Jump to content

Hvilken hagle egner seg i Afrika?


Fanten

Recommended Posts

Jeg har fått den ærefulle(?) oppgaven å kjøpe en hagle for en kompis i Botswana. Han er i ferd med å ferdigstille sin egen jaktfarm og trenger en utlåns-hagle. Den skal kjøpes i Norge og eksporteres til Botswana. Han har selv tatt oppgaven med papirmølla, så det slipper jeg heldigvis å tenke på. Men for en jeger med meget begrenset erfaring med hagler og hagleskyting, trengs det råd fra ekspertisen og her kommer dere inn folkens!

Klimaet i Botswana er tørt og varmt. Og det er MYE sand. Stikkord er "solid", "pålitelig" og "kal 12" m 70mm/76mm kammer. Hagla skal brukes til fuglejakt.

Anbefalinger?

Link to comment
Share on other sites

Siden du ikke skriver noe om bruksområdet velger jeg å ha med løse choker, det er litt forskjell på skyteferdighetene til folk slik at du kan skifte choker etter skyteferdigheter og etter på hvor langt hold det skal skytes.

På korte hold og raske fugler er det en fordel med åpne choker og på lange hold og treige fugler er det en fordel med mer trangborring.

 

Hadde vært fint om du kunne fortelle litt mer om bruksområdet til hagla og på hva den skal brukes til.

 

Er det ''riflejegere'' som aldrig har skutt hagle eller er det hagleskyttere som kan skyte, eller begge deler som skal bruke denne børsa?

 

Regner med at det brukes bly der nede?

 

Mvh

Måsabjønn

Link to comment
Share on other sites

Du bør iallefall vurdere en syntetutgave fra Benelli. De fleste er rekylopererte, og er lette å vedlikeholde. Benelli har ekstremt godt rykte i seriøse kretser.

Link to comment
Share on other sites

ser i starten av tråden at der er varmt og tørt og mye sand. har engang hatt ei beretta st 390 halvauto, den var ikke spes gla i rusk og rask man kunne få i mekanismen.barnåler,etc. hvordan børser med mye leamikk vil jobbe der hvis sand og kratt er en av utfordringene under jakta vet jeg ikke.. ei vanlig o/u er kanskje litt kjedelig men praktisk. ser beretta,browning,miroku er nevnt- hva med winchester? der er kassa prod av miroku,løpa er fra FN browning så den burde være brukbar. winchester er vel noe man har hørt om i hele verden,så det skulle være muligheter for deler på ett eller annet hjørne. din kjenning bør vel undersøke selv hvilke fabrikat nærmeste forhandler der selger. han har jo tenkt å kjøpe ammo en eller annen plass der nede,da kan han nok få tips ang børser i samme slengen.

Link to comment
Share on other sites

Botswana ligger så nære Sør-Afrika, så det smarteste ville være å ta inn ei hagle type Beretta fra der

Nå vet ikke jeg hvilke restriksjoner som ligger i Botswana på våpen, i Sør-Afrika er det strengt

 

Viktig å kjøpe ei hagle som er solid, funksjonssikker, og lett å tilpasse den enkelte jegeres skytestil

Ei halvauto eller Pumpe ville jeg holdt meg unna, da disse lett kan få funksjonsfeil

Link to comment
Share on other sites

Er det spesielt lurt med halvauto viss det er snakk om sand.. Viss du fyller en halvauto med sand så vet ikke jeg hva som skjer.

Hvis du fyller et brekkvåpen med sand så vet jeg hva som skjer. Det finns en grense for alle typer. Skal da ikke dra våpenet etter jeep'en.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...