Jump to content

Factory crimp


Marvil

Recommended Posts

Har ladet med en Lee1000 i nærmere 20år, men ikke reflektert over Lee's factory crimp die.

Har ikke vært plaget med funksjoneringsfeil, men iogmed factorkrav, hurtigbrennende krutt og kulelengder så lurte jeg på om noen har kronografert før og etter denne dien og om det er noen grunn til å investere i en sånn en?

Link to comment
Share on other sites

Tenkte på all pistolammo egentlig, men hovusakelig 9mm luger, 40S&W og 45ACP.

En ting at "det funker greit" men er det nødvendig. Hvilke fordeler med den siste dien.

Har som sakt en Lee1000 og den har bare tre stasjoner, så da må jeg gå over kulene på nytt etter lading. Forstår at hylesn omslutter kulen bedre og at man slipper "skaving" av kuler ved "krymping", men har ikke opplevd det i noen stor grad. Det jeg etterlyser er om det har noen praktisk betydning på hastighet/presisjon.

Link to comment
Share on other sites

I noen sammenhenger har jeg lest at det kan gi høyere hastighet (og trykk), samt jevnere hastighet ved bruk av spesiell krymp. Jeg bruker det "altid" selv til håndvåpen ammo, men lader lite på Pro 1000. Den gangen jeg gjorde det og skulle ha spesielt presis ammo (for NM og omskytinger), satte jeg kula i en opperasjon, justerte diesettet og krympet etterpå. Det var med bly kuler. Forøvrig kan jeg nok si at min erfaring i stor grad, støtter det jeg har lest, men det er lite som er absolutt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg klemmer (krymper) tilbake den lille trompetformen som lages for å forenkle kuleisettet - Jeg klemmer den helt tilbake og "litt" til..

 

Har sett ekstreme tilfeller av krymping på pistolammunisjon hvor kula har flushet hylsen (all kant var borte), uten at det hadde noe å si på funksjoneringen (9x19).

Link to comment
Share on other sites

Jeg kronograferte ladningene mine i Glock35 .40S&W

180Gr frontier og 5,4Gr Vv330 ga en snitthastighet på 300m/s noe som gir 177 i faktor.

Men jeg fikk noen rare avvik med annet hylsemerke, helt opp mot 500m/s.

Iogmed rekylen ikke virket noe kraftigere, tar jeg det som glitching av kronografen.

Dette er bare med tapercrimp, får investere i en factorycrimp og komme tilbake med resultater..

 

Har jeg forstått det riktig, vil tapercrimp bare klemme øvre delen av hylsen mot kulen, mens factorycrimp klemmer jevnt på hele kulelengden?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...