Jump to content

F-Class 300m 29 mai 2011 på sørlandet.


Ole_Netland

Recommended Posts

I forbindelse med at NM BR50 arrangeres lørdag 28 mai arrangerer vi F-class søndag 29 mai slikt at de som har litt reisevei fpr med seg to stevner på en tur.

 

 

invitasjon%20BR50%20+%20F-class.pdf

http://sorlandetsbenkskytterklubb.no/files-at-homepage/invitasjon%20BR50%20+%20F-class.pdf

 

 

fikk ikke vist pdf fila som bilde så la ved en link..... mod kan gjerne rette det om det er noe feil jeg ikke finner ut av...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ja.

Reglene er i bunn og grunn klare (oversatt), men de skal syes inn i det komplette reglementet for NBSF, sammen med BR50 reglene.

Nå er dessverre ikke denne siste delen ferdig, da PC'n som dette ligger på har fått et lite krasj, og er til rep. Men det var ikke hardisken som var problemet, så dataene skal etter sigende være trygge.

Altså.......reglene er klare, men de mangler å bli intigrert i det komplette regelverket.

 

Lykke til med stevnet! :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei folkens!

 

Jeg legger herved ut reglementet som ble fastsatt på årets årsmøte.

 

Det ble gjennomført en avstemning på årsmøtet som gikk i favør å ikke tillate bruke av brems og lyddemper. Vi har valgt å gjennomføre skytingen, slik at vi tillater bruk av rekylbrems og lyddemper.

F-class er ikke approbert inn i NBSF sitt regelverk, og vi holder på å gå opp noen nye stier. Derfor prøver vi oss frem litt her. Til neste års årsmøte så skal reglementet evalueres.

 

Men ellers blir reglementet fulgt.

 

16htd86.jpg

 

29dzur7.jpg

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Melder meg på, Sauer 200STR, brems, 6.5x55, vet ikke om jeg bruker rest eller tofot

 

Forøvrig foreslår jeg at 6.5x55 inkluderes i F/TR, pga. 6.5x55 sin stilling her i Norge. Det vil øke tilfanget/rekruttering kraftig, dvs. alle eiere av banesauere og en tofot, som evt. vil kvie seg for å konkurrere mot dedikerte "nær-BR" 6mm rigger med 18kg tunge frontrester, med fingjengede justeringsskruer i alle ender?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut å dra seg mot F-class her og, fått satt på ny stokk, og var innskutt før stokk skifte. får håpe jeg kommer meg greit inn på testskudda til søndag, ville skutt på ett jorde i dag, men ei hytte i jordekanten full av unger gjorde at skytinga ble kanselert...

1306430984_resized.jpg?width=640&height=512

Link to comment
Share on other sites

Nuh, det går enda an å bare møte opp imorra. God plass på lista :wink:

 

Jeg vet at det er fryktelig mange som har egnede våpen her rundt, og dette er en mulighet til å teste/måle ytelser på utstyr og skytter. Hvor ER alle riflene fra "Bilder av din langholdsrifle" osv. ? Står de i skapene sine og ruster? Kom igjen!

 

Selv skjøt jeg 12-15 skudd i formiddag for liksom å bekrefte at rifla smeller, og for å unngå overraskelser på stevnet. Det var helt enkelt en stor skandale, men imorra er ny dag.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det var j...la gøy! OG vanskelig - med vindkuler i flere retninger så skivene stod i fare. Mange ble lurt av at kulene reiste til venstre når standplassvinden økte fra høyre. 8erne satt løst da. Regnbyger gikk det og,

 

I all korthet så skjøt vi 30 skudd i 3 serier mot ISSF 50cm skive - altså 5cm 10er.

 

En av de tingene jeg syntes var aller mest hyggelig var det sosiale i anvisergrava, og å sitte å se resultatene formes på skiva - hvert skudd med et skarpt PANG!, fulgt av et fjernt BAAM! Fryktelig spennende var det en stund, til det kom et skudd midt i ei byge på skive 4.

 

Vinneren i open hadde 287p, og skjøt med Sauer 200STR i 6.5x55, 9g Scenar foran 40grs N550, og brukte tofot, og en IOR 3-18x42. Jeg skal ikke komme inn på hvem det var :mrgreen:

 

K

 

Dette må vi gjøre flere ganger!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei folkens!

 

Da har SBSK, som første klubb i Norge arrangert F-class iht. et midlertidig reglement. Reglementet ble godkjent under NBSF sitt årsmøte i år. Det skal til utprøving i 2011, og før neste årsmøte, så skal det evalueres.

 

Vi har sett at det bør gjøres noen endringer på regelverket. Det bør være tillatt å bruke brems og lyddemper for de som ønsker det. Da stortsett de fleste har dette i Norge.

6.5 kaliberet bør inn i F/TR klassen, da en meget stor andel av skytere i Norge har dette.

Dette bør inn som særnorske regler.

 

Stevnet ble gjennomført med 9 deltakere, og det var et ganske morsomt stevne med høy spenningsfaktor. Det var ikke mange poengene som skilte deltakerene fra hverandre i topp sjiktet.

Det blåste ganske varierende, og vindbedømmingen var vanskelig, da det blåste fra flere kanter og over et vann.

Vi brukte 0,5 m skive på 300 m, og 3x10 skudd. Dette skulle gi en god nok vanskelighetsgrad, og det stemmer sånn nogenlunde med program i USA med tanke på blinkstr. på dette holdet.

Når det gjelder antall skudd, så fant vi ut at 3x10 skudd være passelig.

 

Stevnet ble arrangert på Herefoss skytebane, dvs. samme bane som kammersmellen 2011 ble arrangert på.

 

Her er noen bilder fra stevnet.

 

4izt3o.jpg

 

24v1z6p.jpg

 

2z8pzld.jpg

 

iyg50z.jpg

 

2j5yi69.jpg

 

Resultatlisten for F/TR klassen:

  • Navn Klubb Kaliber Serie 1 Serie 2 Serie 3 Aggregate
     
    1 Svein Olav Birkeland SBSK 308.Win 89 -- 87 -- 87 -- 263 poeng
    2 Anders Føreland SBSK 308.Win 71 -- 92 -- 91 -- 254 poeng
    3 John Bærheim SBSK 308.Win 69 -- 78 -- 74 -- 221 poeng

 

Resultatliste for F-O klassen:

 

  • Navn Klubb Kaliber Serie 1 Serie 2 Serie 3 Aggregate
     
    1 Krister Engvoll SBSK 6,5x55 95 -- 98 -- 94 -- 287 poeng
    2 Erik Lund HOBK 6,5x55 98 -- 91 -- 95 -- 284 poeng
    3 Tommy Pettersen SBSK 6,5x47 92 -- 96 -- 92 -- 280 poeng
    4 Ole Netland SBSK 243.Win 92 -- 84 -- 86 -- 262 poeng
    5 Jan Robert Fudge SBSK 6.5x55 87 -- 87 -- 86 -- 260 poeng
    6 Lars Olav Tveito HOBK 338 RUM 73 -- 65 -- 3 -- 141 poeng

 

Lars hadde på siste en meget fin samling, men p.g.a at kikkerten løsnet, så havnet 9 av skuddene utenfor tellende blink, og resultatet ble ikke så bra.

 

Jeg vil takke alle for oppmøte og en meget fin dag. Hvis det er andre som tok bilder, så vennligst legg noen ut i tråden.

 

Mvh

TRG-22

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vi har sett at det bør gjøres noen endringer på regelverket. Det bør være tillatt å bruke brems og lyddemper for de som ønsker det. Da stortsett de fleste har dette i Norge.

6.5 kaliberet bør inn i F/TR klassen, da en meget stor andel av skytere i Norge har dette.

Dette bør inn som særnorske regler.

 

 

Aller først - gratulerer til vinnerene!

 

Mener du at "alle" har brems i Norge? Lyddemper kan jeg se, men ikke brems? Dessuten, en innføring av dette vil vel egentlig stå i strid til å slippe in 6,5 i F/TR da jeg vil anta at dette gjøres blant annet for å få inn de med en Sauer i skapet?

 

Dette er helt sikkert en betydelig større diskusjon og fortjener sikkert en egen tråd - men temaet er i grunn veldig intressant. :D

Link to comment
Share on other sites

Et par bilder og en liten videosnutt fra meg.

 

Morsomt stevne og hyggelige folk, så dette blir jeg med på flere ganger. Nå skal jeg inn på Jaktfall og bestille ett sett til med kikkertringer :roll: slik at titterøret holder seg i ro fremover.

 

f-class_2011_1.JPG

f-class_2011_2.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

300kongen skrev:

Aller først - gratulerer til vinnerene!

 

Mener du at "alle" har brems i Norge? Lyddemper kan jeg se, men ikke brems? Dessuten, en innføring av dette vil vel egentlig stå i strid til å slippe in 6,5 i F/TR da jeg vil anta at dette gjøres blant annet for å få inn de med en Sauer i skapet?

 

Dette er helt sikkert en betydelig større diskusjon og fortjener sikkert en egen tråd - men temaet er i grunn veldig intressant.

 

Hvis du ser i langholdsmiljøet, så vil jeg si at ihvertfall 60-70 % har brems. Og på dagens stevne så var det 9 deltakere og 5 av disse hadde brems. I klubben til SBSK, så har vi tett på 30 medlemmer og litt over 1/2 parten av disse har en eller flere rifler med brems.

Hvis du da ser på antall langholdsklubber som ligger under NBSF, så vil jeg si at dette er et godt representativt synsing.

 

Det er også mange som bruker Sauer eller andre rifler i 6,5 kaliber, og det er ikke alle som har råd til å kjøpe ei ny rifle kun for å tilfredsstille F-class reglementet.

Ved å tillate 6,5 kaliber i F/TR klassen, så har vi plutselig et mye større antall potensielle medlemmer. Derfor bør 6,5 kaliber godkjennes i denne klassen.

 

Men dette er en diskusjon, som må taes opp på neste årsmøte eller i forkant av denne.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg gratulere Sørlandet BSK med vel avviklet stevne, og grattis til vinnerne av landets første F-class stevne! :D

Synd det passet dårlig for meg denne gangen, men jeg får håpe jeg ikke skal på operasjonsbordet hver gang dere skal ha stevne... :wink:

 

Interessante spørsmål dere kommer med, og dette bør gjennomdiskuteres ja.

Sørg i allefall for å få det inn som forslag til Generalforsamlingen.

Link to comment
Share on other sites

Godt gjennomført nok en gang fra gjengen i sør! :)

Reglementet til f-class har helt klart forbedringspotensiale for å tilpasses til norske forhold.

Men "faren" ved å gjøre klassen for særnorsk er når norske skyttere i f-class vil utenlands for å skyte, eller når utenlandske skyttere vil komme hit på berget for å konkurrere med oss. Ikke noe problem ennå, men la oss ha det i minne i videre diskusjoner.

 

Det var ikke mange poengene som skilte deltakerene fra hverandre i topp sjiktet.

Det blåste ganske varierende, og vindbedømmingen var vanskelig, da det blåste fra flere kanter og over et vann.

Tenker nok det hadde blitt litt større skille på deltagerne hvis det hadde vært plassert ut noen vindflagg på strategiske plasser, og med "en og annen" skytter som visste hvordan de skulle tolkes :wink:

Link to comment
Share on other sites

Buster skrev:

Interessante spørsmål dere kommer med, og dette bør gjennomdiskuteres ja.

Sørg i allefall for å få det inn som forslag til Generalforsamlingen.

 

Dette vil bli innsendt som en sak til neste årsmøte, men det bør også diskuteres blant medlemmene for å høre hva den enkelte medlem synes om saken.

 

Jeg håper at du snart blir ferdig under kniven for nå har du takket nei altfor mange ganger, eller er du redd for å komme ned på bibelbeltet :wink::lol::lol:

 

Bamrud skrev:

Reglementet til f-class har helt klart forbedringspotensiale for å tilpasses til norske forhold.

Men "faren" ved å gjøre klassen for særnorsk er når norske skyttere i f-class vil utenlands for å skyte, eller når utenlandske skyttere vil komme hit på berget for å konkurrere med oss. Ikke noe problem ennå, men la oss ha det i minne i videre diskusjoner.

 

Jeg tror ikke det vil bli noe problem å gjøre klassen særnorsk, da jeg ikke tror noen norske skyttere drar utenlands for å skyte F-class. Om det kommer utenlandske skyttere til Norge tror jeg ikke enda, men jeg skal ikke være bombastisk i mine uttalelser.

 

Uansett en sunn og fornuftig diskusjon må til før neste årsmøte.

 

Ellers vil jeg takke for tilbakemeldingene. Jeg tror ikke det blir så lenge til før vi arrangerer et nytt F-class stevne. Stay tuned til SBSK :wink:

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Tror nok TRG-22 har et poeng med at det ikke vil være noe problem å gjøre klassen noe særnorsk. Hvis det er skyttere som ønsker å skyte i utlandet, så tipper jeg de har investert i tilhørende utstyr allerede, slik at det for de ikke er noe problem. For alle andre vil en justering av regelverket, kun gjøre det mer tilgjengelig i Norge, og hvis noen i utlandet vil komme til Norge og skyte, så er heller ikke de endringene i veien for det, da det kun er noen få utvidelser av regelverket som er "foreslått".

Link to comment
Share on other sites

med "en og annen" skytter som visste hvordan de skulle tolkes

Med "en og annen skytter" :oops: som ikke skrudde to knepp til høyre midt i serien uten grunn så hadde "noen" nok hatt noen flere poeng også :evil:

Man lærer stadig, og et vindflagg eller tre hadde nok vært lurt - men da hadde Erik banket oss flate og det vil vi ikke... Vi har mye å lære

Det sagt, men med fare for å fornærme noen igjen, så finner jeg stor glede i å prøve å lære meg å lese vinden vhja. naturlige indikatorer. Grunnen til at vi ikke hadde flagg idag er uansett at DFS her nede nesten konsekvent ikke bruker flagg ( :? ) og at TRG-22 ble nesten alene om forberedelsene pga. diverse ting.

Men som Buster sier,

 

Ad regler, så er det da langt fra fremmed å dra til Skottland for å skyte F-class. Det er ikke langt unna Gardermoen. De som vil delta utenlands kan bare holde seg til de internasjonale reglene, så enkelt er det, og slik er det i bueskyting - endel ting er tillatt her som ikke er tillatt ute - for å få flere med her hvor vi er få.

 

Tillater vi bremser og 6.5x55 i F/TR så er det bare for de få med utenlandsambisjoner å bruke .308 eller bytte til .308 når de skal på tur. Og skru av bremsen, eller bare ikke bruke brems. Jeg vil tro at de som har ressurser til å ha slike ambisjoner, trene så mye, reise, osv. også kan koste på seg et "rent" løp i .308?

 

Blair Atholl neste vår? Anyone?

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev:

Tillater vi bremser og 6.5x55 i F/TR så er det bare for de få med utenlandsambisjoner å bruke .308 eller bytte til .308 når de skal på tur.

 

Jeg tror ikke vi skal spesifisere kaliberet til 6.5x55, men heller si 6,5 mm. Ellers så må jeg ut å kjøpe meg en Sauer, og det har ikke våpenkontoen godt av. :lol::lol:

 

Fra spøk til alvor. Ved å sette 6,5 mm, så vil vi åpne skytternorge for flere potensiell deltakere, da det finnes mange forskjellige 6,5 kalibre.

 

Og jeg er enig om at hvis en skal ut til andre land å skyte F-class, så innretter enn seg etter landets gjeldende regelverk innenfor F-class.

 

Forøvrig, så mener jeg at vindflagg ikke alltid er til hjelp. De kan forvirre også, hvis du ikke kan lese vindflaggets bevegelser.

Jeg synes det er av ogtil bedre å lese naturens vindflagg. Og det gjorde jeg i dag, men var litt for feig i kneppene.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Nei, 6.5x55, ikke 6.5mm

 

Årsak, vi skal få med DE SOM HAR banevåpen, ikke de som allerede har spesialbygde våpen. Ellers kan en like godt si, "6mm for det er noen som har det også"... Min mening bare

 

En annen måte å gjøre det på er jo å bare beholde regelen som den er, så må vi kjøpe oss nye .308 løp begge to :roll: Førstemann til Hamresanden...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig, så mener jeg at vindflagg ikke alltid er til hjelp. De kan forvirre også, hvis du ikke kan lese vindflaggets bevegelser.

Vi får gjøre alvor av treningsleiren vi har snakket om da vettu. Så skal du få se nødvendigheten av gode vindflagg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ser i langholdsmiljøet, så vil jeg si at ihvertfall 60-70 % har brems. Og på dagens stevne så var det 9 deltakere og 5 av disse hadde brems. I klubben til SBSK, så har vi tett på 30 medlemmer og litt over 1/2 parten av disse har en eller flere rifler med brems.

Hvis du da ser på antall langholdsklubber som ligger under NBSF, så vil jeg si at dette er et godt representativt synsing.

 

Jeg ser den, men ser man på reglementet i 1.2.1b og 1.2.2b så står det at man ikke ønsker at dette skal dreie seg til "benkeskyting på bakken". Spørsmålet i så måte blir om dette er en kortsiktig gevinst i forhold til at allerede aktive begynner å skyte flere klasser, eller om man faktisk ønsker å trekke til seg nye folk? Dersom hensikten med å lage særnorske regler er å tilpasse slik at flere våpen kan skyte mange klasser, så vet jeg ikke om det er veien å gå på lang sikt. Dessuten, det er ofte betydelig verre å fjerne noe fra et allerede innkjørt regelverk enn å tilføre noe nytt.

 

Jeg tror ikke det vil bli noe problem å gjøre klassen særnorsk, da jeg ikke tror noen norske skyttere drar utenlands for å skyte F-class. Om det kommer utenlandske skyttere til Norge tror jeg ikke enda, men jeg skal ikke være bombastisk i mine uttalelser.

 

Det kan selvsagt være at du har rett, men erfaringsmessig så er det å gjøre en klasse særnorsk et effektivt virkemiddel for å lukke dørene allerede i startfasen. I vårt kjære naboland i øst er det jo noen som skyter F-class og jevnlig drar til de Skottland for å skyte. Gode er de og, så det vel ikke helt umulig at de hadde tatt turen til Norge heller?

 

 

 

 

I forhold til å slippe inn 6,5x55 i F/TR så må jeg innrømme at det kunne låkket ut Sauer'n av skapet mitt også. Men i en klasse der 6.5x"alt" + brems er tillatt hadde jeg nok satt den bakerst igjen og heller gått for et spesialbygg å bruke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stemmer nok også ev. kun for 6,5x55 standardkammer.

Hvis dere ser etter så er denne klassen forbeholdt standardkammer (ikke noe tightneck, AI, osv.), så alt av 6,5mm ville blitt alt for omfattende. De andre 6,5mm synes jeg hører innunder fri klasse.

Det er nettopp dette med å skli alt for langt unna det internationale regelverket jeg ikke liker helt heller, for som 300Kongen sier; det er værre å fjerne det i etterkant igjen.

Link to comment
Share on other sites

helt enig her at skal der inn noe mer så er det KUNN 6,5x55 uten noe mer fiks fakserier ang kaliber. og det må da komme klart frem av reglene at det er en særnorsk regel at 6,5x55 tillates. Er helt enig i at den bør med pga dette er tilnærmet "stander bane kaliber" i Norge, og her til lands er vi ikke særlig mange inbyggere, og til gjengjeld godt spredd over store områder, så dersom enn kan øke aktiviteten lokalt rundt om ved å dra inn 6.5x55 så synes jeg helt klart vi skal det. dersom enn vil snevre det enda mer ned i forhold til 6,5x55 for å unngå "speisalrigger" i dette kaliber kan enn jo si at 6,5x55 tillates i sauer 200, mauser og krag for å "invitere" over DFS folka til oss...

 

 

Det å tillate demper og brems ser jeg på som en stor fordel, nettopp fordi mange bruker det i feks UNL og langhold (skal vel ikke stikkes under en stol at mange av medlemmene i NBSF er godt interesert i langholdskyting), så det å kunne benytte samme rifle til flere klasser er sett fra min side en fordel, det å måtte ha en spesialrigg til hver klasse for å i det hele kunne være med er vel ikke det som rekrutere mest, men klart, for å hevde seg i topp må enn kanskje ha en spesialrigg til hver klasse, men la oss nå være så inkluderende vi kan, vi er ikke så store at vi ikke har plass til fler.

Link to comment
Share on other sites

Husk bare på at dette er to forskjellige saker:

 

- brems tillatt i enten open/ eller begge klasser, eller ikke tillatt

jeg mener vi må tillate brems iallefall i Open, helst i begge

husk også at selv om brems er tillatt så MÅ en ikke ha brems..

det er kun en marginal fordel i småkalibrene, og først og fremst for å se eget kulespor

på gongskyting ol. Jeg beholder den på for å ha samme treffpunkt

 

- 6.5x55 i F/TR, enten det, eller ikke

mener ja, og kun 6.5x55, vil få med Sauer-eiere, T3 eiere, etc..

å dra inn alle de rare spesial 6.5ene vil bare psyke ut de foran nevnte

 

Fra eget ståsted så vil jeg kjøpe ei lang tung .308 pipe til Saueren om det ikke blir lov med 6.5x55. .308 har uansett en fordel i og med at en ikke sliter de ut hele tida - og på 300m er fordelen 6.5 9g Scenar vs 7.62 10g Scenar minimal, dog er det tyngre å skyte med .308ens rekyl.

Skulle en ha internasjonale ambisjoner (dvs. ikke dumme seg ut alt for mye om en drar ut) så bør en vel skyte bedre med ubremset .308 enn hvermansen her hjemme gjør med 6.5x47, brems, rest og vindstille og sola i ryggen

 

K

Link to comment
Share on other sites

- 6.5x55 i F/TR, enten det, eller ikke

mener ja, og kun 6.5x55, vil få med Sauer-eiere, T3 eiere, etc..

å dra inn alle de rare spesial 6.5ene vil bare psyke ut de foran nevnte

K

 

Så da kan ikke jeg stille med min 6.5x65RWS, eller misforstår jeg hva du mener nå?

Link to comment
Share on other sites

"Utlandet", har laget denne klassen for å skape overlapp med våpen fra andre grener som gjerne krever .308 eller .223 og kun det - de har ikke inkludert "alt" i 7.62 osv...

Kravet er som oftest en lettere vekt enn open, tofot istf. rest, og at en NATO patron skal kamre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det å tillate demper og brems ser jeg på som en stor fordel, nettopp fordi mange bruker det i feks UNL og langhold (skal vel ikke stikkes under en stol at mange av medlemmene i NBSF er godt interesert i langholdskyting), så det å kunne benytte samme rifle til flere klasser er sett fra min side en fordel, det å måtte ha en spesialrigg til hver klasse for å i det hele kunne være med er vel ikke det som rekrutere mest, men klart, for å hevde seg i topp må enn kanskje ha en spesialrigg til hver klasse, men la oss nå være så inkluderende vi kan, vi er ikke så store at vi ikke har plass til fler.

 

Da er det fristende å stille spørsmålet om F-class er rettet mot allerede aktive BR-skyttere i en eller annen gren, eller ønsker man å bygge opp noe som også kan tilrekke seg andre folk? At du som allerede er aktiv ser det som en fordel har jeg ingen problemer med å forstå - personlig ville jeg likt om 6ppc ble tillatt i F/TR, men for personer som ønsker å skyte F-class og aldri har vært innvolvert i dette tidligere så blir terskelen straks litt høyere. Dersom man allerede retter seg mot eksisterende langsholdsskytere (eller korthold), hvorfor ikke bare kalle det et UNL-stevne? Hva blir forskjellen bortsett fra at det foregår på bakken og man har poeng i stedet for gruppe?

 

Jeg er fullstendig klar over at man kan vri på min argumentasjon ved å se på hvor stor rekrutteringen har vært til BR gjennom jegerklassen - den er liten. Men poenget mitt blir alikevel at starter man med å lukke døren for noe så er det litt tyngre å banke på også. Jo smalere det blir jo mindre folk trekker man til seg, selv om jeg kan være enig i at det ikke nødvendigvis er mindre intr. for den som allerede er fanget av interessen... :mrgreen:

 

Hovedgrunnen til at jeg er imot brems er at å ligge i blåsten til naboen på ingen måte er presisjonsfremmende, og jeg har til dags dato ikke opplevd et system som på en fullgod måte opphever den effekten utover at laget man skyter i er fritt for slike bremser. Det jeg har gjort er å ha plukket opp miragebeskyttelsen min 2 ganger under samme serie på et stevne, og det er ikke moro...

Link to comment
Share on other sites

 

Hovedgrunnen til at jeg er imot brems er at å ligge i blåsten til naboen på ingen måte er presisjonsfremmende, og jeg har til dags dato ikke opplevd et system som på en fullgod måte opphever den effekten utover at laget man skyter i er fritt for slike bremser. Det jeg har gjort er å ha plukket opp miragebeskyttelsen min 2 ganger under samme serie på et stevne, og det er ikke moro...

 

Jeg synes at slike problemstillinger kun beviser klønete håndtering av arrangør.

Jeg mener at rekylbremser SKAL skyte på eget lag, eller sitte langt unna de andre skytterne. Dette bør arrangørene skjønne! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nå på søndag var vi ni stk, dvs alle fikk plass på standplass. Halvparten skjøt og andre halvpart anviste. Vi var vel fire med brems, men med en ledig plass mellom hver var ikke det noe problem. Med dobbelt hørselvern tåler man da rimelig bra med smell. Blåsten er noe annet, men mesteparten av den er også borte med en ledig plass mellom hver, så jeg ser ikke problemet med å tillate brems. Det er som Arild sier bare å håndtere arrangørmessig.

Link to comment
Share on other sites

Nå på søndag var vi ni stk, dvs alle fikk plass på standplass. Halvparten skjøt og andre halvpart anviste. Vi var vel fire med brems, men med en ledig plass mellom hver var ikke det noe problem. Med dobbelt hørselvern tåler man da rimelig bra med smell. Blåsten er noe annet, men mesteparten av den er også borte med en ledig plass mellom hver, så jeg ser ikke problemet med å tillate brems. Det er som Arild sier bare å håndtere arrangørmessig.

 

Hei alle

 

Jeg skyter en del f\tr i Irland,og ser at det blir blandet inn særnorske regler her.

I følge internasjonale krav i F\Tr så er det kun tillatt med kaliber 223.rem og 308 win,og skal skytes uten rekylbrems.

Og vekten på riflen med tofot skal ikke være mer en 8,25kg tror jeg om jeg husker riktig.

I Open class er det alle kaliber opptil 8mm,og vekten skal ikke være mer en 10,5 kg tror jeg(alt er i pounds og yards her borte)

 

Hvis en absolut må ha rekylbrems,så finnes det spesialbrems som sender lyd og gasser fremover og ikke sideveis,så en slipper å skremme naboen på skytebanen.

Jeg bruker en ASI Quiet Linear Compensator

å min rifle i irland til trening.

http://www.remington700rifle.com/Accessories.php

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...