Jump to content

Sako 85 Hunter 308 eller Weatherby Mark V Euromark Lux 308


bmk

Recommended Posts

Vurdere å kjøpe meg en 308

Har sett litt på Sako 85 og Weatherby mark v på XXL

Trenger litt synspunkter fra de som har erfaring med disse,

både positivte og negative omtaler

Har ikke tenkt på kikkert ennå,så tips om dette er også interresant (ca 5000,-)

Skal brukes til alt fra bever til elg

Link to comment
Share on other sites

Mmm?, det er to flotte rifler dette. Tenkte at jeg kunne komme med et lite kikkert tips. Jeg ville ha valgt en Zeiss classic, å XXL har landets beste priser på dem(de hadde ihvertfall tidligere). Om du feks velger Weatherby, så får du sikkert en pakke pris på det. Den classicen er i mine øyne den kikkerten du får mest for pengene, å en brukbar kikkert er greitt å ha. Sako er flotte våpen, så jeg er sjøl ikke sikker på hva jeg ville ha valgt. Har forøvrig sjøl ei "gammel" Weatherby Mark V De luxe sjøl,å fungerer bra den. Magnum det da, så det er ei større låskasse enn den i 308.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært deg så hadde jeg valgt en Sako,uten å tenke meg om.Weatherby riflene synes jeg er veldig" gammeldagse" med hengslet magasinbunn og en altfor stor og klumpete sikringsbryter.Fjærbelastet patronutkast er heller ingen fordel.Sakoen har kryssmatet magasin som du kan lade fra både topp og løst i hånda.Sikringen har en egen hendel for sikker tømming av rifla.Og de har manuelt patronutkast som i mine øyne er det beste i verden.I tillegg har Sako 85 kontrollert patronmating.Presisjonen på Sako er alltid i toppklasse.Det samme gjelder kvaliteten.Har hatt begge merkene selv,men nå har jeg bare Sakoer i mitt våpenskap,både 75 og 85.Den ene 75 har jeg skutt over 10000 skudd med uten klikk eller forkiling,så den fikk et nytt løp ifjor.Favoritten min er en Finnlight 85 i 308w som jeg kjøpte ifjor.Jeg kan garantere deg at du blir knallfornøyd med en Sako i ditt eie.Ang kikkertsikte så ville jeg ha kjøpt meg en Schmidt & Bender.Hos Jakt og friluft i Arendal kan du feks kjøpe en demobrukt en til ditt budsjett.Og den får du med full garanti som er på 30 år.Zeiss har bare 10 års garanti.Zeiss classic synes jeg har altfor dårlig synsfelt.De var på topp rundt 1990 men det har skjedd litt siden da.Jeg har både Swarovski,Zeiss victory og Schmidt & Bender på mine rifler,men jeg holder en knapp på sistnevnte i forhold til optikk,funksjon ol.Når det kommer til kaliberet du har valgt vil jeg anbefale deg å bruke 10,7 grams swift kuler.Disse får du fabrikkladd fra Norma.Har brukt de i en årrekke og er knallfornøyd,lite ødeleggelser og meget god skuddreaksjon.

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidliger sagt i ulike diskusjoner at Sako 85 er vel den beste riflen en kan få kjøpt til en "normalpris",

og en ikke har krav om løps bytte.

Hvis jeg i dag skulle kjøpt meg "bare en rifle" ville eg valgt Sako 85/75.

Er vel bare Sauer 202 som kan sammenlignes med Sako 85.

Men hvorfor 308win ?

Mener faktisk at 6,5x55 er et mer allsidig kaliber enn 308 win, og at det er å foretrekke fremfor 308/3006 så sant du ikke er spesialisert på elgjakt.

 

Fra MADMADS

Lykkelig eier av Sauer 202 i 308 win, + 2 andre 308 børser, + mange andre børser :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville definitivt valgt Sako, for meg er den i en annen divisjon enn amerikanske rifler generelt.

 

Tror det var J. Lien som hadde en artikkel i et eller annet jaktblad hvor kvalitetsforskjellen ble beskrevet godt; det som er standardløp i amerikanske rifler blir kassert hos europeiske (les: Sako, Tikka, Sauer, Blaser, Mauser og noen flere) og det som er customløp i amerikanske rifler er standardløp i de samme europeiske.

 

Nå er vel sikkert løpet i en Euromark av det amerikanerne ville kalle "custom", men for meg hadde valget vært enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Angående Zeiss Classic. Ja, det har skjedd en del siden 1990. Også med Zeiss Classic... :D

 

 

Ja det har det.......de har blitt eldre!!

Classicen er og blir et gammeldags kikkertsikte,det var toppmodellen til Zeiss på 90 tallet.Har en mistanke om at disse er overliggere fra den tiden.Og som sagt har Zeiss bare 10 års garanti på sine produkter.Du får en strøken demobrukt Schmidt&Bender til 5000kr,og som sagt,de har 30 års garanti og jeg vil påstå at de er mye bedre(best) i skumring.Har alldri hatt noen problemer med dette merket,men det har jeg derimot hatt med Zeiss.(treffpunktforandring og innvendig dugg på linsene)

Ser noen anbefaler deg å kjøpe 6,5x55 istedet for 308,og jeg kan tildels være enig i det.Men et godt argument for å kjøpe 308 er vekta siden 308 bruker en kortere låskasse og derfor endel lettere å traske rundt med på skogen.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg valgt en 85 ss(stainless synthetic).Den er mye lettere enn trestokker og laminatstokker.Og det er ikke så mye mer den veier enn mod Finnlight(tror det er ca 100gram)men prisen er endel hyggeligere.

Link to comment
Share on other sites

Du får en strøken demobrukt Schmidt&Bender til 5000kr,og som sagt,de har 30 års garanti og jeg vil påstå at de er mye bedre(best) i skumring.

OT: Hvor? Og hvilken modell? De eneste S&B jeg har sett til den prisen er modell Klassik; og de har jeg vanskelig for å tro er bedre enn Zeiss Classic (i hvert fall ikke de jeg har sett igjennom). Dersom man får en Zenith demobrukt til 5000,- er det sikkert noe annet; men de er det vel langt mellom?

Link to comment
Share on other sites

Du får jo tro hva du vil....det var vel ikke det som var tråden her?!?

Vi skulle vel hjelpe gutten å få seg ei ordentlig rifle,og nå vil han heldigvis kjøpe seg en Sako.

Jeg skriver om det jeg VET og har ERFART selv....Det er som regel en grunn til at noen ting er dyrere enn andre...du får hva du betaler for!!! Smaker det så koster det,sånn er det bare.Og en demobrukt Zenith eller bortimot ny bender classic til 5000 med full 30 års garanti er det ingenting å si på.Og det var det budsjettet han hadde,og da vil jeg hjelpe han å få mest mulig kvalitet for pengene.

Synes du ikke det er litt merkelig at de fleste Militære Sniperrifler i den vestlige verden er utstyrt med Schmidt & Bender??

Tror du ikke de tester og kjøper det aller beste?

Og hvorfor har Schmidt & Bender og Swarovski 30 års garanti,mens Zeiss bare har 10???Men nå har du tydeligvis en Zeiss classic på rifla di siden du synes det er toppen.Jeg har alle merkene i linja over og er godt fornøyd med dem alle,men jeg synes Benderen er hakket over de andre.Og av classic siktene synes jeg også at Benderen er bedre enn Zeiss,klarere optikk og bedre synsfelt.Zeiss classic synes jeg gir en tunnelfølelse på lav forstørrelse.

I henhold til hjortejakta og bukkejakta så testet jeg 3stk kikkertsikter i skumring,og det er da optikken virkelig viser seg.

Swarovski z6i med 56 åpning,Zeiss victory med lotutec og 56 åpning en Schmidt og Bender Zenith med 56 åpning.Alle disse siktene er utstyrt med lys.Benderen synes jeg var desidert best,og jeg synes Swarovskien var en god nr2.Dette gjorde jeg fordi alle selgerne mener de har det beste produktet,så jeg bestemte meg for å finne ut av det selv før jeg kjøpte nytt sikte. Ta en test selv og se..så vil du kanskje få en a-ha opplevelse. :shock:

Teori er en ting,men praksis er noe helt annet :D

Link to comment
Share on other sites

Følger med denne tråden!, Interessant å lese andres erfaringer her. Har sjøl en Weatherby Mark V med en "billig" Zeiss på toppen, og den kombinasjonen fungerer utmerket for min del. Jeg vet at denne "billig" Zeissen ikke er verdens beste, men mye kikkert for pengene da jeg kjøpte. Jeg hadde et budsjett som jeg måtte holde meg til. Men er enig i at i optikk for en det en betaler for, og drømmen min er en Swaro Z6i 3-12 x 56. Får bli en annen gang, når økonomien er en annen enn nå.

 

Er også enig i at hadde jeg skulle valgt av de 2 riflene, hadde jeg uten tvil kjøpt denne Sakoen. Sako er råflotte rifler, og kanskje min neste blir en Sako kanskje?. Men den Weatherbyen jeg har, er en veldig solid og pålitelig rifle, og har fungert upåklaglig under alle forhold(så langt). Liker også magasinløsningen på Sako(og Europeiske rifler ala boks magasin). Greitt med Weatherby løsningen og, for etter å ha glømt igjen magasin på Saueren hjemme, så er det en liten fordel med den Weatherby løsningen. Det er jo bare å trykke på knappen under, så har du amoen i hånden etter å ha gått av post.

 

Men kikkert, så er alt som er nevnt tidligere her i tråden topp klasse kikkerter. Klart finner du en S&B pent brukt 3-12 x 50 el 56 til 5000 kr, så er nok det et veldig bra valg og kjøpt. Regner med at trådstarter har det som jeg, at en ikke har overflod på kontoen, å må holde seg innen rammer. Når jeg kjøpte kikkert sist prøvde jeg bruktmarkedet først. Var faktisk veldig mye S&B tilbudt, og det hadde jeg ikke noe imot. Men det var stortsett kikkerter fra 80 tallet, og hadde uegnede retikkel løsninger(den med en enslig stlpe). Men finner du ikke noe egnet brukt, så er både Zeiss classic og mulig Meopta greie kikkerter i prisklassen du nevner. Sånne kikkerter er også populære brukt, så får du overflod på kontoen din endag, så er de lette å bli kvitt igjen. Men har du nok gryn helt klart best med en stor S&B eller Swaro Z6i.

Link to comment
Share on other sites

Du får en strøken demobrukt Schmidt&Bender til 5000kr,og som sagt,de har 30 års garanti og jeg vil påstå at de er mye bedre(best) i skumring.

Har du tenkt på hvor ofte Jakt og Friluft har "demobrukte" kikkertsikter og børser? Så ofte at jeg finner det unaturlig. Har selv opplevd at våpen jeg har byttet inn blir solgt igjen som demobrukte. Kjeltringstreker kalles slikt!

Link to comment
Share on other sites

Kjeltringstreker kalles slikt!

 

Jeg tror faktisk at de såkalte demobrukte siktene er helt nye,man ser tydelig at de alldri har vært montert på ei rifle.Og demobrukte rifler, er rifler som har stått i hylla på butikken og som folk har tatt/kikket på.Brukte våpen har jeg alldri kjøpt der,men kikkertsikter derimot har jeg kjøpt mange av,og jeg har gjort noen knallkjøp på de jeg har fått ihvertfall.Når det gjelder nye våpen så er de nok litt stive på prisene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg bruker Sako 75 selv men Weatherby Mk5 er ikke ueffen.

 

Det som garantert er bedre på Weatherby på jakt er sikringen som blokkerer tennstempelet. På Sako er det sidesikring i avtrekket som bokstavelig talt er 2 skruer og noen hundredels mm fra katastrofe. Avfyring av sikret våpen har skjedd meg, ikke med Sako med med et våpen med tilsvarende prinsipp. Klassisk "droptest" på vei til post i mørke på snø og is. Heldigvis gikk jeg alene den dagen.

 

En kompis har jaktet rådyr med en Varmintmaster i 224Wea i 30år. Jeg har alltid misunt han den børsa. Dagens Mk5 i std kaliber er en forlenget Varmintmaster. En annen bekjent kjøpte en Accumark i 308 hos XXL. Den skyter som en laser og er helt problemfri.

 

I en W Mk5 kamret for 308 er sluttstykkevandringen tilpasset den korte patronen. I denne kassa betyr det at ladegrepet er meget glatt og kjapt. Faktisk bedre enn min 75 i 308.

 

Jeg hadde ikke vært betenkt et sekund på å anskaffe en ny Mk5 fra XXL til en billig penge. Vi snakker vel om 2/3 av prisen på en Sako 85.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...