Jump to content

Skikkelige rifletester?


Stalker

Recommended Posts

Etter å ha kjøpt og lest en god del våpenblader den siste tiden, hovedsakelig for å lese våpentestene da jeg er på jakt etter en rifle, så spør jeg meg selv (og dere) hvor går man for å finne gode våpentester?

 

Jakt & Fiske er én ting. De har elendige, innholdsløse tester. I tillegg tester de jo bare "bærumshagler". Dette er den desidert verste blekka jeg som jakt og våpeninteressert kan få servert, dessverre blir den påprakket meg gjennom mitt medlemskap i Norges Jæ*** Fiske Forbund.

 

Så er det "Jakt", dette bladet synes jeg er marginalt bedre enn førstnevnte, men ingen skal beskylde folka for å gå i dybden når det kommer til våpentester.

 

"Vapentidningen" er det beste jeg har funnet til nå. Om det er fordi bladet er bra, eller om det sier mer om nivået til de andre bladene vet jeg ikke. Vurderer iallefall å kjøpe det igjen.

 

Stjerneeksempelet på hvor elendig det kan bli, fikk jeg allikevel her om dagen da jeg fikk tilsendt en test av en Zoli 1900 på epost fra en særdeles hjelpsom kammerbruker. (Tusen takk for det, er ikke din feil at testen suger noe helt alvorlig.)

 

Denne testen var skrevet i bladet "Jeger", skjønt skrevet er vel å ta hardt i. "Testen" kunne likeså gjerne vært et utdrag fra Zolis egen katalog. Her har forfatteren prestert å krote ned hele seks (6!) setninger. Hvorav kun en halv av dem sier noe om hvorfor han liker våpenet. De resterende 5 setningene er kun "fakta" som kunne vært hentet fra butikkens hjemmeside.

Resten av den tosiders "testen" er dekket med bilder og små bildetekster, som også kunne vært klippet rett fra Zoli sin katalog. Til slutt kroner forfatteren dette genuine makkverket av en test med å sette karakter på rifla til 46/50 poeng. Den eneste begrunnelsen jeg kan finne i hele testen (på hele 6 setninger) er at avtrekket var bra. :shock:

 

Jeg vet ikke om jeg skal le eller fortvile over slikt som dette, men det fikk meg til å seriøst tenke over nivået på særlig norske våpentester.

 

Så er det noen som har forslag til hvor jeg finner grundige og seriøse tester der forfatterne faktisk har testet børsa de skriver om? Nettsider, blader, aviser, you name it!?

 

Kjenner jeg blir en smule oppgitt.

Link to comment
Share on other sites

Du har oppfattet situasjonen ganske bra. Sånn jeg ser det er det bare Vapentidningen som tester våpen skikkelig.

 

Alternativet er heldigvis lett tilgjengelig: Om du søker og/eller spør på kammeret.no, så får du mer interessant lesning enn i alle norske jakt og våpenblader. Dersom ikke det er nok kan du gjøre tilsvarende på søsterforumet robsoft.se

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok enig i at jeg godt kunne tenke meg å lest en noe mer utfyllende test. Har i det siste lest gjennom en del tester som jakt og fiske, jeger og jakt har skrevet, og ingen av dem er i noen særlig grad veldig utfyllende. Likevel synes jeg testen som jeger har skrevet om Zolien dekker rifla og dens egenskaper relativt greit. Den sier noe om testskyting, hvordan den var å skyte med, noe om bolten og treverket og sikringen. Tilslutt kommer forfatterens mening om rifla, altså hva (igjen forfatteren) mener om finish, tilpasningen, de tekniske detaljene, funksjonen og prisen på rifla.

 

Noen vil være uenig i hva forfatteren mener, mens andre vil være helt enige. Nå er jeg kanskje inhabil da jeg har kjøpt en slik rifle, men jeg synes faktisk mye av det som skrives stemmer overrens med min oppfatning av rifla.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sluttet å lete etter tester når jeg vurderer et eller annet nytt smelljern. Jeg finner det mye mer nyttig å lete rundt i diverse forum. Her finner jeg stort sett uttalelser fra personer som har eid og brukt det aktuelle våpenet over lang tid. "Nye" våpen er ofte mangelvare, men som regel dreier det seg om våpen som har utgangspunkt i en eller annen mekanisme som har eksistert en stund.

Link to comment
Share on other sites

Er så enig med Stalker. Det norske jaktblader skriver om våpen kan vel knapt kalles noen test. Jakt og det Jørund Lien skriver er det nærmeste vi kommer av tester her på berget av våpen. Har også Jakt og gjeddefiske gjennom medlemskapet. Lite som minner om våpentester der i gården. Jeger har jeg knapt lyst til å kommentere. Det kan i beste fall kalles reklame for våpnet for noe test er det så absolutt ikke. Synd for noen år siden testet og skrev faktis Martin Bråten mye bra om våpna han fikk prøve for bladet Jeger Hund & Våpen som det het den gang. Vapentidningen er bra og her får vi skikkelige tester av våpen. Et annet blad som skriver mye bra om våpen er svenske Jakt & Jægere. Synd å si det men de svenske jaktbladene ligger et hav foran de norske. Men det er vel redaksjonen som bestemmer hvor mye de norske skribentene får lov å skrive om hvert enkelt produkt de tester.

Link to comment
Share on other sites

Det er år og dag siden jeg har sluttet å kjøpe noen av disse våpen/jaktbladene for å se på "testene". Det er knapt produktomtaler...

 

De skikkelige grundige testene er det lenge siden jeg har sett, også de gode og velformulerte artiklene hvor et produkt var grundig beskrevet.

 

I de siste årene har jeg stolt på egen vurdering og ikke handlet noe som helst hvis jeg ikke har fått prøve produktet litt selv.

Link to comment
Share on other sites

Det som er synd er at det er utrolig kjekt å lese grundige, utfyllende tester om en børse man virkelig interesserer seg for! Heldigvis, som noen nevner ovenfor her, har vi kammeret! Slike tråder som den om Rugeren til Malle er veldig verdifulle for kammeret etter mitt syn!

Link to comment
Share on other sites

I gamle dager fantes det et blad som het Våpenjournalen. Av og til testet de nye våpen. I den grad noe på våpenet ble veiet og funnet for lett, ble det utgytt rikelige mengder edder & galle over dette. Den ansvarlige redaktør kunne til og med finne på å ha et helt innledende avsnitt som kulminerte i det forsmedelige faktum at en detalj, som man skulle komme tilbake til, var helt på trynet. Akk ja, det var tider. I våre dager skal det gå hurtig for seg, konkurransen er, heldigvis på mange måter, hardere. Og mange våpenprodusenter slipper meget billigere unna fagbladenes kritiske blikk. Med litt konkurranse blir det jo mindre interessant å til stadighet låne ut testvåpen til pressefolk som kan finne på å slakte produktet. Vi har nok mistet noe på veien, men i det store og hele har vil tlgang på mye mer informasjon enn før. Hands on erfaring med det aktuelle produkt er tilgjengelig på noen museklikk, særlig hvis man tar sjansen på å søke på forum i det store stygge utland. Med litt kritisk blikk og noen skrå sådanne, kan man relativt lett danne seg inntrykk om hvorvidt et produkt holder de kvaliteter man ettersøker eller ikke. Men, for å gå tilbake til trådstarters spørsmål, de dyptpløyende og kritiske testers tid er i papirformat desverre forbi. De siste rester her i Norden finner vi i tidligere omtalte VT.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...