Jump to content

Brygging av maltøl på Morgedalsvis


HB

Recommended Posts

Har bestilt 40 kg pilsnermalt og 10 kg munchenermalt og skal bryggja til helga. Blir tradisjonelt vossaøl som med mesking på omtrent kokepunkt og kveik frå ein kompis, som utgangspunkt, blir øl av det også, sjølv om eg veit godt at det aldri blir optimalt. :-)

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

 

Eg klarar ikkje å skjønne kvifor det med viten og vilje blir meska på heilt feil temperaturer.... Når info om riktige temperaturer er så lett tilgjengelig kvifor ikkje gjere det riktig? Mesking opp i mot kokepunkt vil føre til elendig utnyttelse av malten og svært lite gjærbart sukker. Det er forståelig at ein vil brygge tradisjonelt men når framgangsmåten er direkte feil ihht det ein i dag veit om prosessene som foregår under meskingen blir det for meg heilt uforståelig.

Link to comment
Share on other sites

Feil og feil, om det er slik vossabrygg skal lages og har blitt laget i ørten mannsaldere er det rart og kalle det feil.

 

Men moderne hobbybrygging et jo den ultimate nerdeaktivitet, elektronikk og rørdeler-3stk av hver dings tilgjengelig på ebay takk! Messking skjer ved en eller annen magisk temperatur, oppgitt med 3 siffer etter komma, det tilsettes 27,97 gram humle ved 37,987 min. Og resultatet smaker stort sett likt det alle andre nerder brygger i vaskekjelleren.

 

Ofte er det Keiserens nye klær, ingen tør si sannheten, så sitter en der å later som brygget som smaker Timotei shampoo er sååå godt.

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

HK416; Antyder du at det skjedde ett eller annet når karer kuppet dette med ølbrygging vekk fra kvinnfolkene (som ville sjarmere bygdas stauteste karer med godt øl)? Uhørt! :winke1:

 

Synes egentlig det er stas jeg, gir jo variasjon om ikke annet.

Jeg har prøvd å brygge med whitelabs sin Norwegian Farmhouse Ale gjær. Det river i snytskaftet under gjæring og dufter heller ikke blomstereng av ferdig øl. Men smaker ikke så ille som man skulle tro. Saison aktig.. Man kan "lære seg å like" det meste. Og samme hva man enn gjør, så vil alltids Grans Bare være tristere!

 

Chiefen; joda.. de magsike tall er viktige de! Rart med det.. Hadde en periode der mye gikk på slump, men merket det fort på resultatet. Sånn generelt har jeg erfart at jeg er totalt evneveik når det gjelder å lage egne oppskrifter, jeg må kopiere noe (eventuelt bare gjøre små justeringer).

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er sant. For mange er utstyret hobbyen, rustfritt stål og bokser som blinker. Lager gjerne dårlig øl med fancy etikett.

 

Litt som å stadig kjøpe krimskrams til våpen fremfor å bare skyte, for så å kjøpe det krimskrams som faktisk er nyttig.

Hmm.. på det siste føler jeg meg selv litt truffet.

Link to comment
Share on other sites

Det er hverken fancy utstyr eller tall etter komma eg snakker om. Det eg som sagt ikkje forstår er at det med vilje lages øl som kanskje slumper til å bli bra når det er ganske enkelt å justere framgangsmåten litt og få eit mykje bedre og repeterbart resultat. En kan fremdeles lage tradisjonelt maltøl sjølv om ein mesker på fornuftige temperaturer og har fokus på dei aller viktigaste tinga innen brygging, kontroll på gjæringen og renhold. Når ein brygger så pass store partier som enkelte her inne skriver om skulle ein tru at det er kun postitivt å få eit meir forutsigbart resultat, så slipper ein å kassere hundrevis av liter pga at ein ikkje veit korleis prossessen fungerer og berre gjer slik det alltid har blitt gjordt. Bedre utnyttelse av malten vil ein og få dersom fornuftige temperaturer benyttes.

Brygging for meg består av ein heil del variabler som kan påvirke resultatet og eg meiner det er viktig å eliminere så mange av variablene så mulig. Har ein kontroll på mesketemp, gjæringstemp og renhold er mykje på plass og ein kan då begynne å leike seg med oppskriftene for å få forskjellige resultat. Når så mykje tid og penger investeres i bryggingen av store batcher er det dumt å sitte att med øl som smaker dritt og ein ikkje har peiling på kvifor...

Link to comment
Share on other sites

Eg klarar ikkje å skjønne kvifor det med viten og vilje blir meska på heilt feil temperaturer.... Når info om riktige temperaturer er så lett tilgjengelig kvifor ikkje gjere det riktig? Mesking opp i mot kokepunkt vil føre til elendig utnyttelse av malten og svært lite gjærbart sukker. Det er forståelig at ein vil brygge tradisjonelt men når framgangsmåten er direkte feil ihht det ein i dag veit om prosessene som foregår under meskingen blir det for meg heilt uforståelig.

 

Det har med 2 ting å gjere, det eine er at det er slik det har blitt brygga i alle dager, derav grunnen til at me tilfører som regel ein del sukker og kandis, for å få gjærbart søtstoff. Det andre har med bryggeutstyret og muligheita for temperatur kontroll å gjere.

 

Men for å trøyste deg litt, så har eg sidan Mai i fjor brygga 18 batcher med litt moderne vri, og har ikkje brygga tradisjonelt sidan i 2012-13. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Eg klarar ikkje å skjønne kvifor det med viten og vilje blir meska på heilt feil temperaturer.... Når info om riktige temperaturer er så lett tilgjengelig kvifor ikkje gjere det riktig? Mesking opp i mot kokepunkt vil føre til elendig utnyttelse av malten og svært lite gjærbart sukker. Det er forståelig at ein vil brygge tradisjonelt men når framgangsmåten er direkte feil ihht det ein i dag veit om prosessene som foregår under meskingen blir det for meg heilt uforståelig.

 

Du er inne på noe her. Imidlertid er det mange som rett og slett liker det ølet de får med rare meskestiger og brødgjær. Naboen ble overtalt til å slippe oppi ordentlig ølgjær et år, Safeale 04 tror jeg det var. Da gikk ølet mye lenger ut enn med brødgjæren, men naboen syntes i motsetning til meg at brygget ikke smakte helt som det burde. Året etterpå ble det Idun igjen. Han og jeg ser ulikt på dette.

Link to comment
Share on other sites

https://www.nrk.no/trondelag/vil-brygge ... 1.13198887

 

Tradisjoner er veldig ofte "feil"; om en "moderniserer" en tradsisjon er det ikke tradisjon lengere. Hadde jeg fått tak i gammel kveik fra nordmøre hadde jeg brukt den og de metodene gamlingene brukte. Desverre døde det meste av ølbrygging ut her før 1verdenskrig; misjonen og avholdsrøyrsla var ivrige.

Link to comment
Share on other sites

For de som ikke helt orker tanken på brødgjær og taniner, men likevel vil ha noe tradisjonsaktig smak.

Så er Haandbryggeriets Norwegian Wood ikke så verst. Weisen gjæra i den har en nellik smak som passer til einer- og røyksmak.

 

Selv er jeg generelt ikke fan av hjemmebrygg med krydder, frukt, honning, kaffe, einerbusker og alt mulig rart oppi. Man skal vite hva man gjør for å få til slike brygg skikkelig, ikke alle bryggeri får det til helt heller..

Høres ofte bedre ut enn det smaker etter at gjæra har gjort jobben sin.

Link to comment
Share on other sites

Og bruker du Idun, tar vare på kveiken og bruker denne nokon gonger til, vil gjæren også bli betre tilpassa sitt formål og gjer deg eit betre resultat, blir det sagt iallefall.. :)

 

Vel, det stemmer absolutt ikkje. Gjærstammen vil bli den samme uansett kor mange ganger du brukar den.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd å røyke ferdigmalt? I gamle dager var det alltid en liten røyksmak på ølet siden maltet ble tørket i røykhus, eller på turken som det heter. Jeg luktet på noe ferdig røykmalt i fjor, men det luktet røykt flesk så det ble ikke brukt. Turk er tilgjengelig. Noen som har prøvd?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes "Ferdigmalt" slår den urgamle tradisjonen med å kjøpe dyrefòr på Felleskjøpet (som inneholder i overkant mye protein) og lage røkt malt av det.

 

Skulle man kjøpe ferdig røkt malt, så er det flere produsenter og typer å velge blant. Kjøper man det, så vet man hva man får uten store variasjoner fra år til år. I motsetning til f.eks Stjørdalsmalt, der en drøss gårder selger temmelig ulikt røkt dyrefòr, og det eneste man kan være någenunde sikker på er at man får lavere effektivitet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sist jeg var innom denne tråden dukket det opp et svakt minne i hjernen (et utrolig organ-glemer ting en ikke en gang visste en husket!) om ei bok om tradisjonsbrygging. Litt googling og er var den kjøpt.

 

cover.jpg

 

Jeg forventet en rimelig kjedelig og tunglest bok men denne er rett og slett underholdende (på samme måte som "Hel ved"). Er en litt nyskjerrig på norske bryggetradisjoner anbefales kjøp! Den er innom alt i prossessen, malting, kveik, humle, einerlåg. Ispedd funfacts (feks hvorfor brødskive heter "kake" på landet og hvorfor familien Garshol kutter endene av svinesteika før den går i ovnen).

 

Noe av det beste han skriver er forøvrig at det er ikke så rart at gårdsbrygging og moderne hjemmebrygging gjøres forskjellig; de er 1000år siden de to skillte lag!

Den som kunne funnet gammel nordmørsk kveik! Øllet i Kristiansund var beryktet for sin styrke:-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om man blar seg bak i denne tråden, så er det man ser nettopp "moderne hjemmebrygging" der forskjellen stort sett er litt større og mer hjemmelaget utstyr enn de fleste som bor i leilighet og bolighus benytter seg av.

 

Jeg skjønner det ikke..

Blir rart å påstå at dette er noe som har skilt seg fra moderne hjemmebrygging for 1000år siden, hva er det i såfall som har skilt seg? At man gjærer på høy temp? I større grad ser bort fra mesketrinn? Einerbusken?

Kan forstå det dersom man bruker en lokal gammel gjær, men når man bruker utenlandsk gjær eller brødgjær..

Link to comment
Share on other sites

Feil og feil, om det er slik vossabrygg skal lages og har blitt laget i ørten mannsaldere er det rart og kalle det feil.

 

Men moderne hobbybrygging et jo den ultimate nerdeaktivitet, elektronikk og rørdeler-3stk av hver dings tilgjengelig på ebay takk! Messking skjer ved en eller annen magisk temperatur, oppgitt med 3 siffer etter komma, det tilsettes 27,97 gram humle ved 37,987 min. Og resultatet smaker stort sett likt det alle andre nerder brygger i vaskekjelleren.

 

Ofte er det Keiserens nye klær, ingen tør si sannheten, så sitter en der å later som brygget som smaker Timotei shampoo er sååå godt.

 

 

Steike denna tråden hadde eg nesten gløymt heilt bort,moro og lesa den att! :)

Me har brygga joleølet i år au og gjort det slik me bestandig har gjort det, fulkt tradisjonene med med 3steg mesking og vore veldig nøye på reinhold ,og resten gjeng av seg sjølv altså slump og på augemål! ellers vil eg ambefale den nye boka Garsøl av Lars Marieus Garshol han skreiv et avsnitt det om Morgedals øl!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det litt fiffige med diverse norske kveikestammer, er at de kan gjæres på en temperatur som ellers ville gitt fusel og en skallebank fra helvete.

Omega Yeast Labs og The Yeast Bay gjorde en test som begge viste at to norske kveiker ga så godt som samme aroma opp mot 35 grader. Det er ganske snedig..

Jeg satte i dag ett lite testbrygg på vossakveik. Har smakt øl brygget på det en gang, uten at det falt helt i smak.. men må nesten gi det en sjanse til.

Vi har i mine øyne en litt kort og rufsete ølhistorie her til lands, men de som vil må gjerne være stolte av den.

Link to comment
Share on other sites

Om alle skulle brygge litt, så er ikke det nødvendigvis positivt. Kontra f.eks munker som drev litt stort og gjorde det til levebrød. Men så blir det straks noen hakk verre igjen når store industrielle og kommersielle krefter kommer..

 

Man kan dra litt paraleller til slik det er i dag med stadig nye mikrobryggeri. Man har bare ett visst antall virkelig gode faglærte bryggemestre i Norge (eller utenlandske som er villige til å flytte hit). Mangel på disse i kombinasjon med stadig voksende antall "mikrobryggeri" senker den generelle kvaliteten for "den type øl". Mye av det er direkte dårlig, i alle fall temmelig fantasiløst.

 

Chiefen; selvsagt! Kan tappe en flaske men en grei dose vossakveik med litt vørter oppå (uten at det karboneres). Det er da ett greit utgangspunkt for å dyrke opp. Trenger ikke så veldig mye av de greiene der. Sender mld om to uker, om jeg glemmer det så minn meg på det!

Link to comment
Share on other sites

Bryggepåbudet i Gulatingsloven er velkjent og mye omtalt, men årsaken bak er mindre påaktet. Hensikten var at allehånde myndighetspersoner, prester, biskoper, skattefuter og militære skulle ha utsikter til å forlange traktement når de kom rekende på uinvitert besøk.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Håper den blir bra!

 

Tappet nylig øl, problemet er at den ikke blir ferdig før tidligst neste jul (Westvleteren 12 klone).

Ut over det er det tørke i kjelleren hos meg, triller tumbleweeds mellom hyllene som nå burde vært fulle av øl. Gleder meg til jeg blir voksen og kan bruke tiden på akkurat det jeg selv vil..

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

På 19.11.2017 den 22.37, Chiefen.v-2 skrev:

BUMP til glede for nye lesere.

 

Vossakveiken fra Morgan Kane står nå å bobbler og formerer seg. Morgendagens hundeluftetur kombineres med klipping av einerbusker.

Moro og lesa att kveiken virkar som den skall.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 11 months later...
On 11/24/2016 at 8:25 AM, Chiefen.v-2 said:

...Jeg forventet en rimelig kjedelig og tunglest bok men denne er rett og slett underholdende (på samme måte som "Hel ved"). Er en litt nyskjerrig på norske bryggetradisjoner anbefales kjøp! Den er innom alt i prossessen, malting, kveik, humle, einerlåg. Ispedd funfacts (feks hvorfor brødskive heter "kake" på landet og hvorfor familien Garshol kutter endene av svinesteika før den går i ovnen)....

 

Garshol er underhaldande å høyra på! I denne Vestkasten (podcast) er han innom ei imponerande mengd med bakgrunnsfakta. Eg rår til å høyra på dette uansett kva metodar eller tradisjonar ein bryggjar med. 
 

https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=video&cd=&ved=2ahUKEwipopWUiu7tAhUdi8MKHT6ZA84QtwIwAHoECAQQAg&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DliVkMaNxk-Q&usg=AOvVaw03Ubxcry-SJqgM1795w8j3

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...