Jump to content

Media tar tak i våpenforskriften


hjortefot.com

Recommended Posts

Før helgen ble jeg oppringt av NRK :shock: , de ville ha mitt synspunkt på våpengarderoben, og gjerne noen spark mot de lovgivende myndighetene.

Og jeg tok meg tid til å gjennomføre radiointervju, og sa akkurat hva jeg mente om jaktvåpengarderoben og generelt om våpen i samfunn.

 

-Blir spennende å høre hvordan journalisten klippet det til, har fått et hint om at det ble temperatur da han oppsøkte justisbyråkratene og la frem mine synspunkt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Spennende!

 

Jeg skrev akkurat et innlegg på "lukket avdeling" (drift) om at jeg planlegger et prosjekt med lettvekts-mauser, men bare har en ledig "plass" igjen. Og siden jeg hadde fått et tilbud om en Gebrüder Merkel-hagle, var det vanskelig å bestemme seg.

 

Jeg skal gjerne være med og skrive innlegg etc., hvis dette blir en "sak". Ser at det gjelder lokalsending, vi må få saken på "riks-mediene".

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk med meg saken på NRK S&Fj den morgenen de sendte det. Skryt til trådstarter som sørget for at det i det hele tatt ble en sak. Imidlertid ble det slik at; jegerne vil ha mindre byråkrati, byråkratene synes det er passe, case closed. Suksessen ligger i å i det hele tatt få vår sak nevnt i media.

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg si min mening, er jeg i prinsippet enig med dere. Men ikke i praksis.

 

Jeg ønsker at ett par detaljer i våpenforskriften endres, slik at meningen blir klar for alle (ikke minst saksbehandlerne).

 

Mitt ønske er normalt inntil 8 jaktvåpen (om 2 eller flere er glattløpede, eller i kaliber 22lr, dog ikke pumpe/halvauto hagle) uten særskilt behovsprøving.

Ytterlige jaktvåpen kan erverves ved behovsprøvning, der det skal tas hensyn til at glattborrede hagler (ikke pumpe / 1/2auto), rifler i 22lr, enkeltskudd, og dobbeltløpede rifler. Ikke skal regnes som fullt ut tellende i jaktvåpengarderoben ved behovs begrunned ervervsøknad, utover de seks første i jaktvåpengarderoben.

 

Ett typisk eksempel på dette kan være erverv av enkeltskuddsvåpen / dobbelt løpere, og hagler. Ikke skal ta opp plasser i jaktvåpengarderoben, om man kommer over 6 jaktvåpen totalt.

 

Altså at man må få søknadene behandlet "manuelt" om man ønsker å gå over 6 jaktvåpen, for å sile bort glattløpede våpen, og 22lr rifler fra jaktvåpen garderoben.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...