Jump to content

6+4 kontra 5+5?


Skyttergutt

Recommended Posts

På grunnlaget er det en fordel å lade om etter 6, så er du ferdig med kneskytingen og kan lade ifm. bytte av stilling.

 

På omgangen er det nok bare en vanesak, men viktig å ha faste rutiner på dette så man ikke surrer bort tiden med å klikke på tomt kammer.

 

Selv lader jeg 6 + 4 på begge tiskuddene.

Link to comment
Share on other sites

Som Tembo skriv er det lite praktisk å lade 5+5 på grunnlaget (sjølv om enkelte mauserskyttarar gjorde det før saueren kom). Det er tidsbesparande å bytte magasin ifbm stillingsskifte. På omgangen har eg så godt som alltid skote 6+4, både fordi det heng att frå kragens dagar og fordi det blir lik prosedyre på grunnlag og omgang. Ein periode skaut eg rett nok 5+5 fordi eg sleit med å få til omgangane og ville prøve ei endring.

Link to comment
Share on other sites

Det er så hvidt jeg har sett noen som klikker en gang på tomt kammer på omgangen også for å ungå skytefeil på første skuddet, da blir det også 5 + 5. Første skuddet har en lei tendens til å bli 9'er over.
Det hender, men det er faktisk ikkje lovleg om ein skal følge regelverket 100%. Utgangsstilling skal vera med ladd og sikra våpen... Jfr Skytterboka punkt 8.136
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

John Olav Ågotnes gjør dette, skulle likt og sett den standplasslederen som diska han på Kongelaget, og pekte på Skytterboka etterpå... :mrgreen:

 

Men det med ladegrep har faktisk noe for seg. Hensikten er nok å gjennomføre samme bevegelse med kroppen og armen før samtlige 5 eller 10 skudd avfyres. Dette kan man selvsagt kompensere for med masse trening... Tor Harald Lund sier jo han holder litt lavt på det første skuddet på omgangen, fordi han som regel skyter over hvis han ikke gjør det. John Olav kompenserer for dette med et ladegrep før skudd nr 1.

 

Tror jeg. :)

Link to comment
Share on other sites

Står sanksjonsmulighetene for en slik overtredelse nevnt i skytterboka? Kan man diskes ?

Ingen anelse... Lurar berre på kvifor det er ein regel i boka når han aldri blir handheva? Dei tar jo ikkje fem øre for å diske ein fersk rekrutt som ligg litt for lågt, mens ein femteklassing som bevisst bryt ein regel ikkje får så mykje som litt tilsnakk...

Link to comment
Share on other sites

Dei tar jo ikkje fem øre for å diske ein fersk rekrutt som ligg litt for lågt, mens ein femteklassing som bevisst bryt ein regel ikkje får så mykje som litt tilsnakk...

Det hender no det blir gripe inn mot erfarne skyttarar og 5. klassingar og. På LS i Førde måtte jo han som låg på skive ein låne seg ei reim før Kongelaget kunne begynne, fordi han ikkje hadde godkjent type.

I tillegg vart det vel diska ein på ein av feltfinalane fordi han tok våpenet opp i stilling før ild (viss eg ikkje hugsa heilt feil).

 

Topic:

Eg ladar 6-4 på begge. på grunnlaget er det logisk for min del pga stillingsskifte. På omgangen pga gammal vane.

Gjer det som funka for deg du.

Link to comment
Share on other sites

John Olav Ågotnes gjør dette, skulle likt og sett den standplasslederen som diska han på Kongelaget, og pekte på Skytterboka etterpå... :mrgreen:

Men ferske skyttarar med feil liggandestilling blir diska... Det skurrar litt her, KM?

Helt enig... Det var litt ironisk skrevet. ;)

Personlig så synes jeg det skal til MYE mer "regelbrudd" i de laveste klassene (ASP, rekr, 1, 2) foran de klassene som inneholder erfarne skyttere (J, 3-5 og veteraner). Men aller best er det jo å ha gode standplasskontrollører som sier fra til skytteren, slik at han/hun kan rette på det før serien begynner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...