Jump to content

Navn på harehund


Hamiltons

Recommended Posts

Mitt viktigste punkt ved å sette navn på hunden er at det er et navn som er lett å rope, og som klinger i skogen. Hannene slutter på O og tispene på A.

 

Jeg har overtatt en hund som heter King. Det fungerer veldig bra hjemme, men prøv å rop King i skogen a? Dødfød!!

 

Samtidig liker jeg at navnet har litt betydning, og et navn som ikke alle bruker.

Elghunden heter Rondo. Det betyr en operette med flere gjentagelser. Passende navn på en løshund ;-)

Støveren heter Keira. Navnet fant jeg i Se&Hør - rett og slett etter Keira Knightley ;-) Vakker og talentfull :-)

Link to comment
Share on other sites

Gode gamle harebikkjenavn er Freia, Frøya, Pan, Hei, Sang.

Har hørt at bikkjenavn bør være tydelige navn på en eller to stavelser og hvor det er lett å legge trykk på første bokstav. T, S, A osv (Lett å kjefte på.... :lol: .)

En god hund i mine trakter heter Slatan. Bra navn, men kan misforstås når en står på ei hei og brøler på Slatan.

 

Mikkjel Fønhus hadde en Dunker som het Bismarck. Godt navn syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

Navn jeg kommer på i farten som ikke er nevnt:

Rai

Pang

Et kort og lettropt navn med "a"-lyd i er et godt valg. Slike navn bærer langt pga. den tydelige a-lyden.

Et politikammer, tror det er i Telemark, har en tradisjon for å døpe politihunder "Ali".

 

"Pang"? Vel :wink:

 

"Plopp" ble foreslått leger opp i tråden - datteren min hadde to gullfisker da hun var yngre. Det kalte hun Plipp og Plopp. Kan ikke helt forestille meg utseendet på en hund som lyder navnet "Plopp".

Kan noen av dere det? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tatt i gjenn en han valp å skal gi den ett navn men det er ikke lett gitt. det er en hamiltonstøver noen som har noen forslag?

 

siden du e trønder e de lurt me et navn som kan ropes på trøndersk

 

skælæ (veit eg ikke ka betyr)

kailln (karen)

gæærle (gjerde)

gaarli (gjerde de å)

 

eks eks da bi de orginalt sjø :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...