Jump to content

Råd om ammo til 375 H&H


dagfs

Recommended Posts

Da har jeg endelig utvidet garderoben med en voksen rifle. En Sako 75 i kaliber .375 H&H. Denne må jo skytes inn sånn grovt sett og må bli vant med den. Og jeg driver desverre ikke med hjemmeladning. Så jeg er på leting etter ammunisjon til trening til en OK pris. Helst i Trondheimsområdet, da posten ikke er glad i ammo i posten...

 

Skal også kjøpe inn god jaktammo etter hvert, da med tanke på Elg. Noen råd her?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg endelig utvidet garderoben med en voksen rifle. En Sako 75 i kaliber .375 H&H. Denne må jo skytes inn sånn grovt sett og må bli vant med den. Og jeg driver desverre ikke med hjemmeladning. Så jeg er på leting etter ammunisjon til trening til en OK pris. Helst i Trondheimsområdet, da posten ikke er glad i ammo i posten...

 

Skal også kjøpe inn god jaktammo etter hvert, da med tanke på Elg. Noen råd her?

Forsøk Rogne Våpen i Trondheim.

Billig blir det neppe uten å lade selv :)

Link to comment
Share on other sites

Tipper du havner på 35-40kr for billigste 375 så som kammerherren sier, så sparer du fort inn prisen for ett ladesett.

Du lader vel ammo for ca 15 kr for trening og sparer enda mer på jaktammo.

Jeg ville ikke engang vurdert å bare kjøpe fabrikkammo i slike kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Har selv nettopp kjøpt en brukt Sako 75 i 375 H&H.

 

Er det noen som har gode erfaringer/ tips til en fersking med 375??

Lader selv, har RCBS diesett.

Fikk med noe hjemmeladet ammo. og en del hylser og kuler. 100 Nort Fork og 50 Woodleigh kuler.

Hvilket krutt annbefales, har tenkt på N-150.

 

Billige treningskuler/ ladninger......

Link to comment
Share on other sites

Til 375 bør man lade selv.

Eks:

Ladesett 1150 http://www.hjemmelading.no/produkter/1213184251/1213188015/1215079990/1215360380

Dier 315 http://www.hjemmelading.no/produkter/1213184251/1213188113/1231323480/1232290636/1216210404

Kuler 350 http://www.hjemmelading.no/produkter/1188467871/1207747620/1240943100/300gr_fmj

Krutt 525 http://www.hjemmelading.no/produkter/1199795623/1213622012/1214225806

Hetter 40

Hylser 475 http://www.hjemmelading.no/produkter/1190554294/1201169956/1213258695/1213279541

Totalt 2855 for 100 ferdig ladde treningskudd og du har fremdeles utstyret som skal brukes.

Treningammo

Krutt 2,50

Kule 3,50

Hette 0,40

Hylse 1,00

Under 7.50 for treningsammo :)

Man vil spare inn utstyret på de første 100 skuddene

Link to comment
Share on other sites

Dyrt å kjøpe ferdig rulla amo te 375 H&H, og ikke så lett å begynne å lade sånn over natta hvis en aldri har vært borti dette før. Men du verden hva en sparer på det da!!!!!!!!. Jeg lader min 375 H&H amo sjøl, og da blir det nesten omtrent samme prisen som de "vanlige" kalibrene ala 6,5 og 30.06. Bruker Barnes TSX 250 GR, som koster ca 500 kr for ei eske på 50(og det gjør også Woodleigh`n til 6,5 og). Remington hylser til ca 400 kr for 50 stk(som kan lades endel ganger om igjen) og Vith N 150 krutt. Til trening/på bane bruker jeg ofte Sierra Game King til ca 200 kr for 50 stk. Så kostnaden er er ikke så veldig ulik standard kalibrene da.

 

Så er også 375 H&H en fryd og lade og da!. Disse lange kona hylsene glir igjenom pressa som om det var smør. Kruttet nesten stuper nedi disse grove hullet på toppen :D . Er blitt veldig glad i dette kalibret!.

 

Nå vet jeg ikke hvor det er billigst amo i TR heim området, men XXL pleier da å være greie på pris på masse våpen/jakt relaterte saker.

 

Dette er bare min mening, men de beste kulene til jakt i 375 H&H er Barnes TSX og A Swift(det er 2 kvalitets kuler som er like gode). Det er flere fabrikk amo produsenter som leverer amo`n sin med disse kulene. Se i tabellene hva slags kuler de har putta oppi sine produkt. Oryx er heller ikke noe dumt valg, men har ikke noe erfaring med den(ennå).

Link to comment
Share on other sites

Har ikke så mange gode råd om hva du skal bruke. Men jeg har brukt 375H&H de siste 10 årene, og har fått skutt noen elg med den.

 

Eneste jeg er kommet frem til, er hvilke kuler jeg ikke skal bruke. Så jeg har ingen fasit, og inntil jeg går over til 458 er jeg på søken.

Vurderer Trophy bonded bear claw kula. Har hørt mye bra om denne. (Leveres vel under et annet navn også, uten at jeg husker det i farta)

 

Woodleigh kule gav gjennomskyting. Har ikke funnet kuler.

 

Remington kobberkule i forniklet stålhylse (husker ikke navnet på kula) fant to kuler, bare lørv igjen.

 

Norma Oryx; For bløt kule i dette kaliberet, soppfasongen var overdrevent til det hinsidige.

 

Winchester Fail safe, homogen kule med belegg; Har funnet en to kuler. 3 og 4 av fire fliker var revet av.

Link to comment
Share on other sites

Errorjac, du skriver at du bare har funnet ut hvilke kuler du ikke vil bruke mer. Så skriver du i neste setning litt om hvilke kuler du har testet. Vil du utdype litt mer rundt dine erfaringer med Woodleigh kuler? Gjennomskyting er da bra? Jeg har benyttet Rhino kuler og synes de har gjort en god jobb, men pga pris tenkte jeg nå å prøve litt med Woodleigh RN.

Link to comment
Share on other sites

Beklager, noe uklart formulert! Skreiv inn litt for fort uten å lese korrektur.

 

Burde stått at jeg har sluttet å bruke kula. Men kula var kjempebra den, og burde vært ramset opp for seg selv, før de andre.

Men jeg kan ikke gi noen nærmere beskrivelse av effekt basert på kulens utseende, siden jeg ikke har funnet kuler.

Gjennomskyting er kanskje ikke til å unngå ved korte hold, med dette kaliberet. Har ikke sett tegn til at denne kula ikke gjorde jobben.

 

Jeg ser på gjennomskyting som en fordel, for å få størst mulig utblødning og evt. blodspor for evt. ettersøk.

 

 

Når det er sagt, så har jeg forsåvidt ikke sett at de kulene jeg var misfornøyd med, ikke har gjort jobben.

Dyrene har ramla etter relativt korte strekk uansett.

 

Men jo flere dyr en skyter, jo større er den statistiske risikoen for skadeskyting.

Da foretrekker jeg å ha ei kule som jeg vet yter det lille ekstra!

Link to comment
Share on other sites

Remington Premier Safari Grade 375 H&H leveres med Swift A-Frame kuler.

Drøyt en femtilapp per stk, men det må det vel være verdt å få elgoksen overende.

 

 

Vel, nå koster en Woodleigh kule ca 10,-, og når en fordeler hylsekostnaden på x antall omladninger, så blir vel den kanskje noe slikt som 1,- pr skudd, å så tilkommer krutt og hette. Som en ser av regnestykket er dette langt billigere enn å kjøpe ferdig ammo til en drøy 50 lapp pr stk. Husk, om en ikke lader selv, så vil fort oppskytinga koste 150,- for 5 skudd a 30,-. (Billigste ferdigammo). Så må du skyte inn børsa med jaktammo til 50,-, da ryker det fort på minst 150 til.... Å så gir du oksen 2 skudd litt senere på høsten, (om lykken står deg bi). Alternativt har du hele denne kostnaden uten å se elg hele høsten :mrgreen: Når en da kan lade knallgod jakammo til godt under 20,-, så ser regnestykket raskt annerledes ut. Da slipper vi unna med 5 skudd a f.eks 17,- = 85,-. (Før elgen dukker opp). Nå er ikke totalsummen her så høy, men om du skal bli kamerat med en 375H&H bør du trene litt, og nettopp derfor kommer en egentlig ikke unna hjemmelading.

Link to comment
Share on other sites

Ser behovet for å trene mye med 375'n. Skal jeg være trygg på meg selv i skuddøyblikket. Nytter ikke å trene med 308w og så tro at 3 skudd innskyting og 5 skudd på oppskytingen holder :oops:

Ved å velge ett kaliber med slike ammo priser må man lade.... men det er valgfritt. Det er ett valg man har tatt når man kjøpte rifla :shock:

Link to comment
Share on other sites

så det er ikke bare bare skjønner jeg. man må tenke på type kule etc etc etc... har funnet ferdigammo til kr 21 pr skudd, så det er greit, om det da koster kr 50-60 for jaktammo kan jeg leve med.. Men tenkte ikke på at jeg måtte sjekke hvilken kule som sitter i de ulike jakt-ammoene... gjelder da i .375 H&H.

 

Uansett, takk for gode svar

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er ingen elg som trenger mer kule enn vanlig blyspiss 300 grains i 375. For lettere kuler blir det noe annet.

 

Jeg har skutt noen med Sierra 300SPBT og registrerte ingen forskjell fra 270X og 260Accubond. Sierra har god pris og presisjon, Hornady mye av det samme.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen elg som trenger mer kule enn vanlig blyspiss 300 grains i 375. For lettere kuler blir det noe annet.

 

Jeg har skutt noen med Sierra 300SPBT og registrerte ingen forskjell fra 270X og 260Accubond. Sierra har god pris og presisjon, Hornady mye av det samme.

Tror heller ikke noen elg trenger noe mere en ei Hornady eller sierra kule. Men jeg er villig til og gi de ekstra kronene for og heller bruke ei kule JEG føler meg mere komfortabel med at fungerer.

Link to comment
Share on other sites

så det er ikke bare bare skjønner jeg. man må tenke på type kule etc etc etc.

 

Ikke la deg skremme. Hjemmelading er svært enkelt. Kjøp ladeboken, les den, kjøp ladesett og komponenter, lad og skyt!

Ved å lese ladeboken får du et innblikk hva du trenger. Der er det også ladetabeller for en neve kuler med forskjellige krutttyper i 375 H&H.

Link to comment
Share on other sites

Ja dette ble mange tips og råd.

 

men om man ikke ladder selv, er det et spesielt Ammo merke/type som dere vet har "gode" kuler jeg burde kjøpe?

 

Remington lader jo Safarigrade med 300 grs A-Frame, og en rimeligere utgave med vanlig blyspiss

 

Fedral lager noe som heter CApe shock også her er det 300 grs A-Frame også forholdsvis dyr

 

Sjekk de forskjellige fabrikantenes websider du finner flere gode alternativer, men hjemmelading slår alle sammen, du har absolutt frihet til å velge den kula og ladningen som passer deg.

 

375`n er ett flott kaliber, kan brukes på alt fra rev til Elefant, den gir litt punch men ikke verre en at man tilvenner seg den

Link to comment
Share on other sites

Kjøp ladeboken og les den, gjerne flere ganger. Er ingen Hekse kunst å lade selv. Ikke trenger du all verden av utstyr heller for å lade de første patronene.

I mens kan du se litt på disse videoene, så får du en peke pinne.

 

http://www.google.com/search?q=you+tube ... 25f248985c" target="_blank" target="_blank

 

Ikke la deg skremme av alle nye ord og "fag uttrykk", forståelsen kommer etterhvert og mye er godt forklart i ladeboken, og så kan en jo alltids spørre her på kammeret når en lurer på noe. Fins ingen dumme spørsmål.

 

Lader forøvrig også bl.a 375 H&H og til elgen bruker jeg 300 grs. Oryx. Har skutt bare en elg med den, og den gikk 3 skritt etter skuddet. ingen gjennomskyting. Fant kula, og soppen var stor, men slaktet var fint og restvekta var over 95%.

 

Til trening og Jaktfelt har jeg brukt 200 grs. sierra kuler som gir meget bra presisjon i mi rifle.

Link to comment
Share on other sites

Ikke dumt å melde deg på kurs, hvis så finnes i området. Kanskje det er noen i byen & omheng som kan gi deg et lite kurs. Det er ikke vanskelig å lade sjøl, en morsom hobby og tidsfordriv. Viktigste er å være nøyaktig, ta sikkerhet på alvor og vite hva en holder på med. Feks starte med å lese ladeboken(treng ikke å pugge tabeller da :D ). Sånne ladeutstyr pakker får en "billig" overalt det selges våpen, kuler og krutt. Jeg handler hos hjemmelading.no god service og priser der. Jeg kjøpte et RCBS Rock chucker sett for 20 år siden, og det har laget mange tusen skudd siden da. Ser det koster mindre idag(rundt 3000 kr idag), enn hva jeg betalte i 1990 :D.

 

Det ligger også mange videoer på Youtube, åssen kommer igang å lade. Så har både RCBS og Lee mye info/film på sine sider.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Vekker denne til live :D

 

Noen som kan komme med tips til rimelige fmj/trenings kuler til 375

bortsett til denne fra rufus som fortsatt er aktuell Kuler 350 http://www.hjemmelading.no/produkter/11 ... /300gr_fmj

 

Sierra game king finner jeg ingen som har på nett hvis den er rimelig?

 

Er også på jakt etter hylser til 375 H&H.

Rimeligste jeg har funnet er 50stk rem til 556kr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Partizan med blyspiss til trening, helt ok kuler.

Kjøper de med blyspiss da det skiller så lite pr kule.

I følge Alvestad så går det veldig bra å bruke de på elgjakt, til elgen har jeg ladet Woodleg PP 270 gr.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
så det er ikke bare bare skjønner jeg. man må tenke på type kule etc etc etc... har funnet ferdigammo til kr 21 pr skudd, så det er greit, om det da koster kr 50-60 for jaktammo kan jeg leve med.. Men tenkte ikke på at jeg måtte sjekke hvilken kule som sitter i de ulike jakt-ammoene... gjelder da i .375 H&H.

 

Uansett, takk for gode svar

 

 

 

 

 

Hvor fant du ferdigammo til 21kr pr skudd?

Er jo helt sykt billig!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...