Jump to content

Lee Crimp die


Joggen

Recommended Posts

Ser i den posen med Lee utstyr jeg fikk med 375 H&H diene, er det noe som heter Lee Crimp die D5. Har ikke noe erfaring med sånt utstyr, men skal den lissom klemme halsen sammen mot kula etter at kule, tenhette og krutt er på plass?. Har ladet i mange år, men aldri vært borti noe sånt. Har ladet endel 375 H&H og nå, men ikke brydd meg om den, og amo går bra den, å kulene sitter veldig godt i hylsene. Har ikke vært borti kaliber der kulene skal så lang inn som hos 375 H&H, og særlig med lange kuler ala Barnes. Da alle tabeller jeg har sier at 375 H&H bør ha COL på 91 MM.

 

Har det noe å si(på presisjonen) om jeg bruker denne Crimp dien etter lading?.

Link to comment
Share on other sites

Mmm?, prøvde litt den crimp dien på ei 375H&H jeg hadde her med Barnes TSX 250 GR, men den gikk rett igjenom dien uten at den dien fikk tak i halsen og crimpen noe. Prøvde også ei med Sierra Game king med samme resultat. De er vel så bra laget i hel pressings dien at det ikke er nødvendig da sikkert?. Men mulig det er bedre med kortere og buttere kuler i 375 H&H da?.

Link to comment
Share on other sites

Crimp dien skal ta tak ytterst på hylsa og klemme den så hardt mot kula at den nesten deformeres en smule.

Om den ikke tar tak, så skal det bare være å skru den lengre nedi. Maks krymp har du når dien lukker seg helt. Jeg bruker noe mindre. Og du trenger ikke krymperille.

Reklamen sier at dette skal gi jevnere/mere likt kulehold fra patron til patron, og dermed bedre presisjon.

 

Har brukt det både på 243 og 6,5 men har ingen vitenskaplige bevis på at det har noe for seg.

Link to comment
Share on other sites

Den skal ikke justeres som en vanlig die. Fungerer på samme prinsipp, som collet dien, ved at fire fingre blir presset inn mot hylse halsen(her hylse munning) Jo mer motstand det er mot hylseholder, jo kraftigere krymper det mot annleggsområdet på hylsa (men alt med måte) Det skal justeres med hylse i, ellers setter fingrene seg og diet må åpnes og fingrene presses fra hverandre med bladet på en skrutrekker eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...