! altfor stor bøyle rundt avtrekkerene! kjøp med en avtrekker! alt i alt en billig hagle som holder mål får en som ikke har tenkt å jakte så mye..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en star baikal side by side. Kjempegod hagle. Eneste problemet mitt er rust. Siden jakta i september har jeg pusset hagla 6 ganger. Og fortsatt har jeg vært kjempenøye med å tørke hagla hver gang etter jakt. Det gjør jeg enda også, men i går så jeg på hagla og da har det visst blitt skikkelig med rust på løpet. Har dere noen forslag hvordan jeg kan ordne dette? Er 2 dager siden jeg brukte den sist og da var den helt fin!

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at den ruster kan være at blåneringa er dårlig, serlig på de nyere produserte starene

syns jeg det er veldig svak blånering. Så det godt på min o/u at under forskjefte ble det blanke

felt der blåneringa er helt bort. Nå er jeg ikke plaga så mye med rust, et godt tips er og ha et lite

lag med olje på løpet ved bruk i våt vær.

Link to comment
Share on other sites

Vel, SuperHansen, du har naturligvis rett til en mening. Men spesielt konstruktiv, opplysende, eller på annen måte bidragsytende er den ikke..

 

At ditt forhold til jakt og våpen er noen hakk over Baikal er naturligvis helt i orden. Men hva trådstarter skulle få av nyttig informasjon av ditt innlegg kan jeg ikke få øye på 8)

(Jeg er ikke blind, har bare øya igjen!)

 

Er vel ingen her som har påstått at Baikal gir noe status å snakke om. Men for noen av oss er livet for kort til å la være å jakte mens vi sparer til ei børse som er "Fiin." Jeg har naturligvis ikke noe mer rett enn deg. Men jeg har rett for meg!

 

..Men så er jeg bare en EnkelHansen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...