Jump to content

Steyr Pro Hunter


jokke med kniven

Recommended Posts

  • 9 months later...

Sauer 150: Stemmer det samme klakker som til A-Bolt også passer Pro-hunter og Classic?

Om man finner på å kjøpe en Classic i .308, er det da A-Bolt Short-Action klakker man skal ha?

Picatinny, hvem er produsenten der? Talley? Ser ut som de produserer (0 & 20MOA), men er det å få tak i disse kanter av skogen?

Link to comment
Share on other sites

Sauer 150: Stemmer det samme klakker som til A-Bolt også passer Pro-hunter og Classic?

Om man finner på å kjøpe en Classic i .308, er det da A-Bolt Short-Action klakker man skal ha?

Picatinny, hvem er produsenten der? Talley? Ser ut som de produserer (0 & 20MOA), men er det å få tak i disse kanter av skogen?

 

Spørs på fabrikat- Leupold baser i stål er litt keitete der bør en ha til Steyr SBS.

 

Weaver/Warne sine passer utmerket.

 

Talley har vi kjøpt litt av til de mer spesielle modellene- men dessverre har ikke kvaliteten vært helt der den bør være. Arms er en bedre kilde til picatinny skinner.

Link to comment
Share on other sites

Thanx for info: Sauer150.

Tror du Warne baser og Burris Signature Zee ringer er en mulig kombo? Liker de "plast-foringene" og de ser rimelig slank ut.

Synes Warne-ringene blir noe unødig "solide" på en allerede massiv låskasse. Skal i første omgang ha et relativt lett sikte på topp. (Kahles 1" 8x50 ca. 450gram?)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg har aldri hørt den problemstillingen før- så det er nok ikke spesielt vanlig.

 

Men du sier jo ingenting om hva som gjør at du mener kammeret på rifla du allerede har er spesielt trangt??

Om du plukker hylser på banen er det heller die settet ditt som er litt ut av spec ikke nødvendigvis kammeret på rifla di. Plukke hylser er en uting som bør unngås - skaper ofte flere problemer enn at all ekstratiden en må bruke på å få de tilpasset eget kammer hadde vært bedre brukt på jobben for å finansiere skikkelige greier med en gang....

 

Gamle børsisen og bedre halvdelen har den aktuelle rifla i 6,5. Presisjonen er bekreftet iorden på Hengsvann gjentatte ganger. Selv 50cm løpet gir 139 Scenar nok fart til å holde følge med 300'n min mer enn langt nok ut.

 

Det som er hyggelig på montasjefronten er at om bare Ali får ut fingeren snart kommer det 20 MOA skinner i stål til Steyr Pro Hunter og Classic. De bør være her i løpet av forsommeren.

Om jeg skulle forandret noe på min egen ville jeg gjerne hatt myke grepsfelter som bl.a Sako har på Synt stokkene sine og ei skikkelig skinne med tilt. Nå venter jeg bare på min nye 4-16 Hensholdt som skal tilbake på toppen av 300'n. Det var jo en som var så elskverdig å rappet den som stod på rett før jul... :evil:

 

Så om noen har lyst på har jeg da en 3-12x56 V med tårn og Ret 40 til overs......

 

PS - Ifølge Steyr har de på gang en Soft Touch stokk til PH - men det ble visstnok godt ut i 2013 før vi kunne forvente dem hit i nord.

Link to comment
Share on other sites

høres merkelig ut, du har vel ikke justert dia for langt ned? slik at du får en liten soppform oppe ved overgang skulder og nakke ? men du burde jo egentlig få den lett ut etter skyting, da er jo hylsa formet etter kammeret igjen :roll: er sikkert noen smartinger her som har et ok svar etterhvert

Link to comment
Share on other sites

 

PS - Ifølge Steyr har de på gang en Soft Touch stokk til PH - men det ble visstnok godt ut i 2013 før vi kunne forvente dem hit i nord.

 

 

Fins det noe mer info om soft touch'n ? Ser de har den på PRO ALASKAN.

Noen som helst antydning om hva en slik stokk vil komme på totalt?

 

Absolutt en god tanke, må ha produkt! Så slipper jeg det maset/argumentet fra jaktlagsmedlemmet som skryter av stokken på sin Sako 85 Finnlight.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jeg har dette oppsettet med en VXR 3-9*50. Synes avstanden opp til kikkerten er akkurat passe. Er veldig fornøyd med rifla.

Hilsen Øyvind Langnakke

 

 

Jeg har også Pro Hunter med VX-R 3-9x50/Docter VZF Classic 3-12x56, men jeg har satt på en Kydex kolbeforhøyer. Brukte fremgangsmåten beskrevet i denne tråden: viewtopic.php?f=38&t=37149

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ai ai ai. Har nå endelig, etter mye sikling, fått hendene mine på en Pro Hunter. Har hatt den noen timer nå, så den værste nyfølelsen begynner å gi seg. For en som er vant til M98 og andre billigbørser(jaja, marlinen var ikke så billig da, men er i en annen kategori) er dette en annen verden. Har kjørt noen titalls klikk nå, og er superfornøyd med avtrekk. Løpet er godt pusset nå, det ble noen svarte lapper etter fabrikkskytingen. Sluttstykket er lubet etter beste evne. Klikkpatronene begynner imidlertid å bli ganske ripete, så jeg får se om jeg må smergle litt av sluttstykket i underkant.

 

Vi skal nok bli gode kompiser jeg og steyr'n :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Mmmmmmm. Wunderschøn...

 

Har hatt en fin kveld på banen. Skyte 5 rolige, puss, 5 til, puss, enda 5 og mere puss heime. Børsa kjennes veldig bra ut. Takker for god sørvis og hyggelig handel med gutta på JD Fauske. :D

Link to comment
Share on other sites

Siden laderommet stort sett inneholder utstyr og hylser til 30-06, ble det denne nå også. Demper kommer snart på, selv om rekylen ikke er direkte plagsom. Mulig man er påvirket av lykkerusen over ny børse, men rekylen føles muligens mindre med denne enn med mauseren.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Etter et lite halvår med børsa kan man begynne å oppsummere noen erfaringer.

 

Børsa er presis som juling når operatøren gjør sin jobb. Har flere fine ladninger til denne nå.

 

Noen småting er det å irritere seg over, men ikke noe alvorlig. Magasinet har jeg pusset av endel i forkant. Sierra MK og Nosler CC pløyde grøfter i plasten. Etter filinga var jeg usikker på om jeg hadde matet inn patron, så lett ble den da. Nå i elgjakta er det Oryx som subber i veggen, og legger igjen en tydelig blystripe. Lurer på hvilken ammo disse magasinene er laget for egentlig. Den er også for feit i stokken. jeg har litt korte fingre, og strever med å finne et komfortabelt enhåndsgrep under bæring av børsa. Det originale reimbøylefestet på forstokken begynte å gi gnisselyder etter en dag i skogen, selv om den var oljet. Må prøve en annen olje her.

 

Ellers er man riktig så fornøyd med Steyr'en. Det har blitt omtrent 300 skudd med den hittil i år, og den har vært med på en jaktfeltrunde. Her brukte jeg demper på, men da ble alt så innihælvette varmt at den dropper jeg neste jaktfelt. Det blir ikke tid nok til kjøling mellom holdene. Elg har det også blitt med børsa i høst, og den vil nok bli brukt på rev til vinters også.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Jeg har en Steyr Pro Hunter i kal. 308 med Leupold standard baser og ringer (høy ringer) og vil gjerne ha lavere montasje siden jeg bruker kikkertsikte 1,5-6x42 og det er god plass ved objektiv av kikkertsikte men jeg tror hevarm vil komme bort i okular av kikkertsikte hvis montasje blir lavere. Standard medium ringer er ca. 4,5 mm lavere en standard høye ringer. Er det noen som bruker lavere montasje enn høye og om det går greit i forhold til hevearm og okular? Kikkertsikte jeg bruker er S&B klassik 1,5-6x42 men har også Kahles 1,5-6x42 til som jeg kan bruke på samme rifla hvis det passer bedre.

Link to comment
Share on other sites

Hei - er det lett å forlenge kolben på den? - Jeg har 37,5-38 cm som min ideelle length of pull. Er det bare jaktdepotet som forhandler den? På bildene ser kolben medium høy ut ved kammen, er det bare synsbedrag? Jeg vil gjerne unngå modifikasjoner av stokken :) Objektivstørrelsene jeg skal bruke blir enten 42 mm eller 50 mm

 

Takk for svar :)

 

Langlo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...