Jump to content

Gaupejakt på Fosen region 6 ( kvoteomeråde 16 )


bjugin

Recommended Posts

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Får håpe at det kommer noen sporobservasjoner fra "ytre strøk" av fosen også da.

Åfjordingene er jo så heldige at de har noe "berg og dalar" i sørøstlig retning med stabile snøforhold, verre med gutta som skal lete spor i fjæresteinene ute på Ørland og Bjugn...

Merkelig lite å høre fra Rissa forresten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Da mangler det bare litt nysnø

 

Samt at vår herre kunne tenke seg å forfremme visse personer til saligheten før de rakk å sende inn klagene til Miljøverdepartementet.. :evil:

Har mest lyst til å låse inn skytset i våpenskapet, skru av radioen og fordrive tiden frem til 1. april med å tygge i filler innholdet av vedkurven.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke så mye å oppdatere på her, Waterbaekk har listet opp det meste. :)

 

Gaupa hadde krysset en skogsbilvei her mens en av våre ivrigste sporsøkere var oppe, han oppdaget sporene på tur ned og klokkeslettet var da ca. 23.15 og det ble erklært rød beredskap.

Noen minutter senere passerte dyret ovom husene her på en av de vanlige rutene og fortsatt østover i samme fart, på morgenen fant sporsøkerne ut at den hadde krysset en annen skogsvei 5 km. lenger øst tidlig på morgenen eller sent på natten.

Mer eller mindre konstant snøvær gjorde oppgaven vanskelig, og hadde vi ikke visst at det var et gaupespor i utgangspunktet ville det vært håpløst å se det der hundeførerne gikk på sporet.

Hundeførerne fulgte sporet videre østover og stadig lenger opp i lia, som etterhvert ble tildels stupbratt med flere trappinger.

Stadig snøvær og snø som raste ned fra trærne dekket delvis sporet på flere steder, og det var til tider bare hundenesen som signaliserte at de var på riktig spor, både Gorre og Stalin markerte ivrig.

På det tidspunktet 12-13 tiden begynte man å postere ut langs en traktorvei som slynger seg opp mot heibandet nesten 10 km. fra der sporet først ble observert kvelden før, siden rød beredskap var erklært kvelden før var det godt oppmøte og det ble til og med mannskap nok til å dekke opp med bakposter og et par hjelpedrivere på sporet et godt stykke bak hundeførerne.

 

Neste potensielle postrekke lå for nært til å kunne brukes ved ompostering og alt ble satset på den posteringen som var gjort.

Vurderingen viste seg å stemme da hundeførere rapporterte om funn av liggeplass og spor etter at gaupa hadde jaktet, selv om det da var opptil 20 cm. snø i sporene!

Snøværet ga seg, solen kom frem og himmelen ble blå, temperaturen lå en grad eller to over null, og steg vel oppover mot kokepunktet hos postene da hundeførerne rapporterte at de hadde uttak og ville slippe hundene.

Regner med at temperaturen hos hundeførerne var godt oppå febernivå etter at de hadde klatret og stampet seg gjennom dypsnøen i timesvis, sherpa-truger eller ikke, det var fortsatt tungt å komme seg frem i dette terrenget.

Hundeførerne rapporterte at gaupa hadde hoppet utfor en 5 meter høy skrent, der bykset Gorre etter, mens Stalin klok av skade tok en omvei ned, noe som viste seg klokt da plotthunden Gorre fikk problemer med snødybden.

De fleste postene kunne høre losen klinge friskt i bergveggen mens Stalin hang i sporet på gaupa, som begynte å utnytte terrenget ved å slå små runder og klatre opp og ned på trappingene.

Til slutt hadde gaupa klart å forsere en trapping der Stalin ikke kom seg opp, og losen stoppet mens russerstøveren forsøkte å finne en alternativ rute.

Hundeførerne hadde snudd for å utrede tapet da det smalt 3 skudd på rad fra postrekken nesten 1 km. lenger øst, og etter noen små evigheter i taus forventning ble det rapportert på radioen at gaupa lå foran en av postene.

 

Hundeførere og hjelpedrivere forsøkte å utrede spor og tap med tanke på å finne ut om det felte dyret var samme dyr som var i losen, men ettersom tiden gikk og det var mye både snø og tramp ble det konkludert med at gaupa måtte ha svingt opp og nord langs et bekkedrag før det dreide øst og gikk på den øverste posten i rekka.

Her kan det nevnes at denne skytteren var den som kom sist til plassen og dermed ble plassert øverst for å dekke opp, noe han også har fått uttelling på tidligere da han på slutten av 1990-tallet kom som sistemann og ble plassert som en sikringspost på en lite sannsynlig fluktrute.

Altså har denne skytteren fått fullklaff ved å ankomme sent ved to anledninger og bli tildelt usannsynlige poster, noe som vel illustrerer at det ikke finnes noen sikre posteringer og sannsynlige beregninger ved gaupejakten her. :wink:

 

Ved samling nede ved butikken ble det fastslått å være en ung hunngaupe som ble veid til 13,9 kg. ved første forsøk og 14,4 på andre forsøk, den endelige vekten vet vi ikke før SNO har kontrollert gaupa.

Heldigvis for hundene begynte det å snø igjen og vi hadde ikke rapporter om ferske gaupspor andre steder, så hundene får en pause.

Velfortjent etter innsatsen, og nødvendig for potene da føret var hardt for hundene, det var opptil 30 cm. løs nysnø oppå et gammelt skarelag og det var tydelig blodspor etter en av hundene.

 

Konklusjonen er at man ikke skal ta noenting for gitt, nedsnødde spor kan gi resultat og at systemet fungerte som forventet nok en gang.

Verran og Mosvik Rovdyrlag kan prise seg lykkelig over å ha et velsmurt apparat, ivrige sporsøkere som står på nærmest døgnet rundt, en gjeng med postskyttere som stiller opp og sitter i ro så lenge det trengs, og ikke minst dedikerte hundeførere som står på og har hunder som ikke svikter selv om det røyner på iblant.

 

Hmm...det ble visst en lengre oppdatering likevel... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Må vel henge meg på med fortelling om den vellykkede jakta i Vanvikan på lørdag, (stykkjunkeren inspirerte med fortellingen sin).

Vi starta som vanlig med de mer eller mindre faste sporingsrunder på morran, etterhvert kom det melding om ferske spor som hadde krysset veien utover mot Rørvik ferjeleie. Spora kom ovenfra bratta og gikk ned mot fjorden, det ble ganske snart funnet et nylig drept og påspist rådyr nede i dette området så trua ble fort styrket om at dette kunne bli noe...

Når hundefører kom på plass ble hunden sluppet på spora ved rådyrkadaveret og ballet var i gang (trodde vi)

Det ble ingen direkte los av det, vi så hunden noen ganger fra postene men det så ikke ut som den kom noen vei på skikkelig vis. Bortsett fra et tilfelle da jeg så han stakk inn under et uthus eller hytte, det kom 3-4 tamkatter ut derfra i en vannvittig fart :D Dog alt for små katter for oss. Ettersom intet skjedde ble det så at noe mannskap begynte å tråle området nedenfor veien uten annet resultat enn konstantering av plenty gaupespor men ingen gaupe. Hu hadde antagelig lurt seg opp over veien uten at vi hadde funnet spor etter det, kansje gått langt helt nede i fjæra før hu vinkla opp??

Det ble hunden som til slutt ordnet så det ble en ny nerve i jakta, han kom seg opp på oversiden av veien og da var det ikke lenge før losen gikk for fullt oppe i bratta. Det ble ompostering i full fart, postrekke opp lia vest for losen og rekke tett oppom veien, et par mann plasserte seg øst for losområdet også.

Det ble etterhvert stålos høyt oppe i bratteste terrenget, hundfører og en mann til la ivei oppigjennom lia men med alt for lite framdrift til at gaupa satt til de kom opp. Det ble stålos et par ganger til men karene rakk ikke å komme innpå. Spenningen steg blant oss som posterte parallelt med veien da losen kom lenger og lenger ned. Hunden ble faktisk sett av 3 stk av oss der nede men ingen gaupe.. hva f... Da posten vest for meg meldte at han så hund men ingen gaupe tenkte jeg at dette skal sjekkes, hunden var max 15 m unna meg når jeg så et glimt av den. Jeg kravla meg kjapt opp til hundesporet og jaggu var det gaupespor der også, jeg måtte ha sett en annen retning i det øyeblikket hu smatt forbi. Naboposten hadde tenkt likt som meg og sjekket opp dette han også, nå meldte han på radioen at gaupa faktisk var foran hunden. Mens dette pågikk hadde losen svingt oppover igjen men brått var de tydeligvis på vei nedover igjen, det ble litt travelt med å ordne seg tilbake på post igjen. Faktisk gikk jeg ikke tilbake til den opprinnelige posten, jeg ble oppmerksom på at jeg var på en tydelig bedre plass så jeg ble stående. Losen kom raskt lenger og lenger nedover og plutselig ser jeg et dyr som kommer på skrå nedover og mot meg på andre siden av en liten bekkdal på vestsiden av meg, jeg skjønner umiddelbart at det er gaupa da losen går en god del lenger opp. Jeg gjorde meg klar og hadde vel børsa omtrent i anlegg i den retning det så ut som hu skulle komme. Og hu kom akkurat der, klatra nesten opp kanten av bekkdalen. Hu så meg umiddelbart og stoppa tvert og så rett på meg men da var det for sent, hagleløpet smalt og gaupa datt rett sammen. Utrolig følelse akkurat da skal jeg love. Hunden kom 5-7 min etter og fikk utrolig med skryt, forøvrig russer støver ved navn Kaban. Gaupa var ei hue på 15,2 kg.

Ble ikke akkurat noe kort sammendrag dette heller men skittlagå......

http://www.kammeret.no/bilder/albums/us ... G_0134.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det noen trøst at vi har holdt kreket på beina i dag og jagd den ut av beitstad...? Hadde gått 5 km i natt til dit jeg gikk den ut fra et berg. Vi hadde los som fikk den enda 5 km (i luftlinje) innover... Ble sett når den kryssa en vei og hundekaren hørte den tusla i tetta, men fikk ikke sett den...

 

Tror det må være et bra hanndyr, fant noen helt blanke poteavtrykk på is under en berghammer, og det var bra størrelse på dem...

Link to comment
Share on other sites

Det var da satan som Fosningene klasker ned hugauper da... To voksne i Leksvika og ei på Eide... Jaggu bra dette kvotejaktsområdet er holdt unna hudyrkvota. :wink:

 

For min egen del har jeg vært indreløper på et lag som så langt har skutt sjølmål, har tre i stanga og ellers bare har måttet se jakta som ei 19 dager lang treningsøkt... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vinteren er ikke min favorittårstid, langt derifra, men februar og for den saks skyld mars med gaupejakttråden her inne og avisartikler "i fleng" omkring emnet letter seriøst på mørketida mi. Gratulerer nok en gang til de heldige, eller for den saks skyld dyktige, jegerne... De tallrike postsitterne som år ut og år inn sitter på naboposten, andre sida av dalen, åsen eller hvor det nå de var da det smalt fortjener en tanke eller to de også. :winke1: Uansett trøndervær, dette går rette veien... 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...