Jump to content

Erfaringer med Burris Eliminator?


Torf

Recommended Posts

Det er liten tvil om at dette teknologiske konseptet er veien å gå i framtiden i utviklingen av kikkertsikter. Eliminatoren mangler bare innebygd gyro så kunne den også lagt inn forsprang på bevegelig mål. Gleder meg til å se neste Zeiss Diarange.

 

Jeg har lyst til å teste ut en Eliminator på AG3 for feltskyting på stål og oppdukkende mål. Etter mine beregninger vil retikkelet på Eliminatoren holde ut til 550-600m på en AG3. Realistisk skyteavstand på halvfigurer med den børsa.

 

Tusenkronersspørsmålet er jo selvfølgelig: Tåler denne kikkerten bruk? Her er det kun snakk om baneskyting, ikke noe seriøse greier. Ser på det som å montere en PS3 på AG'en :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har ikke mer erfaring med med burris'n enn at jeg har holdt den og kikka ut gjennom et butikkvindu. Har heller ingen erfaring med baneskyting på oppdukkende mål i konkurranse sammenheng, så veit ikke hvor lenge måla er synlige før de evt. forsvinner igjen.

 

Derfor var det første som slo meg når du sier du vil bruke den på oppdukkende mål at det vil være litt tungvindt. Du må fysisk trykke på en knapp på kikkerten hver gang du vil beregne nye treffpunkt og avstander noe som vil være ekstra tidkrevende ved denne type skyting. Etter du har trykt bruker den også noe tid på beregningen før selve retikkelet har endret seg. Det er her ikke snakk om lang tid, men i en slik sammenheng teller vel sekunder ganske mye.

 

Som sagt er det bare en tanke som slo meg, ikke noe jeg har erfart eller veit :) Uansett et artig leketøy!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisann..jeg har en sånn Eliminator på min mauser i 308win og den funker som bare det!

Etter å kalibrert og skutt inn så testet jeg den ut til 500m. Testet på 100.160.200.260.300.400 og 500meter.Den er dønn i senter på de holdene..Retikkelet funker ut til rett over 600m med min kalibrering og kule valg.

 

Eneste negative jeg kommer på er at tråkorset er kansje litt grovt på lange hold,samt at den opplyste dot. ikke kan dimmes.Ikke de beste skumring egenskapene heller..

 

Ang tid ifa lasring så er den kjapp når den først er slått på. Er snakk om godt under sekundet.Nesten umidelbart.

 

Hadde kansje funka til ditt bruk..funker godt til praktisk jakt i allefall.

Link to comment
Share on other sites

Takk:) Kammer avslag allså? ikke værst :moresarcasm:http://www.cabelas.com/riflescopes-burris-eliminator-8482-laserscope-1.shtml

Litt forskjellige meninger om siktet på komentar feltet nederst på sida til cabelas men. Funger dårlig i felten, spessielt når det er snø er det en som skriver :? hmmmm... tror jeg venter å ser hva slags erfaringer folk her inne gjør seg før jeg handler gitt :moresarcasm:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Synes dette siktet ser riktig så bra ut, og ble litt frelst etter å ha sett videoen på youtube. Spørsmålet kjære kammervenner er som følger: Jeg har nylig kjøpt en Nikon monarch 2,5-10x56 med lys. Har bare såvidt testet denne, og må si den virker riktig så bra, iallefall i skumring. Vil optikken på Burrisen være betydelig dårligere, og vil skumringsegenskapene være betydelig dårligere?

Link to comment
Share on other sites

Har testet Eliminator på en 300 og i praksis var det ikke noe problem med prøva på hold opp til 400m. Faktisk godt inennfor også. Av det jeg kunne se var treffpunktet og siktepunktet aldri mer enn 5cm fra hverandre med rett bane tastet inn.

 

I mørket er dette selvfølgelig ikke noen vinner med 42mm objektiv og masse elektronikk, men til skumringsbruk håper jeg heller ikke det er noen skyter på avstander der det er bruk for korreksjon av kulebane :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

har nettopp montert og testet eliminator`n. Helt rått sikte. etter innskyting på 100 meter og litt finjustering på fallet på kula på 300 meter, satte jeg opp tiurskiva man kan skrive ut på Norma sin hjemmeside på 312 meter( den er på a4 ark) ett skudd og den satt 10mm ut til venstre for treffpunktet. blir farlig å være tiur på topp i år:-) satte opp figur c20 på 335 og tok tre skudd som satt godt innenfor skiva. eneste negative så langt, er at på 300 meter og mer dekker stolpen mye av blinken, men alt er en treningsak. kan anbefale dette siktet til alle som kan få hold over 150 meter. :moresarcasm:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

ja mener det ikke skal være noe problem. vet kalibertabellen ligger ute på nett et sted. Med kikkerten kan du iallefall bruke 200 meter som max avstand og programmere den utifra hvor mange tommer kulen faller på den avstanden. Har nå prøvd den i kal 6,5 opp til 400 meter og dette fungerer så bra så en kan bli redd.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har også sett på dette siktet. Tenkte å bruke det til min CZ 455 , hvor jeg har 3 rifle løp.

Lurte da på om jeg kan lagre i sikte for hvert løp jeg skyter inn. så en slipper å skyte inn sikte for hver gang en bytter løp.

Eller går det på vekt og prosjektil ? om jeg skyter inn sikte med .22LR for så gå over til .17HMR eller .22WMR hva vill skje da ?

Ja om dere skjønner så er jeg litt "newbee" når det kommer til dette.

Så hjelp!! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Du må nok "programmere om" for hver patron, men det skal visst være ganske raskt gjort hvis du på forhånd har funnet ut hvilke verdier/kuledropp som gjelder? Uansett må du vel skyte inn ved løpsbytte?

Trodde det var kun 100, eller 200yds zero, og deretter kulefall i tommer på 500yds som gjaldt, men ifølge hjemmesiden til Burris så skal det være mulig med 50-yds innskyting og kulefall på 200, og dermed blir også rimfire'ene med på festen. :)

Link to comment
Share on other sites

den har 50-100-200 zero. så kal 22 kan brukes. ser ut til at alt som kan skytees ut til 200 meter med ett fall på max 99 tommer kan brukes. Jeg kjøpte min fra USA gjennom viking jakt og fiske. Har testet den skikkelig nå, og kan bare si at det er en bra kikkert. Litt dårlig i motlys, men ikke noe store problem. Skjøt en orrhane på topp søndag på 293 meter, godt bevis på at den fungerer som det skal.

Link to comment
Share on other sites

gle: Burris Laserscope er den gamle modellen med innebygget avstandsmåler. Her må du klikke som på andre kikkerter, du får bare oppgitt avstand inne i kikkerten som på en hvilken som helst annet håndholdt måler. Burris Eliminator har dioder som lyser opp for korrekt holdover på den underste vertikale stolpen i kikkerten. Mye lettere og enklere ii praksis enn Laserscope.

 

Helt sikkert genial til bruk i dagslys men 42mm objektiv, LCD-film på glasset og Fullfield II-optikk gjør at jeg sier meg enig med dem som hevder at dette ikke er en kikkert for skumringsbruk.

Link to comment
Share on other sites

Tror gle har rett, "Eliminator" og mannen med ljåen er fjernet til fordel for "Ballistic Laser Scope" og en litt mer nøytral logo, (ble vel litt for "bad-taste/blod-harry" for europa?) ellers ser det ikke ut til å være forskjeller. Begge har valg yards eller meter, (mens kulefall-data er gitt på 200 & 500yards?)

Husk nå bare at det er "kalibrert" for bruk på max forstørrelse (12x), skrur man ned på forstørrelsen vil "hold-on-dot'en" ikke stemme, (pga. ikke-medforstørrenede ret.) og kula vil treffe for høyt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
gle: Burris Laserscope er den gamle modellen med innebygget avstandsmåler. Her må du klikke som på andre kikkerter, du får bare oppgitt avstand inne i kikkerten som på en hvilken som helst annet håndholdt måler. Burris Eliminator har dioder som lyser opp for korrekt holdover på den underste vertikale stolpen i kikkerten. Mye lettere og enklere ii praksis enn Laserscope.

 

Sniper-Arne: Burris Ballistic LAserscope har ikke kun avstandsmåler, men også kulebane og vinkelkompensator. En eldre som heter LAserscope kjenner jeg ikke, men BAllistic modellen har full pakke.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

"bumper" denne litt. Til de som vurderer Burris Eliminator så ville jeg ventet til juni/juli 2012. Da kommer Burris Eliminator III ut, Nytt på denne modellen er at den også beregner hvor mye man må korrigere pga vind. Den er også oppgradert så man kan bruke avstandsmåler ikke bare på 12x, men hele veien fra 4x- 16x. Den har fått paralellakse justering, lengre batteri levetid, og 4x-16x i stedet for 4x-12x som det var på den forrige.

 

Youtube film fra (Våpen messe i USA?)

 

 

Jeg skal helt klart ha denne! :D :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...
  • 4 months later...

Har du stilt inn på metrisk,skal drop angis i cm på 500meter. Tips: For å få denne til å bli så nøyaktig som mulig. Jeg hadde ladet med en kule som ikke fantes i tabellen som Burris har. Jeg lastet ned en ballistikk app på telefonen.Denne virket forøvrig perfekt med swarovski`n min også. Der fører du inn all info som kulevekt,BC og hastighet du helst har målt med chronograf. Trykk inn 500m og kalkuler. Da får du drop i cm.,som du prog.Burris`n med. Eller....du får antall klikk til en vanlig kikkert,om du har ført inn riktig info om kikkerten i app`n.

 

Funker "hur bra som helst" som en svenske ville sakt !!! ;)

 

Til dere som har lest hele tråden,så kan jeg bekrefte:

-JA, etter å ha skutt den inn på 100m,går du tilbake med et stort glis etter å ha sjekket blinken etter første skuddet på 350meter.

 

-JA,den funker med alle kalibere.Finnes tabeller med masse forskjellige kuler til alle kalibere.Min erfaring: Finn nøyaktig kulehastiget og kalkuler ballistikken selv. Dette gjør du jo med en vanlig kikkert også. Burris`n kompanserer jo bare masse klikking med et tastetrykk!

 

-JA,stor og klumpete,men ikke tung. Den er noe lettere enn min Swarovski Habicht 6-24x50.

 

-JA,det er ikke noe skumringskikkert. Ikke ubrukelig,men det sier seg jo selv med 42 linse. Med elektronikk på linsa blir det ikke noe bedre. Den røde prikken er ikke dimbar,så den kan blende deg litt når det blir for mørkt.Er du litt kresen,vil du ha en egen kikkert til dette alikevel ;)

 

JA,mest nytte av den hvis du har en del skudd på 150m og oppover. Funker selvsagt bra på alle hold.

 

Eneste gangen jeg har hatt problemer med laseren er i tykk tåke,men da hadde jeg ikke sett om det hadde kommet en elg eller hest alikevel ;)

 

JA, det er mange grunner til å velge en annen kikkert.

 

MEN....JA,jeg SKAL ha den nye Eliminator III når jeg får råd,og har fått streng beskjed om å bestille en til min far også.

 

Anbefaler denne på det sterkeste !! Min drømmekikkert er forøvrig en Swarovski Z6i,men den er jo LITT dyrere.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hei, har endelig fått tak i burris eliminator 3, 4-16-50. Har skutt inn på 100 meter.

 

Men forsto ikke brukermanualen helt, er det noen her som har satt seg inn i burris nr 3?

 

Som sagt, jeg har valgt meter, og jeg har skutt inn på 100 meter, skal jeg da skyte på 750 yards, måle falle i inches for så å legge det inn i elektronikken?

Eller skal jeg skyte på 685,8 meter (som er 750 yards) for så å legge inn fallet i CM i elektronikken?

 

Eller som dere sa på tråden her om burris nr 2: skal fallet på 500 meter legges inn?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Bumper denne litt!!

Mulig jeg har litt tungt for det, men om jeg velger å innstille kikkerstktet i meter og ikke yards, skal jeg da innskyte på 100m og ikke 100yards? Kan jeg da ta drop og BC for min kule utfra Burris' medfølgende tabell, da drop er oppgitt i inch? Kjenner at jeg er litt på luggeføre her...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Bumper denne litt!!

Mulig jeg har litt tungt for det, men om jeg velger å innstille kikkerstktet i meter og ikke yards, skal jeg da innskyte på 100m og ikke 100yards? Kan jeg da ta drop og BC for min kule utfra Burris' medfølgende tabell, da drop er oppgitt i inch? Kjenner at jeg er litt på luggeføre her...

 

Du velger selv hvilken avstand du vil skyte inn på, om det er 50 meter, 100 meter eller 200 meter. Velger du 50m så skal du bruke tallet 0 som første i konfiguratoren, velger du 100 meter så skal du velge 1, velger du 200 meter så skal du velge 2.

 

Kort oppsummert 3 alterantiver, 0, 1 eller 2.

 

Du skal skyte inn på 100m om du velger M som enhet. (selv om 100m er ca 9 meter mer enn 100 yards). Siktet tar høyde for det for deg.

 

Det eneste som er viktig å huske er at bullet drop alltid skal legges inn som inches uavhengig av om du velger yards eller meter som enhet. Dvs hvis kula di detter 35 cm på 200 meter så skal du regne om 35 cm til inches 13,77 inches == 14 inches.

 

Skyter du inn på 50 meter så må du vite kulefall på 200 meter, dette får du via cartridge listen til burris, eller ved å sjekke manuelt selv (som er anbefalt for finpussing/optimalisering).

 

En annen ting som er kjekt å vite er at de nye (Eliminator lll) fungerer ikke med 22lr osv, det er derfor Eliminator l fortsatt er i salg.

Grunnen til dette er at med Eliminator lll så må du vite kulefall på 500meter og maks bulletdrop er på 90 inches på 500 meter. Og maks bulletdrop er 60 inches på 200 meter(med den gamle modellen), typisk kulefall for en salongkule er 45-55 inches på 200 meter, så selv det er i grenseland med den gamle modellen. Med den nye så fungerer det ikke i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg nappet med meg siste nummer av "Vapen" her om dagen, og der var det en test av dette siktet.

 

Jeg har ikke prøvd det selv, men klådd på et eksemplar sist helg. For min del blir det alt for stort og klumpete.

Malle

Hva med en slik på Ruger riflene i 77/357-44?

Min lades med sub og har kulebane som et børs krakk.Kula faller 21mill på 400meter i min 44.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor mye 21 mills er, men om våpenet ditt detter mindre enn 60 inches på 200meter så kan du bruke Eliminator 1, om kula de faller mindre enn 90 inches på 500 meter så kan du bruke eliminator 3 også. Faller kulen mer enn 60 inches på 200 meter så kan du ikke bruke noen av dem med den kombinasjonen du prater om.

Link to comment
Share on other sites

Med 21 mill på 400m menes det at man må holde 2m og 10 cm opp på 100m for at kula treffer midt i på 400m.

På 200m må jeg hode 9 mill opp altså 90 cm.Har satt på Ruger 77/44 rifla en Falcon 1,5-5x30 ir

med dette retikklet

 

http://www.falconoptics.com/pdf/SFPLP20IRMaster.pdf" target="_blank" target="_blank

 

Der er det 20cm mellom hvert strek på 100m og kan derfor brukes til overhold på lengre avstander.

Nå må jeg bruke avstandsmåler i tilleg for å få dette til å fungere.Hadde vært fint med allt i ett sikte.

Denne rifla lades med 350gr støpt LBT kule i 320m/sek og rifla har en A-tek demper.Rifla er ganske stille av seg men man hører innslaget av den tunge kula godt helt ut til 400m som er det lengste holdet jeg har skutt på da jeg ikke har mere retikkel å sikte etter.

Rifla går under navnet "Tause Birgitte" :winke1::winke1:

Her en link til en likedan rifle med demper

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...