Jump to content

Hvorfor så stor spredning?


fox one

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt ei ny Howa Houge 1500 i 6,5x55 med Hardcore demper. Før dagen i dag hadde jeg skutt 9 skudd med den. Justerte siktet underveis og var i hvertfall godt innenfor et A4 ark på 50m. Har kjørt følgende prosess på å brekke inn løpet:

Ett skudd - puss

To skudd - puss

Tre skudd - puss

Så puss mellom hver 3-skuddsserie til jeg hadde skutt ca 30 skudd. Etter dette puss mellom hvert 9. skudd. Til nå har jeg skutt 66 skudd med den. Har tatt meg god tid mellom hver 3-skuddsserie for å unngå overoppheting av løpet.

 

Problemet mitt er at spredningen er så stor at jeg ikke får noe ordentlig justering av siktet. Får gjerne en slenger på 7-8 cm på 100m. På en treskuddsserie hadde jeg ofte to skudd nesten hull i hull og tredje skudd 7-8 cm bortenfor. Andre ganger var det spredning på alle skuddene, med ca 15 cm mellom de to ytterste skuddene. Hvorfor samler den ikke bedre?

 

Det kan være tre åpenbare forklaringer:

1. Noe feil med børse eller sikte

2. Type ammo

3. Skytteren

 

1. Hvis det er noe feil med børsa så vet ikke jeg hva det kan være. Når det gjelder siktet så er det sjekket at alle skruer og fester sitter godt fastskrudd, det samme gjelder skruene på børsa.

2. Brukte Igman 139grs/9g kule FMJ. Prøvde også Federal fusion 140 grs uten at det ble så mye bedre. Jeg vet at dette ikke er topp ammo når det gjelder presisjon, men de burde samle mye bedre enn dette. Leste en test som sa at børsa likte tyngre kuler litt bedre. Der samlet 156 gr bedre enn 140 gr.

3. Kan være skytteren, men jeg mener at jeg har skutt så pass mye at at spredningen er langt utenfor min "egenspredning". Skytingen ble først utført med skytebenk, så i liggende stilling med støtte. Ingen vesentlig forskjell på resultatene.

 

Er det noen som har en annen forklaring på denne spredningen?

Link to comment
Share on other sites

Sjekk at alle skruer er tighte, ringer og montasje + skefteskruer.

Sjekk at demperen er tilskrudd

Prøv noen skudd uten demperen

Se om eventuellt innsiden av demperen er hel- se etter tegn på at kulen kan ha truffet baflene

Sjekk om løpet er frittliggende

Eventuellt prøv en annen kikkert

 

Om ingen av disse endringene gir bedre/bra resultat-returner børsa til selgeren.

Link to comment
Share on other sites

problemet med rifle stigninga burde jo helst komme ved bruk av lette kuler i howae`n din ettersom dei har rifle stgning 1-8 men det hørest ut som du kan ha fått ei mandags børse kansje,vist du ikke finner feilen,forlang å få prøve ei anna rifle i 6,5,kansje feilen blir borte.

søskenbarnet mitt hadde ei howa i 223 som vi ikke fekk til,så det vart pipebytte i stedet for,med resultat like dårlig,måtte til med retting av låsekassa i alle retninger og ny herding/fjerning ac spenninger i pipe kasse og vips 8-10000 kr blakkere og våpenet går hull i hull :mrgreen: .

skal ikke klage på howa rifler men bruk kjøps loven så lenge det er mulig.

Link to comment
Share on other sites

har opplevd det samme selv, men da var det montasjene-som var årsaken, ikke løse skruer, men rett og slett montasjer-som ikke egnet seg på den rifla. 23mm på 100mtr? kan ikke si at den samlinga imponerte allverden, men. i mitt tilfelle, var det leupold Qr-på ei sakorifle. den komboen-funket IKKE

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde bare levert rifle dær den var kjøpt å gitt beskjed om at dem fikk testskyte den. Å event finne ut hva som kan være galt.

Nytt våpen skal være feilfritt..

Jeg skrur ikke på noe..da kan butikken si at det er min skyld hvist noe er galt/går galt å nekte reklamasjon/garanti..

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd nå lignende selv med en ny rifle. Pusset også mellom noen runder med skudd. Det visste seg at riflen måtte ha en ca 150 skudd før den begynte å samle godt. Jeg har ikke noe annen forklaring på fenomenet enn at løpet måtte ha vært noe ruflete fra fabrikken og trengte innkjøringskudd før det ble bra og presisjonen kom.

Link to comment
Share on other sites

Enig med han som sa at du burde prøve å ta av demperen. Husk at om du har synt. stokk så kan den også ligge på. Prøve trikset med en seddel og se om du får dratt den fritt helt til låskassa. om du har marginalt med frigang så kan tyngden av demperen være nok til at den legger seg på i skudd øyeblikket som resulterer i dårlig presisjon. Alltid kjedelig når et nytt våpen ikke går som det skal. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Prøv flere typer ammo.. Kjøp noe match ammo og test rifla med det. På min nye rifle prøvde jeg tre forskjellige typer (billig) ammo og frustrasjonen vokste ettersom jeg opplevde det samme som deg. Fikk ikke gode samlinger før jeg kjøpte ferdigrulla Norma diamond line. Så begynte jeg å lade selv..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Min Weatherby vanguard (samme som Howa ca) samlet også 2 skudd og begynte å spre etter dette når jeg brukte annlegg eller tofot. Dette pga at pipa kom i klem mot den myke syntetiske stokken. Når jeg skjøt med annlegg under underbeslaget så skjedde ikke dette. -Lett å prøve ut altså. Jeg for min del kjøpte en Boyds laminatstokk og da var problemet løst :D

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått en konklusjon på mine problemer: Feil på kikkertsikte. Rifla er skutt med nytt sikte og fikk en spredning på ca 20-25mm. Spredning med Nikonsikte 8 - 10 cm. Da blir det reklamasjon på siktet så får vi se hvor lang tid det tar å få et nytt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...