Jump to content

Pardini KILLER.


Federal86

Recommended Posts

Har da funnet ut etter noen år med pistol skyting at det er på tide og ta sporten på et høyere nivå.

Dette gjelder da først og fremst når pistol i kaliber 9mm.

Har da solgt Hk USP og G17 for og kunne finansiere kjøp av en ny 9mm i prisklassen 15000kr maks 20000kr.

Grunnen til at jeg solgte begge disse tjeneste pistolene har noe med at jeg aldri helt ble venn med noen av de.

Ingen av de klarte og gi meg det smilet jeg har rundt munn etter og ha vært på skytebanen en tur med min min MCM Margolin.

 

9mm skal jo først og fremst brukes til skyting på 25m banen i ankerskogen, men praktisk skyting vil den også bli brukt til.

Jeg har en tendens til og havne i open av merkverdige grunner uanndsett om jeg skyter med pistol eller rifle.

Så jeg tar ikke resultatet så veldig tungt, men jeg vil gjerne ha et våpen som kan være konkuranse dyktig i standard/open + muligens militærfelt.

Kalibret skal være 9mm og pris rundt 15 000kr+. Maks pris 20 000kr.

Jeg ønsker og kjøpe meg en pistol som det er lettere og skyte godt med.

Pistoler som da ikke er aktuelle er Glock 17-Hk USP, Pardini GT45 ++++++.

 

gt-6pollici_nera.jpg

 

Jeg muligens fått litt smaken for CZ SP-01 og slike kloner.

Spesielt tanfoglio har fanget min interesse nå om dagen.

Tanfoglio Limited Custom.

Tanfolgio Gold Match

TanFoglio Limited.

 

Er det noen der ut som har noen erfaringer med disse pistolene eller har noen andre forslag?

 

grandejpg48.jpg

 

grandejpg60.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sti Executive 5.0.. er en vel 2k dyrere enn 20000, så visst det ikke går så er STI Edge alterantivet.. Executive er bare en litt mer pimpet versjon av Edge allikevel..!

 

http://huntershouse.dk/kat800-STI-2011- ... e-5.0.html" target="_blank

 

Sti har iallefall en hel del gode våpen til praktisk!

 

Edit: jeg ser nå at executive bare har .40 SW, så da er det nok Edge, desverre..! Den har dem i 9mm..!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt production noen ganger så jeg vet godt at dette er for så og si kun tjeneste pistoler.

Ble så frustrert, er så mye om og men i production.

 

Vis jeg skulle kjøpt 2 stk så hadde ikke det hjulpet så mye fordi det totale budsjettet er fortsatt maks 20000kr.

Å da vil det blitt en slik halveis løsning.

Jeg fortrekker 9mm på grunn av ammunisjons kostnader.

 

Hadde vært artig og havne i open med noe annet enn en stock G17 8)

Link to comment
Share on other sites

STI/SVI 2011 variant i 9mm til standard - minor, så har du mye gøy. Et element som man kan peke nese til production gutta med. De får greie seg med femten propper, du kan trøkke i så mye du greier. Mer moro :P Så sant du klarer std. boksen, eller er det åpen igjen :oops: Bra, direkte avtrekk og bra sikter. Hva mer kan man forlange? Burde duge i feltløypa. Eneste er kanskje mega mag brønn. Noen steder blir mulig det sett litt skjevt på. Momling om håndstøtte. Men den er jo enkel å ta av etter behov. Da er det vel BARE Å LØP Å KJØP!!!

PS: kanskje ikke vurdere minor skår på skiva som et veldig stort handicap. Vel, en del er det da men se på det som en utfordring. Dugelige feltskyttere har en ekkel tendens å sette det meste i A sonen. Enn tiden da? Den kommer etterhvert. I allafal, gjør man jobben og ikke kompliserer for mye underhveis, unngår de store og små blemmene, plukker poeng, så tenker jeg man blir gledelig overasket over plasseringa på lista 8)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor liker du ikke det "polygone" løpet i Tanfoglioen, S.O.N.? Har en Stock Custom, og det er det løpet jeg har likt best i 9mm. Blyer nesten ikke og veldig presist!

Da har du treft riktig kombinasjon med kuletype, men det er langt fra det til og si at du har noe som er like bra som et riflet løp.

 

Målet må vere og ha noe som funker uansett kuler og hastigheter, og ikke at man må ha spesial ammo for at det skal funke.

Link to comment
Share on other sites

Ja det har du.

Hard nok bly eller gode mantlede kuler, så går det greit.

 

Det er ikke noe nytt i dette med at kulekvalitet og polygon løp kan vere mere

sensitivt. Det er bare og sjekke litt rundt det.

 

Kona sin Tanfoglio med slikt polygon løp har gått som en hagle, og det er ikke morsomt

vist man har en batch ammo som er kjøpt til en sesong.

 

Men når man kjøper Tanfoglio, så har man et valg og kjøpe med Riflet løp.

Det kan ikke ble feil.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe nytt i dette med at kulekvalitet og polygon løp kan vere mere

sensitivt. Det er bare og sjekke litt rundt det.

.

 

Jo det er noe nytt og engentlig bare dritt som er spredd fra et par forhandlere i Norge.

 

Spør deg selv hvorfor Tyske firmaer som er verdensledende i ombygning av revolvre, for konkuransebruk (feks PPC) så er det første de gjør er å bytte til Poligonløp for bedre pressisjon med med blykuler.

De kan da ikke være like kunskapløse år etter år . . .

 

At ditt eller konas våpen ikke går bra med blykuler er ikke betegnende for Polygonløp :!:

Det har heller noe med utprøving av kuler og ladn å gjøre.

Vær klar over at det er ikke sikkert ditt eller konas våpen går bra med samme landing som andre bruker.

Dette må testes ut for hvert enkelt våpen :wink:

 

PS: har du gjort løpet helt rent før du begynner å skyte bly. Løp som har mantelbelegg innvendig blyer garantert noe inne i helvete med påfølgende elendig pressisjon :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde glock med polygonløp. Denne samla dårlig (traff ikke en 1/2 figur på 15 meter) med enkelte blykuler som samla godt i CZ75 pipa mi, men glocken gikk bra med enkelte andre blykuler.

 

Så kombinasjonen polygonløp og blykuler kan gi varierende resultat, er min beskjedne erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde glock med polygonløp. Denne samla dårlig (traff ikke en 1/2 figur på 15 meter) med enkelte blykuler som samla godt i CZ75 pipa mi, men glocken gikk bra med enkelte andre blykuler.

 

Så kombinasjonen polygonløp og blykuler kan gi varierende resultat, er min beskjedne erfaring.

 

Helt enig med deg her, Glock og bly funker skjelden bra, hvorfor ? har jeg aldri hørt noen som har en nogenlunde god forklaring på.

Men har ofte hørt nevnt måten Glockløpene er herdet på, som kan gi en ru overflate etter avskalling av overflaten.

Tror egenlig lite på at Glock sender ut løp som har en så ujevn / ru overflate at dette skulle representere et problem.

På den annen side er de fleste Glockmodeller lagd for noe annet enn pessisjonskyting.

 

Tidligere hadde vi et par i klubben som skjøt mye med Glock 34 og de hadde utmerket pressisjon med allt av ammo, kan hende denne modellen som er mer innrettet mot konkuranse har et mer forseggjort løp :|

Link to comment
Share on other sites

Harde blykuler funket finfint i de glockene jeg har hatt. Bløte kuler var bare sorgen, og pipa grodde omtrent igjen etter få skudd. Lone Wolf pipe er et greit alternativ hvis en ønsker å skyte bløte kuler.

 

 

Så blir spørsmålet, hvor går grensen mellom harde og bløte kuler 8)

 

Vet du eller Høggern hvor harde de harde kulene var ? så har en en rettesor for hva som kan funke i Glock :D

Link to comment
Share on other sites

De fleste fabrikk støpte er vel egentlig kaldpressa kuler av bløtt bly.Kjøpte noen Remington 158 gr SWC i 38 cal.De var bløte som smør.De du kjøper fra komersielle støpere og støper selv er av mye hardere materiale hviss du støper av hjulvektbly som slippes rett i vatn.

Jeg har hatt mye bedre erfaring med støpte kuler i polygonriffla løp fra Tanfoglio, opp mot ordinære riffla løp fra samme merke.Kan lade noe hardere med støpte kuler i polygonløpene enn riflapipa før blying blir ett problem. Likedan en Gock 17L gikk godt med støpte kuler.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel som med det meste, ulike folk har ulike preferanser, og det er nok hånda som holder i pistolen som avgjør.

 

Har selv en CZ-SP01 Shadow Custom som fungerer ypperlig, den passer meg perfekt og jeg liker den bedre enn de andre alternativer jeg har prøvd i 9mm.. Og den bare fungerer og fungerer...

 

Works for me!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

jeg vet ikke om du har tatt en titt her da:

http://www.wingevapen.no/index.php?do=c ... topcat=440

 

Jeg har iallefall en CZ 75 SP-01 shadow, og er veldig fornøyd med den.

Den har vel tygd i seg 1000 skudd nå, uten en eneste feilfunksjon.

De er litt "uggne" på avtrekkeren de første 100 skudda, men det gir seg når den har fått servert 100 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Det rare var at glocken gikk godt med en type hjemmestøpte blykuler(hardt bly), men elendig med bla noen kjøpekuler jeg hadde. Kan være de var for bløte.

 

Det kan også være at løpene hadde forskjellig diameter, slik at mens de passet til det ene, var de for små i det andre.

 

Noe av det første jeg gjør når jeg får nye våpen, er å slugge løpet. En kule blir støpt i rent bly (slik at den er lett å deformere) og banket inn i løpet med en nylonhammer. En messingstang og nevnte hammer driver den igjennom løpet.

 

Kula blir så målt med micrometer og jeg sizer kulene jeg skal bruke til ca. 0.001" - 0.002" over den målte diameteren.

 

Og det hjelper mye på blying og presisjon. Skyter 9mm, .357 Mag og .44 Mag med samme legering på 12 BHN. Ikke antydning til blying og topp presisjon fordi jeg tilpasser diameteren til løpet

 

Eller som de sier på utenomlandsk: Fit is King!

Link to comment
Share on other sites

Tror det er en feil som har blitt med i prossessen enten hos fagkomite eller hos arrangøren :-) det vanlige erog møte opp,men de kjører påmeldingkun fra 09-1200 hvis jeg ikke husker feil...også må man huske å melde seg på alle rundene med en gang :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig jeg sier ikke at det er noe feil med Pardini.

Men de er ikke helt meg.

 

Derfor er det litt artig at jeg gikk for Tanfoglio som også er en italiensk våpen fabrikk.

 

Å det er jo liksom det som er det fine ved og bo i et moderne vestlig land.

Nemlig at mulighetene er relativt store og du kan kjøpe det du har råd til og det du får lov til og kjøpe av Politiet.

 

15032011206.jpg

 

15032011209mod.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...