Jump to content

Swedens only - Medium Long Range Steel Competition Shoot


Peder_w

Recommended Posts

Här burit några ton plåtsamt sortera och några hundra meter virkeoch tusen skruv samt målat låtarna så jag får be om översende om någon dags dröjsmål. Sitter i bilen hela dagen imorgon och möte i åter morgon. så på fredag kan jag kanske vara färdig och långa ut det.

Link to comment
Share on other sites

Endelig heime!

 

Må begynne med å takke alle jeg møtte for et hyggelig samvær. Mange flotte og hyggelige folk!

Og takk til arrangør for et utrolig bra stevne!

 

Dag 1

 

Helgen besto av konkurransen på lørdag, og fri skyting + premieutdeling på søndag.

 

Vi våknet opp lørdag til dette været:

 

imag0163fn.jpg

 

 

Konkurransen besto av fire stager - og vi ble delt opp i fire grupper. Jeg var i gruppe 3, sammen med bl.a JET.

Gruppe 3 startet konkurransen på stage 3, gikk videre til 4, deretter 1 og 2.

Jeg kommer til å skrive om stagene i den rekkefølgen jeg skjøt dem.

 

Litt smånervøs (iallefall for min del) venting før første stagen:

imag0166hc.jpg

 

Stage 3: Stagen starter med 2 skudd liggende fra halvtak (våt, glatt skråmontert palle) mot stålmål på 500m.

Deretter forflytter skytteren seg noen meter til ny skyteboks og skyter 5 skudd bak/over barrikade.

Barrikaden har 5 porter, og det skal skytes ett skudd fra hvert port. Målene er ca 375m unna.

Etter dette forflytter skytteren seg til siste posisjon, som er 2 skudd fra venstre skulder og 2 skudd fra høyre liggende under "bil".

Bilen i dette tilfellet er en jææævla lav boks man må skyte gjennom. Målet er på ca 375m.

 

Målene kan såvidt skimtes ute på myra:

imag0167ie.jpg

 

 

Når stagen er ferdig beveger man seg til Samlingspunkt 3, hvor de på gruppen som er ferdige med stagen venter - her står vi og sutrer over hvor dårlig det gikk til alle er ferdige, og vi blir sendt videre til Stage 4.

"Retning så, følg pilene i trærne". Ca 600m trasking gjennom skoger og myrer med fullt utstyr.

Utstyret får man forøvrig aldri legge fra seg! Tilogmed når man skyter skal man ha alt utstyr på kroppen. Kommer du til stevnet med en ryggsekk med 20kg stash i skal du selvfølgelig fullføre stagene med ryggsekken på ryggen. Du får ikke legge fra deg sekk/utstyr for å gjøre utfordringen enklere og hente det senere - har du mistet noe, er det mistet! Det lå mye Butler Creek og Scopecovers på noen stager etterhvert...!

 

Standplass stage 3 kan såvidt skimtes fra samlingsplass 3 der man møtes opp igjen etter fullføring av stage:

imag0168u.jpg

 

Videre til Stage 4 som sagt, og her begynner stagen med 6 skudd mot røykgranat på 230m, fri skytestilling.

Deretter skal det skytes "en stor og en liten gong" på en avstand jeg ikke husker. 200m? Det skal sies at begge gongene var jævla små. 15x15 og 10x10cm? Skytestilling er knestående (korriger meg om jeg husker feil JET), men du kan ha anlegg mot en furu!

Når begge disse er gongene er truffet, kan man skifte til liggende skytestilling og nå kommer det frem et nytt oppdukkende mål i terrenget på ukjent avstand - et stativ med to nye knøttsmå gonger. Når begge disse er truffet kommer det frem et nytt mål på et annet sted - et stativ med to knøttsmå gonger igjen, og begge disse skal skytes. Når disse er truffet dukker det opp to gonger på 315m som skal skytes. Alt dette på rimelig kort tid. Jeg rakk å skyte alle målene, men det var med gode 0 sekund igjen...

 

Stage 4 fra samlingsplass 3:

imag0170ob.jpg

 

Ferdig med stage 4, og vi trasker videre til Stage 1.

Her begynner man med to skudd liggende mot gong på 630m. Når disse er skutt løper man fram ca 100m og finner ny skyteposisjon, og skyter samme målet (nå på ca 520m) med to nye skudd. Deretter forflytter man seg oppå en voll ca 30m til en ny skyteposisjon.

Her er skytestilling stående, med anlegg mot en bjørk. Målet er to stålgongen på ca 350m. Man har to skudd. Så løper man videre til ny skyteposisjon..

Her er skytestilling såkalt "Backposition". Man er på nedsiden av vollen, og skal ligge med ryggen inntil vollen og skyte to stålmål (stort/lite) på ca 300m. Man har to skudd. Deretter forflytter man seg videre og til ny skyteposisjon (gjett om pulsen er høy!) på baksiden av vollen. De samme stålmålene skal skytes, og skytestillingen er fri. Man har to skudd. Men! Skyteposisjonen (plassen man har tilgjengelig, markert med rød spraymaling) er slik at du ikke har noe å legge anlegg mot, og vollen forran deg er så høy at å sitte/ligge ikke er mulig. Altså er det (kne)stående skudd, på 300m, med 1000 i puls... Trenger vel ikke si at mange bommet på disse (meg inkludert).

 

Siste stage er Stage 2. Denne stagen byr på de lengste holdene i konkurransen.

Stagen begynner på toppen av en knoll, og skyteposisjonen er bokstavelig talt oppå en pissemaurkoloni. I shit you not!

10 000 pissemaur, og oppå dem skal jeg ligge og skyte. Jesus, Maria og Josef...!

Fra denne posisjonen skal to mål skytes - stål på 1070m og stål på 690m. Skytestillingen er fri, og man har kun ett skudd per mål.

Når man har skutt disse to skuddene løper man videre i retning målene til en ny skyteposisjon drøye 100m lenger fremme.

Målene er nå på 1060m og 580m. Skytestillingen er fri, og man har fremdeles bare ett skudd per mål!

Når disse to skuddene er sendt beveger man seg så ca 20m til siden og til en ny skyteposisjon - målene er to stålmål (stort/lite) på 580m. Skytestillingen er stående, men du kan lene deg inntill en steinvegg som skyteposisjonen grenser til. Du har to skudd, ett til hvert mål.

 

Stage 2 begynner på denne toppen før man løper fremover:

imag0201q.jpg

 

Det jeg husker best fra Stage 2 er når jeg skulle skyte mot 1070m-målet, og at siktet plutselig ble svart. Wtf?

Åja, okularet er dekket av pissemaur....! Etter stagen pelte jeg pissemaur ut av undertøyet til den store gullmedaljen.

 

Av med tøy og utstyr og bort med de forbanna pissemaurene:

imag0172vc.jpg

 

Dag 2

 

Dag 2 besto av fri skyting + premieutdeling.

Skytingen foregikk fra to standplasser med ulike hold, og man kunne skyte der man ville. Team Norway la oss på standplassen tilhørende gårsdagens stage 2, med mål fra 500m ut til 1170m.

 

 

Idag var været på vår side!

imag0202c.jpg

 

imag0182wu.jpg

 

imag0196r.jpg

 

imag0197x.jpg

 

Skytter og spotter i feltmessig posisjon. Skyting på 1170m. Treff!

imag0192vn.jpg

 

imag0191jo.jpg

 

Platene på 1070m sett gjennom Mark 4 spotter med gen 2 mildot retikkel. En slik fikk jeg lyst på.

imag0188an.jpg

 

imag0183q.jpg

 

Det gikk litt ammo... Verd å merke seg: Under konkurransen får man ikke anledning til å pelle opp hylsene sine.

Det blir altså fort dyrt å skyte med f.eks 6,5x284.. De fleste skjøt med 6,5x55.

imag0195h.jpg

 

Stille 6,5x55 var så grei å la meg rigge opp kronografen hans for å få kronografert under rådende forhold.

Uheldigvis angrep kronografen meg (Zombieviruset har antagelig skylden), og den ble behørig skutt.

Det er godt man er på tur med kompiser som velger å le av hele greia heller enn å bli sure :)

imag0179v.jpg

 

Til slutt var det premieutdeling. Her var det bl.a Vortex Razor HD, Zeiss PRF, Spuhr-montasjer, ryggsekker, baksekker etc til den store gullmedaljen. Et skikkelig bra premiebord!

imag0203cp.jpg

 

Igjen, takk til arrangør og deltagere for en fantastisk helg. Vi ses garantert til neste år!

Link to comment
Share on other sites

Det var 34 deltagere.

 

Tiden var en viktig faktor.

Score ble beregnet slik som i IPSC.

Antall poeng delt på tid. Poeng var lik avstanden i titalls meter.

Slik at treff på 600m var verd 60poeng.

 

Jeg skrudde for avstand og hold for vind.

Har tabell på tårnet så det går fort å skru.

 

Det var også makstid pr stasjon, eks 5 eller 7min.

Det var ikke alle som ble ferdige innen gitt tid.

Link to comment
Share on other sites

quote="VeT|Us"] Platene på 1070m sett gjennom Mark 4 spotter med gen 2 mildot retikkel. En slik fikk jeg lyst på

En liten avsporing

 

Har en Vortex Razor HD med dette:

http://jaktfall.no/produkt/vortex-optikk/vortex-skivekikkerter/razor-skivekikkert/razor-hd-30x-tactical-eyepiece

Nå er nok Razoren større og dermed mindre hendig enn Mark 4, men optikken er utrolig bra og spotting er en fryd med slikt.

 

Hensoldt sitt alternativ virker nokså bra det også med retikkel i første plan:

http://www.sportoptics.com/zeiss-hensoldt-spotter-60.aspx

Link to comment
Share on other sites

Ah, kul att få se lite bilder! Inga har kommit upp på de svenska forumen ännu vad jag kunnat se. Trevligt att det var så många goa normänn med :D

 

Gratulerar Norge (fast JET skall nog räknas som svensk eller?)!!! Starkt av dig, Vetle, att ta andraplatsen trots snarkmaskinen brevid :wink: En kul detalj är ju att det var en Blaser R8 med GRS-kolv och Premier-kikare som kom på första plats! (tre Blaser i topp10).

 

Fantastisk tillställning och för egen del inser man att det får bli till att öva akrobatikskytte 200-400m samt att ladda en Blaser på snabbaste sätt. Hade varit betydligt bättre med ett vanligt mag med tanke på tidspressen...

 

Man fick även verkligen valuta för ett väl genomarbetat ballistikkort och bra vindberäkningar. Är för egen del mest nöjd med alla långhålls-stages samt att jag satte plåten på 1170m med såväl 6,5x55 (16,9mil höjdkorr), som med .338LM (ca 12 mil höjdkorr). KAn säga att jag inte hade trott det med 6,5x55...

Link to comment
Share on other sites

Takker J! :)

 

Det var en Blaser Ulf skjøt med ja? Jeg trodde nemlig det, men kunne ikke helt bli klok på at han klarte å vinne med så klar magasinbegrensning. Nå ble seieren hans desto mer imponerende!

 

Til neste år låser vi inn snorkemaskinen på dass, så har vi iallefall sjangs på førsteplassen ;)

Link to comment
Share on other sites

Bare å gratulere dypt og ærbødig. Dette var virkelig bra VeTUs. Nesten litt i overkant faktisk.

Gratulasjoner går også til de andre gutta i toppen OG ikke minst til arrangørene. Bra jobba

 

Du må vel bytte ut den orange kledelig topplua med litt mer proper hodepryd nå vel....etter denne eventen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack VeT|Us, för de mycket tårdrypande stationsbeskrivningarna. MYCKET underhållande läsning som värmde gott.

 

Du får tacka moder natur för de svenska skogsmyrorna. Jag lovar att försöka framkalla riktiga svenska "pissmyror" till nästa år. De är betydligt mer älskvärda :mrgreen:

 

För övrigt förstår jag inte vad du menar med detta "Bilen i dette tilfellet er en jææævla lav boks man må skyte gjennom" såg du inte att det var en äkta Norsk raritet av märket Troll bil som vi lånat in :wink:http://sv.wikipedia.org/wiki/Troll_(Bil" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank)

 

:!: Vi skall inte glömma att tacka sponsorerna samt glöm inte att besöka deras hemsidor (länkar finns längre upp i tråden):

 

Skytteoptik

Zeiss sportoptics Sverige

Terräng

Spuhr

GPrifle

Coldskills

 

Har just mailat ut resultaten till deltagarna och väntar nu på att kunna sätta tänderna i tävlingsutvärderingarna. Hemsida är på väg upp men vi är inga datorskyttar så ha förtröstan.

 

Själv tycker jag att det var väldigt roligt att träffa alla trevliga skyttar. Inga sura miner utan bara hjärtligt tjabbel, bröder emellan! :wink:

 

Väl mött å välkomna åter!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg brukte en Sauer 200STR, 6,5x55 og PM2 5-25x56.

VeT|Us brukte en Sauer 200STR, 6,5x55 og Zeiss 6-24x56.

 

Vinneren brukte en Blaser R8, kaliber 6,5x55 og Premier Optics kikkert, tror det er en 3-15x50.

 

Kaliber: 6,5x55 var i stort flertall, selv om noen brukte 308W.

Det er satt en øvre kalibergrense til kaliber .30 og rekkevidde Dmax 5300m som tilsvarer ca 6,5 Diamond Line Feltladning.

 

Rifle: Mye Sauer 200STR, noen AI rifler og ett par blasere.

 

Kikkerter: Jeg så mye SuB PM2, noen Zeiss og Nightforce samt en og annen Sightron og lignende.

 

Det var mye varierte skytestillinger, sittende, stående mot trær, under bil osv. Det førte til at en lett rifle med en kikkert med godt synsfelt var optimalt. Kun 4-6 skudd av totalt 40 var over 1000m. Tiden var en kritisk faktor samt magasinkapasitet på minst 5 patroner på enkelte steder.

 

Så jeg tror at en AR10 i kaliber 260 med en PM2 3-20x50 ville vært det ultimate våpnet denne gangen.

Men det kan endre seg til neste gang, da det er en ny konkurranse og nye utfordringer. :D

Link to comment
Share on other sites

Det gikk litt ammo... Verd å merke seg: Under konkurransen får man ikke anledning til å pelle opp hylsene sine.

Det blir altså fort dyrt å skyte med f.eks 6,5x284.. De fleste skjøt med 6,5x55.

Hva var årsaken til det?

Link to comment
Share on other sites

Det var mye varierte skytestillinger, sittende, stående mot trær, under bil osv. Det førte til at en lett rifle med en kikkert med godt synsfelt var optimalt. Kun 4-6 skudd av totalt 40 var over 1000m. Tiden var en kritisk faktor samt magasinkapasitet på minst 5 patroner på enkelte steder.

 

Jeg skrudde ut forstørrelsen til et sted mellom 8-10 på første station og rørte den ikke etter det. Rakk rett å slett ikke tenke på det.

Link to comment
Share on other sites

Hva var årsaken til det?

 

Man starter på ett sted og slutter på ett annet sted.

Man beveget seg gjerne noen hundre meter på en stage.

Det var derfor ikke satt av tid til at man skulle gå gjennom løypa på nytt og plukke hylser.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Rango: Det ville tatt altfor mye tid hvis hver deltager skulle brukt 1-2 minutt hver på hver eneste staget til å plukke hylser.

På noen stager var det og så mye bevegelse at det ville tatt laaaaang tid å gå tilbake og hente hylser.

 

Edit: Jørgen var raskest.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...