Jump to content

Overtrykk? Eller...


Kjetil-A

Recommended Posts

Jeg var på skytebanen idag og skjøt både fabrikkammo (Remington umc) og hjemmeladet (Partizan SP 180grs med 42,43 og 44grs N150 krutt) i kaliber 308win.

 

Da jeg skjøt en patron med 43grs krutt så la jeg merke til at den var noe vanskelig og kamre, og etter skudd var hevearmen tung. Da jeg kikket på hylsen var det et klart merke etter utkasteråpningen. Av seks avfyrte skudd med 43grs hadde tre merke, to av dem med bare en liten antydning. I ammoen med 43grs så er det tilsammen to hylser med mindre merke av tilsammen seks. Også disse to var noen noe tunge å kamre, og hadde også noe tung hevearm etter skudd.

 

Ok, tenkte jeg. Kanskje høyt trykk pga for mye krutt. Men samtidig er jeg jo godt innenfor hva f.eks ladeboken anbefaler, som er mellom 43 og 45grs N150. Og så synes jeg det er litt snodig at dette kun gjelder enkelte av patronene, og at det er et klarere merke på patronen med 43grs fremfor den med 44grs. Ok tenkte jeg igjen, kanskje de jeg har vært litt uheldig med friflukten på de få patronene det gjelder da de var noe tunge og kamre.

 

Men så gikk jeg over fabrikkammo-hylsene, og også der finner jeg merke etter utkasteråpningen på enkelte hylser. Absolutt ikke alle, men av tjue, kanskje tre-fire.

 

Så er spørsmålet: er det overtrykk i de hjemmeladede, eller skyldes merke etter utkasteråpningen noe helt annet? Og hva kan det være? Rifla er en helt ny Antonio Zoli 1900.

Link to comment
Share on other sites

@Kjetil-A: I stedenfor et svar skal jeg gi en del tanker og mulige forklaringer på symptomene:

 

Da jeg skjøt en patron med 43grs krutt så la jeg merke til at den var noe vanskelig og kamre

Manglende ompressing. All ammo fra samme våpen?

 

 

, og etter skudd var hevearmen tung

Med trang kamring er det vanskelig å si noe, både feil pressing, overtrykk og/eller rufsete kammer er muligheter.

Edit:

Manglende friksjon bør også legges til lista. Manglende avfetting av hylser eller olje/vann/sot i kammer er andre muligheter.

 

 

. Da jeg kikket på hylsen var det et klart merke etter utkasteråpningen. Av seks avfyrte skudd med 43grs hadde tre merke, to av dem med bare en liten antydning.

Høyt trykk, stort patronspill eller bløt messing. At bare noen viser tegn betyr at problemene er marginale. Er problemet dårlig messing kan det godt hende at resten av patronene tåler ladningen helt greit.

 

 

godt innenfor hva f.eks ladeboken anbefaler

Har ingenting å si, våpen er individer. Selv små forskjell i kammer/løpsdimensjoner og overflate vil påvirke trykket.

 

 

klarere merke på patronen med 43grs fremfor den med 44grs

Komprimerte ladninger kan gi lavere trykk.

 

 

Men så gikk jeg over fabrikkammo-hylsene, og også der finner jeg merke etter utkasteråpningen på enkelte hylser.

Igjen, bløt messing eller problemer med løp/kammer er gode kandidater. Fabrikkammo er som all annen ammo, forskjellige våpen vil gi forskjellig trykk. Det er godt mulig at våpenet ditt gir høyt trykk og at dette overbelaster hylsene. Dette er ikke nødvendigvis farlig for fabrikkammo hvor forutsetningen er at hylsene ikke brukes på nytt, men det kan bli et problem over tid med omlading.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Alle hylsene er engangsskutte FC hylser. De hylsene som var tunge å kamre er på 51mm, som alle de andre hylsene. Total lengde er/var 71mm på alle de hjemme-ladede.

Rifla er helt spell ny, skal det virkelig være nødvendig å rengjøre kammeret?

Manglende avfetting av hylser eller olje/vann/sot i kammer er andre muligheter.

Jeg pusset rifla mellom hvert femte skudd (for å brekke den inn som mange mener man bør gjøre). Først en propp med solvent, og så en tørr propp.

Link to comment
Share on other sites

Alle hylsene er engangsskutte FC hylser. De hylsene som var tunge å kamre er på 51mm, som alle de andre hylsene.

Engangsskutte hylser (fra eget våpen regner jeg med?) eliminerer noen feilkilder.

 

Total lengde er/var 71mm på alle de hjemme-ladede.

Det sier ingenting om patronspill, dette måles fra skulderen som normalt er fremre mothold for patronen.

 

Rifla er helt spell ny, skal det virkelig være nødvendig å rengjøre kammeret?

Ja, faktisk. Nye våpen kan være innsatt med fett som er vanskeligere å pusse bort enn olje.

 

Først en propp med solvent, og så en tørr propp.

Pussing med propp sikrer ikke tørt kammer.

Link to comment
Share on other sites

Nei, disse var er ikke skutt i denne rifla. Men siden jeg hel-presser tenkte jeg ikke det ville bli noe problem.

Jeg er klar over patronspillet, men tenker lengden i forhold til at det kun er noen få hylser som fikk trykkmerker.

Tenker du da at jeg muligens har klart å søle noe solvent i kammeret som da kan føre til mye av dette?

Link to comment
Share on other sites

Hver gang jeg har pusset børsa tørker jeg kammeret med en fille med bremserens på. På ammo som er hardt ladet og så søl med olje i kammeret gir klare tegn på for høyt trykk selv om alt annet er likt fra skuddene før.

Tørk kammeret helt rent etter puss.

Link to comment
Share on other sites

Nei, disse var er ikke skutt i denne rifla. Men siden jeg hel-presser tenkte jeg ikke det ville bli noe problem.

Materialet vil alltid fjære noe. Patronens toleranser vil derfor være noe avhengig av dimensjonene før pressing.

 

Jeg er klar over patronspillet, men tenker lengden i forhold til at det kun er noen få hylser som fikk trykkmerker.

Hylselengde er et annet mål enn patronspill. Er de for lange kan det påvirke patronspill, men da fordi de er for lange for toleransene ved hylsemunning. Trang kamring skjer vanligvis fordi skulderen (som er det korrekte motholdet for patronen) ligger for langt fremme.

Men du må ikke glemme at alt har toleranser, også hylsekvaliteten. Det er ikke to skudd som gir nøyaktig samme trykk, at et par hylser er bløtere enn resten er ikke unormalt. Det er én av grunnene til at Lapua og Norma er så populære, de har hylser av spesielt jevn og god kvalitet.

 

Tenker du da at jeg muligens har klart å søle noe solvent i kammeret som da kan føre til mye av dette?

Hvis du har pusset uten å bevisst tørrpusset kammeret med tørr fille kan det gi slike resultater.

Link to comment
Share on other sites

Og da har vi kanskje funnet noe problemet? Jeg tørket ikke kammeret etter puss, og når jeg tok opp en hylse nå i ste så synes jeg den kanskje virket litt "sjur". Det kan vel også forklare at enkelte fabrikk-ladet ammo også fikk trykktegn da jeg pusset mellom hvert 5 skudd. Men hvordan forklare at noen hylser var litt trange å få kamret enn resten? Alle er presset på samme presse.

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan forklare at noen hylser var litt trange å få kamret enn resten? Alle er presset på samme presse

Hvis patronene ikke var like før ompressing vil de ikke nødvendigvis være like etter ompressing. Materialet fjærer en del og påvirker toleransene.

Link to comment
Share on other sites

Men er ikke noe av poenget med helpressing at de skal bli "standard"? For ellers er det jo nesten poengløst å kjøpe/plukke engangsskutte hylser.

Næh, det jevner seg ut over tid. Om det er et problem så presser man hylsene litt mer første gang. etter det burde de oppføre seg greit.

 

Poenget er at man ikke kan stole ukritisk på vage trykktegn. Les opp på trykkringmetoden, da får du referansen på hvordan det skal gjøres.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til alle kloke ord over her, skal det vel også nevnes at disse FC-hylsene oftest er svært myke.

Sett i forhold til Norma og Lapua får jeg trykktegn mye tidligere med FC i .308Win (som jeg regner med det er snakk om).

Hvilken rifle er det du snakker om? Tikka T3? Har sett skikkelige utdragermerker på dem med normalladninger og FC.

Har du målt maks patronlengde med Partisanerne?

Link to comment
Share on other sites

Det er 308 det er snakk om ja. Rifla er en ny Antonio Zoli 1900. Har ikke sjekket makslengden, men det står på to-do listen min nå hvertfall :lol:

 

De er litt mykere ja. Bør kanskje bytte dem ut da? De hylsene jeg har fått trykkmerke på, bør de bare kasseres først som sist?

Link to comment
Share on other sites

Har målt patronlengden idag, og kan med partizan SP 180grs ha max 72,5mm i hylselengde. De jeg skjøt med på fredag hadde 71, så var greit innenfor. Valgte likevel å gå ned til 70 når jeg ladet ny ammunisjon idag. Sjekket også pressingen, og patronene var nok stort sett presset litt dårlig forrige gang jeg skjøt. Måtte presse de litt mer idag for at hevearmen skulle skli lett ned uten motstand. Sørget også for å pusse kammeret rent, slik at det ikke var noe olje igjen der, og tørket patronene godt etter å ha oljet dem til pressingen. Valgte å fortsatt bruke FC hylser.

 

Reise så på banen og testet. Testet hvert halve grain mellom 42 og 44 (42, 42,5 N150... ). Og denne gangen fikk jeg ikke trykktegn på noen av patronene :mrgreen: Derimot synes jeg den samlet bedre med 44grs krutt igår enn den gjorde idag. Beste samling idag var med 43grs og samlet tre skudd på 40mm. Synes ikke det er sånn kjempe. Igår var vel beste samling med 44grs krutt og 25mm. Kan det være på grunn av det økte trykket jeg fikk bedre samling igår? Kan for all del absolutt være skytteren også! Dårlig kikkert og mye mirage fra demperen kan kanskje være noen faktorer som også bidro til samlingen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...