Jump to content

300 Lapua Magnum noen erfaringer?


UltimaRatio

Recommended Posts

Heftige saker! vil du ha rifle som eter løp, løpsbytte ca etter 1000 skudd så værsågod! hylse er same som 338 lm bare nedstrypt til å ta .30 kuler. Vihtavuori har ladedata og du kan nå hastigheter over 3500 fps med den. den er vist i bruk enda bare hos spesielt interesserte, fant ikke dier på nett i hvertfall og hylsene som sagt må lages av 338 lapua magnum hylser. Men hadde vært moro likevel...

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en 300RUM tidligere, og denne her er vel helt i samme gata. En fordel RUM'en har er at der har du ferdige tomhylser klare til fylling (det tar litt tid!) pluss at du har rett kaliber stemplet i hylsebunnen (faktisk noen som har gått på ei blemme der...) Av personlig erfaring med RUM'en kan jeg ikke påstå at den utnyttet potensialet sitt fullt ut, særlig med tyngre kuler. Nå hadde jeg for slakk stigning til å stabilisere 200-220 grs kuler, 180grs A-Frame gikk med et nødskrik men da med marginalt bedre hastighet enn 300 WM (i mi rifle...)

110 grs v-max derimot 8) føyk avgårde i 1200 m/s, og samla 5 skudd på ei 20-kroning. Skjøt ca 1100 skudd med den da jeg solgte den, men hører ikke noe om dårlig presisjon fra nåværende eier!

:arrow: Konklusjon: Artig å eie, men savner den ikke :)

Link to comment
Share on other sites

Artig å eie, men savner den ikke.

Vet ikke om han savner Sako-helstokk-karabinen sin i .375 H&H han som kjøpte en brukt slik en for noen år siden. Fin børse, haken var at han var (ble) så rekylredd når han skjøt med denne rifla at han aldri klarte storviltprøven med den. Rifla ble solgt etter et par år.

 

Har sett flere gjennom årene, særlig de siste, stille med styggsterke magnumer på banen, men har sjelden sett noen skyte virkelig gode samlinger med dem, i allefall uten bruk av skytebenk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...