Jump to content

Optimal løpslengde på salongrilfe med tanke på presisjon?


Ole_Netland

Recommended Posts

jeg har fått tak på en gammel Otterup salongrifle (står om den i en annen tråd her). og skal nå ha den til børsemakerne, skal krone løpet på nytt samt sette på kikkert baser. så er spørsmålet hvor langt løp som er vits å ha?

 

Skal brukes til BR50 så har jo litt begresninger med tanke på vekt. i dag er løpet langt som ett vondt år, og over 20mm i munnuingen, så vil få dreiet ned løpet litt og tror jeg.

 

så har dere tips til lengde samt munningsdiameter så hadde det vært fint. kan legge til at diameter ved kammer er 24mm.

Link to comment
Share on other sites

Har du sjekket om dette løpet har "choke"? Dvs at løpet er trangere de siste centimetrene? Anschütz-salonger er laget sånn, og skal visst bidra mye til presisjonen. Anshützløp bør kappes i kammerenden og få et nytt kammer dersom man skulle ønske kortere løp .22lr har brent opp alt kruttet sitt etter ca 30cm (std vel), etter dette reduseres hastigheten med lengre løp, noe som til en viss grad kan være gunstig for presisjon. Ellers så har vel løpslengden på miniatyrrifler mer med lang siktelinje å gjøre enn presisjon. BR med salong foregår med kikkertsikte? I så fall ville jeg beholdt tykkelsen på løpet og kuttet til jeg fant optimal balanse.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

hvordan måler jeg om det er choke i løpet? det står ikke noen ting på løpet. eneste som står er fabrikk navn og et serie nr ellers har ikke våpenet noen ting merker.

 

Ja har ikke behov for siktelinjen.

Har og hørt at alt over 30 cm gir tap, men hvor langt løp er "noe vits"? greit nok at ett tyngre løp ligger støddigere, men får da være grenser og da, hehe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...