Jump to content

Hovedforskjellene mellom 223 og 22-250?


Kriss94

Recommended Posts

22-250 er størst og er den som rommer mest av kru og har mest hastighet men til gjengjel så er det løpsbrenner delux sier dem som kan dette mens 223 er mere evenighetsvarende og er den nest minste kaliberet til rådyr.

det er de forskjellene jeg vet så får noen andre overta løpestokken etter meg

Link to comment
Share on other sites

Som wolfhunter sier er det større utgangshastighet på kaliber 22-250. En annen ting er at du kan bruke patroner med tyngre kuler i 223. Kaliber 22-250 har som oftest en riffelstigning på 1:14 som vil virke presisjonshemmende på tyngre kuler. Mens en del 223 rifler har en snurr på 1:9 som gir deg mulighet å bruke tyngre kuler uten å miste presisjon. 22-250 er en mere utpreget varmint patron. Ellers er kjøpeammoen til kaliber 22-250 noe dyrere.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

22-250 er på en måte det som falt mitt hjerte nermest, 223 er ett kaliber jeg bruker til lek og konkurranse (på banen) mens jeg har valgt og benytte 22.250 til jakt, hvorfor ? jeg liker og være sikker når jeg skyter på noe som lever. Skal jeg skyte en kråke på 2-300 meter så skal jeg vite at jeg treffer, det kan man helt sikkert gjøre med 223 også, men i mine øyne er 22-250 bedre for den er hissigere, dette er noe jeg har lagt sport i, og skal jeg skyte så vet jeg hvor kula ender opp, det samme vet sikkert 223 brukerne, så følg ditt jegerhjerte og drit i tåpelige svar fra slike raringer som meg. (jeg har vært på ksg pokertour i kveld.... = mye alkohol)

Link to comment
Share on other sites

Personlig har jeg aldri forstått hvorfor man skulle ønske å skyte tunge kuler i 22-250. 22-250 er perfekt til kuler rundt 40-55 grs, og er med disse kulevektene mitt førstevalg til bl.a beverjakt, toppjakt og predatorjakt (rev, kråkefugl). Hvis man har et behov for å skyte vesentlig tyngre kuler enn dette, er kalibre som 6xc, .243 Win eller selvsagt 6.5x55 langt bedre valg etter min mening.

En .223 har normalt lenger levetid på løpet enn en 22-250, men sistnevntes rykte som notorisk løpsbrenner er ofte betydelig overdrevet.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt sikker på at du har fått svar, så jeg skal si det mest opplagte: 223 og 22-250 bruker i utgangspunktet samme kule. Det er begge .22 kaliber. Men, man får høyere utgangshatsighet med 22-250. Forskjellen i effekten i viltet er etter mitt syn helt marginal. Skal du skyte en kråke med V-max kule så sprenger du den i 1000 m/s, og du sprenger den i 1100m/s. Det er også marginal forskjell i kulebane. Du kan legge inn hastighetsøkningen selv i Norma sin ballistikkalkulator, for eksempel, og se selv. gå inn her http://www.norma.cc/ belg balllistik metrisk, og legg inn data.

Ser du på for eksempel Norma Jaktmatch i 223 og 22-250 her http://www.norma.cc/sortimentmatch.asp?doc=Sort&Lang=1 ser du at 223 er ladet til drøyt 1000m/s, og 22-250 er ladet til 1100m/s. De hundre m/s mer i hastighet brenner mye løp, men gir fint lite tilbake. Klikk på "jaktmatch" på linken over, så kan du jo se selv. Jeg ser altså ingen reelle fordeler med 22-250.

Link to comment
Share on other sites

Blir litt som forskjellen på 308 og 3006. Som fabrikkpatroner liten forskjell, som hjemmelader kan en ta ut betydelig mere. Om en har behov for det kommer alt ann på.

 

En fordel med 22-250 er at den passer i en støtbunn med normal størrelse. Gjelder hvis en skal ha en systemrifle, eller ønsker å bytte kaliber i en rifle med normal støtbunn.

Den passer også greit i en vanlig låskasse, f.eks mauser. Spesielt hvis en går for Ackley improved versjonen.

Link to comment
Share on other sites

hovedforsjelen er vel at hvorfor kjøpe 223 når 22-250 gjør jobben bedre :mrgreen:

Fordi .223 gjør den jobben den er lovlig å bruke til her til lands mer enn godt nok og er mye billigere i drift. 8)

 

at det 223 ikke har plass til så mye krytt som 250 kan jeg ikke tenke meg at man sparer så fryktelig mye på :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si det slik: BMW 316 Touring eller BMW M3?

 

BMW 316 Touring - Tar den deg fra A til B? - Ja. Kan den frakte mye gods? - Ja. Drivstoff-forbruk? - Ja, mindre enn M3. Er den sikker - Ja. Er den morsom - Ikke veldig

 

BMW M3 - Tar den deg fra A til B? - Ja, til og med kjappere enn 316 (ikke iht vegtrafikkloven). Kan den frakte mye gods? - Ikke egentlig. Drivstoff-forbruk? - Mmmmhm! Er den sikker? - Joda. Er den morsom - Javisst!

 

Hvilken velger man? - Ja :roll:

 

i045869.jpg

Ekspansjon 21450978 grains BMW 316 @ 1050 ms (3780 km/t)

 

5-24-01_bmw.jpg

Ekspansjon 20062065 grains BMW M3 @ 1200 ms (4320 km/t)

 

(For ordens skyld: BMW 316 Touring = .223 Rem, BMW M5 = .22-250 rem.)

 

Jeg byttet inn min 223 i en 22-250. Hadde 220 swift vært tilgjengelig i den børsa jeg ville ha tror jeg jammen jeg ville ha gått for den... :D

 

Edit: la til kulevekter

Link to comment
Share on other sites

Opphave er en mye bedte mat jakt patron en junior. Men den har gått i glemmeboka for evigheter siden. Fins en eller annen Savage leaver action rifle her og der. da kamret i .250-3000 savage. Det er en sexy liten patron. Jeg mener, velproposjonert. Alt er mulig for den som lader selv.

Man kan jo gjøre en annen vri og necke opp 22-250'en til 6mm??? Det burde også bli en yppelig rådyr patron.

Link to comment
Share on other sites

ser liksom ikke fordelene med 22-250, 223 gjør en like god jobb til det jeg skal bruke den! (småvilt og neppe rådyr da det ikke fins rådyr her)

 

Hvis du skal jakte småvilt som du skal spise etterpå å du ikke skal ladde selv er det vel egentlig ikke noe annet en 223 å tenke på.

Har brukt 22-250 i mange år på jakt,men jeg ladder selv. Bruker 55 grains lapua fmj som jeg laddr ned til 970 mps. Denne laddninga har fungert meget bra på gås/rype(lite kjøtt skade) Kjøpte ferdig ladda sako 50 grains fmj for noen år siden for å bruke på gås, den lagde noen syyyyke skudd skader. Tok mange gås med denne,men resultatet på alle var det samme uansett hvor jeg traff den. Mener å huske at denne hadde rundt 1100 mps. Har enda bilder av 2 ryper jeg tok med denne sako patronen, det var triste saker for å si det sånn.Var ikke mye å lage mat på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...