Jump to content

Hva bør jeg gå for? 4x32 eller 3-9x40? på en CZ 455 :)


Mikals1

Recommended Posts

Som topicèn sier, så lurer jeg på om dere har noen synspunkt på dette? Ser at optikk på salong er diskutert tidligere, men vil gjerne ha flere objektive syn på dette :oops:

 

Har fått tilbud på en CZ 455 lux 22lr med optikk 4x32 og demper for 4500.

Lurer derfor på om det er noen vits i å heller gå for et 3-9x40 eller om dette blir å overdrive? er jo bare snakk om 4-500 kr ekstra.

 

Eneste kan jo muligens være for å se samlingen på blinken bedre under innskyting.

 

Ser jo for meg at 4x er nok på det holdet man bruker salongen på.

Link to comment
Share on other sites

Joda, har sett på de andre alt. :D

 

Men stokken på lux`n var midt i blinken for meg. Ganske lik et annet våpen jeg hadde før i hine hårde dager, derfor lux utgaven :wink:

 

Har sett siden din før Stig, søkte en gang i tiden på noe som inneholdt "jakt og vesterålen" :D

Link to comment
Share on other sites

Ok :)

Har du muligheter ville jeg har testet med den kikkerten på den rifla,både stående og liggende for å sjekke om du får god kinnkontakt. Det er det som kansje kan by deg et problen,da din montasje vil bli litt høy..å Lux stokken er lav. Kun et lite råd på veien før du klasker penga på bordet :)

Link to comment
Share on other sites

Er sånn med 22LR og jo større jo tøffere.Har en 3-9 x 40 på min BRNO, og det fungerer fint det. Men akkurat den Bushnellen har et litt for stort okkular, så det tar borti hevarmen sånn at jeg kan ikke bruke alle forstørrelsene.Har prøvd å bytte bort den kikkerten i en annen på salgs sidene.

 

Men en 32 kikkert er heller ikke å forakte, for da får en den lavere montert og kanskje bedre å skyte med?. Vet ikke åssen disse helt nye modellene er da, men på min er det nokså høy vinkel på hevarmen ved ladding. For å få på min 3-9 x 40 måtte jeg ha nokså høye montasjer.

Link to comment
Share on other sites

Ok :)

Har du muligheter ville jeg har testet med den kikkerten på den rifla,både stående og liggende for å sjekke om du får god kinnkontakt. Det er det som kansje kan by deg et problen,da din montasje vil bli litt høy..å Lux stokken er lav. Kun et lite råd på veien før du klasker penga på bordet :)

 

Skal prøve både opp og i mente, mulig at du er inne på noe der :D

 

Varminten, har den ferdige gjenger for demper? Sikte likt som på lux? Skal sjekke den ut, men hvis du vet, så sparer jeg litt surfing på nett :lol:

 

Prisforskjell på Var. og Lux? ser mange her inne som sverger til Var,. eller American :D

Link to comment
Share on other sites

Varmint er ikke gjenget for demper. Å helt ærlig..jeg vet ikke hvilke demper som vil passe på en Varmintpipe pga tykkelsen :roll:

Å er ikke sikker på at alle Lux leveres færdig gjenget. Da kan jo du som kjøper ikke velge gjeningen selv utifra hvilke type gjenger det er på den demperen du vil ha/eller kan leveres i.

Amerikan har en høyere kolbekam en Lux utgaven. Noe som igjenn resulterer i bedere kinnkontakt..å igjenn bedre treff da du har mer kontakt og stabilitet på ditt våpen.

Varmitpipe er tyngere,men mye mer stabil og med en bedere presisjon enn vanlig/lux piper.

Link to comment
Share on other sites

Det avgjør saken for min del, får cz lux salongen ferdig gjenget med demper og optikk for 4500- eller 5000 alt etter hvilken optikk jeg vil ha. Vil ha demper, da jeg skal få mest mulig mengdetrening før jakt hvert år. Vil ikke forstyrre den ene "naboen" som er i mot skyting på farmen min :evil: Så da blir det en salong som er ferdig gjenget/ med påmontert demper :D

 

Sikte er et must, da man av og til velger å ikke bruke kikkert for sportens skyld på blink.

 

Men tilbake til optikk, blir da sikkert å gå for 3-9x

 

Ha en fortsatt fin kveld/ natt alle sammen :D

Link to comment
Share on other sites

Gå for variabel forstørrelse. Artig å bruke på høy forstørrelse på korte hold og, spesielt hvis det er tynt retikkel. Crosshair er jo kjekt, men duger jo bare på dagtid, så tenk litt på hva slags lysforhold du kommer til å skyte mest i.

 

En annen ting å tenke på er at det kan være en fordel med paralaksejustering på siktet. De fleste sikter er fast justert på 100 yds (91 m) eller 100 m. I følge folk som har greie på det (jeg blir aldri klok på det!), vil retikkel og mål passe overens på ulike hold om man justerer paralaksen til avstanden man skyter på. Det står mye om paralakse rundt omkring, så gjør gjerne et søk på det. Blir bare gæli om jeg prøver i hvert fall! :lol:

 

Solgte en Zeiss Conquest 3-9x40 på grunn av dette. Investerte i en Sightron SII 4-16x42AO i stedet (3 495,- hos Jaktfall). Denne kan justeres helt ned i 10 meter. En bør være obs på at de som har justerbart objektiv kan ha større utvendig objektivdiameter enn man tror. Jeg må bytte ringer på min da det kræsjer med pipa, eller rettere sagt, basen til jernsiktet. Objektivet er grovt og like stort som et 50 mm omtrent.

 

Ellers finnes det egne salongriflekikkerter. Eks Leupold Rimfire 2-7x33 (VXI). Disse har gjerne fast paralakse på ca 50 meter. Leupold har en knallfin salongkikkert i tillegg til 2-7'en, en 3-9x36 (eller var det x33?)EFR. Denne har paralaksejustering. Litt dyr, men tror du får den for under fire lapper. Jakt&friluft vet jeg hadde en demobrukt til salgs for en liten tid tilbake.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er salongen kommet i hus :D Ble litt skyting fra verandaen i går, og etter 10 skudd på en plastkanne ca 50 meter unna var siktet godt nok innstillt.

 

Fikk skutt korken av kannen med vindusspyleveske på 50 meter, og overraskelsen ble stor da jeg på neste skudd pulveriserte korken som hadde lagt seg pent på siden av dunken :shock:

 

Så treffsikkerheten på CZ`n var et ingenting og utsette på :lol:

 

Etter dette ble det plassert ut noen frossne mandariner, fryste jordklumper og en snusboks. Effekten av jordblokker fra blomsterpotter som lå på snø og sønderskutte mandariner var et sant syn for øyet. Eksplosjonslingnende treff på 50 meter med salongen og subsonic ammo :lol:

 

Så kombinasjonen CZ 455 LR22 og 3-9x40 ser ut til å fungere aldeles utmerket. Demperen er finsk vet ikke navn på prod. og siktet er et Stoeger. Pakken kom på totalt ca 5500 med 500 subskudd, pussesett og reim til børsa. Ikke galt for å få litt mengdetrening :wink:

 

Siktet koster vel i underkant av 1000 kroner, og fungerer helt greit til mitt bruk. Har ikke prøvd i skumring, men det var heller ikke meningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...