Jump to content

"våpenskap"


6,5-06

Recommended Posts

http://www.netthandelen.no/visAuksjon.a ... d=23474195

 

Se på denne linken. Direkte lureri! Et VÅPENSKAP skal være fg-godkjent. Har skrevet mail til servicesenteret hvor jeg ber dem få annonsøren til å endre sin tekst. Hvor mange "stakkarer" er det ikke som har kjøpt den greia der uten å ha lagt mereke til den nederste settningen om at den ikke er fg-godkjent? Blir for dumt.....koster ikke mange kronene til så har du et godkjent skap på xxl.

Kjenner jeg blir lettere forbannet over slike som skal sko seg på et påbud og atpåtil ikke selger noe som tilfredsstiller det påbudet.... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er om man kan selge det som våpenskap når det åpenbart, på grunn av at det ikke er FG-godkjent, ikke kan brukes som våpenskap. Jeg har hvertfall sendt inn saken til både njff og forbrukerombudet. Jeg mener dette helt klart er villedende markedsføring, og i verste tilfelle kan gjøre at en stakkars som kjøper skapet i god tro om at det er et våpenskap til kjeltring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke noe problem i dette.

Våpenskap er pr. definisjon et skap til å oppbevare våpen. Går fint an lovlig oppbevare våpen i dette skapet så lenge en vital del er låst inne i et fg godkjent skap.

Det finnes våpenskap med glassmontasje også, det heter da fortsatt våpenskap selv om det ikke er fg godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Dette er IKKE et våpenskap selv om han oppbevarer vital del i et fg-godkjent skap ved siden av. Garderoben min blir aldri et våpenskap selv om jeg har mine våpen der vel?

 

Fikk svar fra Netthandeln hvor de henviser til TYDELIG merking om at det ikke er fg-godkjent... Pølsevev av et svar!

 

mail til forbrukerombudet:

 

Feil markedsføring

http://www.netthandelen.no/visAuksjon.a ... d=23474195" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank Hei. Netthandelen selger våpenskap, men det er merket som ikke FG-godkjent. I Norge skal et våpenskap være merket nettopp FG-Godkjent. HAr vært i kontakt med Nettandelen.no, men de bare henviser til at de opplyses at det ikke er fg-godkjent. Kjøper man dette skapet vli man bryte våpenloven!! Villedene markedsføring! Kan ikke kalle det for et våpenskap når det ikke er i henhold til lovverket.

 

 

Mailer mellom netthandelen og meg:

 

Det står tydelig det ja. Hjelper ikke det når definnasjonen på et våepenskap er et som faktisk er fg-godkjent. Hadde du orket bruke litt tid på research om emnet, isteden for å sende en enkel kommentar så ville du kanskje sett at jeg har rett. Forbrukerombudet for ta denne diskusjonen videre. Jeg finner meg ihvertfall ikke at folk skal bli lurt til å bli kriminelle-ja for har du dine våpen i et slikt skap så bryter du våpenloven i Norge! Ha en fin dag videre!

Fra: Sissel 21.01.2011 11:06:40

Hei Dette står tydelig på auksjonen. NB! Skapet er ikke FG-godkjent

Fra: MEG 20.01.2011 16:59:06

http://www.netthandelen.no/visAuksjon.a ... d=23474195" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank Et våpenskap er påkrevd å være FG-godkjent. Denne auksjonen lurer folk! Det er ikke lov å oppbevare våpen i et slikt skap! Denne typen skap har vært til salgs lenge på netthandelen. Selger MÅ endre beskrivelsen sin. Jeg vil rapportere dette til tilsynsmyndigetene samt til forbrukerombudsmannen om dette ikke endres. Man tuller ikke med oppbevaring av våpen! Mvh MEG, Trondheim

 

 

 

Tilslutt litt fakta: http://www.tilbudv" target="_blank" target="_blankåpenskap.no/vaapenforskriften.php

 

Utdrag fra linken: I korte trekk kan man oppsummere med følgende hovedpunkter vedrørende oppbevaring av våpen:

 

- Alle registreringspliktige våpen eller en vital del av våpnene skal oppbevares i FG godkjent sikkerhetsskap eller verdiskap etter Norsk Standard NS 5089, INSTA 610 eller NS-EN 1143-1.

Link to comment
Share on other sites

Du tar nok feil her 338RUM1.

Står ingen steder at et våpenskap skal være FG-godkjent.

Det er heller ingen lov som sier at våpen skal være oppbevart i et våpenskap.

Det loven sier som du skriver selv er at - Alle registreringspliktige våpen eller en vital del av våpnene skal oppbevares i FG godkjent sikkerhetsskap eller verdiskap etter Norsk Standard NS 5089, INSTA 610 eller NS-EN 1143-1.

Ordet våpenskap er ikke nevnt her i det hele tatt.

 

De som har våpen er selv pliktig til å oppbevare våpen etter loven. Om de har en liten safe som er fg godkjent som de har vitale våpendeler i kan de fint ha et ikke FG-godkjent våpenskap til å oppbevare resten av våpenet i. Det er helt opp til hver enkelt.

 

F.eks. hvis man fra før av har en brannsafe til verdisaker som er fg godkjent kan man bruke dette til vitale våpendeler, og hvis man ønsker å ha et hendig skap for å holde klåfingra unger unna resten av våpenet så er det jo greit å kjøpe et ikke fg-godkjent våpenskap hvis man sparer noen kroner på dette.

 

Garderoben min blir aldri et våpenskap selv om jeg har mine våpen der vel?

Det var en elendig sammenligning. Et våpenskap er et skap som er beregnet til å ha våpen i, men passende holdere til våpen etc.

Din garderobe er nok i hovedsak beregnet til klær. Har du derimot et garderobeskap som du har innredet for å oppbevare våpen så kan du gjerne for min del kalle dette et våpenskap, eventuelt en våpengarderobe. Tror ikke du skal henge deg så mye opp i et ord.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen jurist, så jeg skal ikke legge meg opp i hva som er lov med tanke på markedsføring og ikke, men jeg mistenker at de fleste som faktisk kjøper dette skapet handler i den tro at de kan låse inn komplett rifle/hagle, og på den måten ender opp med å bryte loven, UTEN å være klar over det. En helt annen ting, et så lite skap er typisk interessant for folk som enten er i startfasen med skyting/jakt, eller for folk som bare har 1 eller 2 våpen. Min erfaring er at folk som ikke er spesielt opptatt av våpen, men som synes det er trivelig med jakt ikke er noen utpreget gjenganger på skytebanen siden selve skytingen bare er et ork. Jeg mistenker da også at samme gruppe ikke nødvendigvis er klar over at en våpenskap må være FG godkjent for å oppfylle kravet til godkjent oppbevaring av komplett våpen. Nettopp pga at de generelt ikke er veldig opptatt av våpen. Da blir jo spørsmålet om det er dette butikken hadde i tankene da de valgte og selge dette produktet?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...