Jump to content

38 Aut. Super - historien bak?


National Match

Recommended Posts

38 Super er en slags videreføring av 38 ACP - dukket opp tidlig på 1900-tallet - som bl.a. 1911 og etter hvert Thompson maskinpistoler ble kamret i. 38 Super har samme dimensjoner som 38 ACP, men opererer på mye høyere trykk. Særlig nå i verden, da Open-skyttere lader den til major, dog med relativt langsomtbrennende krutt.

Lettere å lade selv enn 9mm, bl.a. fordi hylsa er lenger og dessuten sylindrisk, i motsetning til 9mm som er konisk.

38 Super-skyttere hater 9mm, fordi de gjør det mye vanskeligere å sortere ut de ordentlige hylsene.

Stabler dessuten bedre i feite magasiner enn 9mm.

Med andre ord:

9mm: yuch!

38 Super: Lykke. (Særlig i 38 SuperComp, 38 TJ eller tilsvarende med mindre rim, som mater enda lettere.)

Siphon

Link to comment
Share on other sites

38 Super-skyttere hater 9mm, fordi de gjør det mye vanskeligere å sortere ut de ordentlige hylsene.

Stabler dessuten bedre i feite magasiner enn 9mm.

Med andre ord:

9mm: yuch!

38 Super: Lykke. (Særlig i 38 SuperComp, 38 TJ eller tilsvarende med mindre rim, som mater enda lettere.)

Siphon

 

Vi hater da ikke 9mm, er lett å se forskjell på en 9x19 og en Super hylse.

38 Super stabler IKKE lettere enn 9mm, dette pga av semirimmen, hvor har du det fra? Men SuperComp stabler like bra som 9.

Link to comment
Share on other sites

For meg er 38 Super nu i verden likelydende med 38 SuperComp som er Best There Is i hele verden. Og da stabler og lader den veldig bra. "Gammel" 38 Super er semirimmet og stabler ikke all verden, det har du rett i.

9 mm er hatefullt og etter å ha stått med hue i en haug med tomhylser i noen minutter mister jeg lett fokuset og da blir det med 9mm - hylser. Jeg hater i og for seg .40 også, av samme grunn.

Når sannheten skal frem hater jeg å plukke hylser uansett ..

Siphon

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor er det sånn? Og hvor lenge hadde jeg giddi og stått med trynet i gulvet og lett etter 1 krone..? Pussig det der... :P

 

Det blir ganske mange kroner av det for de som trener/skyter endel. Jeg sparte lett inn Dillon 650'en min på under ett år da keg kjøpte den(da skjøt jeg 40 s&w, nå har jeg sett lyset og begynt med 38 SC :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

38 Super er en slags videreføring av 38 ACP - dukket opp tidlig på 1900-tallet - som bl.a. 1911 og etter hvert Thompson maskinpistoler ble kamret i. 38 Super har samme dimensjoner som 38 ACP, men opererer på mye høyere trykk.

 

 

Er det denne du mener?

Tommy_Gun.JPG

 

Trudde denne var i laget for 45acp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...