Jump to content

Gaupejakt på Fosen region 6 ( kvoteomeråde 16 )


bjugin

Recommended Posts

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gaupejakta på Fosen region 6 (Kvoteområde 16) 2011 ble avsluttet ca. 17.30 i ettermiddag.

 

Akkurat den gaupa (hvis det var bare 1 gaupe) har lekt gjemsel med oss og lurt oss trill rundt et par dager nå.

Siden nattens nysnø ble dekket av underkjølt regn og hele terrenget var nærmest glasert var det ikke forsvarlig å slippe hundene på lengre los i dag, dermed var det "steinaldermetoden" som gjaldt.

All ære til sporere, de andre postene og ikke minst de gutta som gjorde kjempeinnsats som tobeinte hunder i dag :!:

Jeg gjorde ikke annet enn å sitte stille og trekke i avtrekkeren på riktig tidspunkt. :)

 

Gaupa var en liten tass på 12,52 kilo, som tross alder og størrelse hadde levd fett i det siste.

Blant annet hadde gaupa et ferskt rådyr liggende fra sist natt.

Effektiv liten rakker må det ha vært...

 

Laginnsatsen gjorde utslaget og vi er i mål, så langt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nja, hemmeligheten er ikke sååå avansert da. :roll:

 

Man må samles om et mål.

Bli enige med grunneiere.

Organisere varslingsrutiner.

Fordele oppgaver: hvem sporer, hvem ringer inn, hvem driver og hvem fryser.

Innarbeide rutiner på kommunikasjon!!!

 

Og sist men ikke minst, man må ha noen erfarne ildsjeler :!::wink:

 

Her skal det bemerkes at det er folk her med MYE mer fartstid i skogen enn meg!

For ikke å glemme alt det arbeidet som legges i hundene.

 

Noen av gutta her drar jo rundt og kurser interesserte lag, så erfaringene blir delt videre.

Link to comment
Share on other sites

Længer i meillom æ e ijnnpå her å skriv nåkka, men æ fekk på ein måte ånden åver mæ no. Grattelere både te dæ å Verran & Mosvik Rovdyrlag. E beint fram arti å følg me på ka dokk jør å ijt mijnst kordan. De va vel ijt mule me eijt fottegrafi vel? :wink: Ja av gaupa ja...

 

Det er lengre i mellom jeg er inne på forumet og skriver noe, men jeg fikk på en måte ånden over meg nå. Gratulerer til både deg og Verran & Mosvik Rovdyrlag. Det er rett og slett morsomt å følge med på hva dere gjør og ikke minst hvordan dere gjør det. Det skulle vel ikke være mulig å få sett et fotografi vel? Ja av gaupen...

 

Takk for oppdatert hjemmeside og sms, forresten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Slettet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Du er nok inne på noe der ja, sjelden jeg byr en russerstøver på cognac liksom... :roll:

 

Når det gjelder bilder så er det sjelden jeg lar med avbilde sammen med liket.

Og i dette tilfellet var det ikke noe vakkert syn heller, klissvått og gjennomhullet som gaupa var... :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ta det helt med ro, jeg har jo hatt sjansen min for dette tiåret.

Forrige tiår brant jeg sjansen med en helbom.

Tiåret før det igjen ble det full klaff.

 

Skal jeg følge den tradisjonen så blir det ikke gaupe på meg før jeg nærmer meg pensjonsalderen, og innen den tid BØR dere jo ha klart å få tak i en gaupe eller to dere også... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan bekrefte siste fellinga, ja.

 

Historien starter på lørdag når vi var utover med to plotthunder og hadde ring på 3 gauper, innspor i ei granli fra nyslått rein. Hadde da ca 3 timer los, to synsobservasjoner men ingen skuddsjanse. Lurte oss egentlig trill rundt, men hadde ei flott jakt likevel. Brukelig med trim for hundeførerne i sånn relativt greit terreng til Flatanger å være. I går hadde gruppa splitta seg, vi fant spor etter enkeltdyr inn i samme område som vi jakta på lørdag, og etter to dyr lenger nede i bygda. Fikk rundt en god ring postskyttere, slapp på en fox og en schiller, og 400m etter uttaket ble det bare rot med hundene, og en lokal helt ble sendt inn for å sjekke om han fant ut hvor sporet ble av. Han fant gaupa oppi ei lita unggran, og avslutta jakta. Vi rakk ikke en gang å ta frem solkremen i finværet. Hanngaupe på 15.5 kg.

 

Tok en runde med øvrigheta og fikk tillegg på kvota, jakta resten av dagen etter de to andre nede i bygda men der ble terrenget rimelig krevende og dagen for kort.

Link to comment
Share on other sites

Da har vi dratt siste Fosen-gaupa ut av Hatten (bokstavelig talt, bare se på kartet...)

Hugaupe, 16 kg, Oppland i Flatanger. Kom ikke mer enn 400m fra uttaket denne heller.

 

Denne gangen var de ikke like villige til å komme med tilleggsdyr...

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Jibrag, mye gauper i det området.

Vi driver med linjerydding der ute, men det er opphold nå pga snø.

Da dere tok den forrige der ute var vi å rydda mot Lurastranda, og på odden innom Hestdalsholmen lå det ei da vi kom.

På returen til bilene hadde den gått i spora våre, den hadde da retning østover.

 

Med tre-fire poster der og en driver hadde den vert rimelig utstoppa.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...