Jump to content

Gamle sikter og børser..kan dette bli bra?


Raudnakke

Recommended Posts

Bruksområde? Tja, det har jeg i grunnen ikke tenkt på så nøye men som du ser bygges jo denne opp som ei jaktrifle.. :)

 

Hvis beregningene stemmer vil denne kunne ha en restenergi 100 meter ute på drøye 3700joule, og da burde det være en velegnet elg og hjortebørse. Dette er da med 250grain kule og munningshastighet på litt over 750m/s.

 

En 200grs. kule kan teoretisk sendes avgårde i 850 m/s så da burde denne gi en rimelig vettug kulebane og. I .323 får man kuler helt ned i 125grs. men jeg har ikke tenkt å forsøke dette med det første da..

 

Hele dette prosjektet begynte altså med at jeg kjøpte et slitent sikte i vinter og pusset opp dette. I skapet hadde jeg traktormauseren min som jeg har flere tilpassa løp til.

Tilfeldigvis kom jeg over dette diesettet for en rimelig penge i vinter, og når snapphane attpåtil var kommet så langt i teknikken sin..ja da syntes jeg det var på sin plass å lage litt underholdning for meg selv og dere her på forumet :wink:

 

For å besvare ditt innledende spørsmål: Børsa blir nok ei allround jaktbørse med utbyttbare piper, akkurat som den har vært de siste ti åra.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var en tur på banen i dag for å skyteforme noen lapuahylser...

 

Bra det ikke var presisjonstesting, siden det blåste kattunger fra venstre og skiveplata mi til stadighet blåste ned.

 

Jeg har nå småjustert litt på innlegginga i stokken og shimsa litt foreløpig med et par skiver..

 

normal_cwm023.JPG

 

På vollen lå det ei pappplate, så jeg satte et skudd i den.. Lyset var såpass at jeg faktisk så hullet i 4x40'en, så jeg sikta på hullet og lot to skudd til følge etter:

 

normal_cwm024.JPG

 

Med tanke på improvisert inletting, 4x40, div. lapuahylser fra forskjellige børser under skyteforming samt ei slapp N19ladning bak noen kuler jeg kun visste vekt og diameter på begynner dette å se lovende ut... Løpet har nå gått 67 skudd.

 

Kjenner jeg begynner å få opp tempen på dette prosjektet nå, men får vel prioritere jakta ennå ei stund og hellerpusle med dette innimellom. Neste skritt blir å få lagt børsa ferdig inn og bedda den. Montasjen må også byttes, og så får jeg se om jeg kan få omprioritert et sikte som gjør ladningsutvikling og presisjonstestinga litt lettere..

Link to comment
Share on other sites

Denne uka har jeg ikke fått gjort noe på dette prosjektet...

 

Det skyldes delvis at jeg har prioritert å sitte ute med ei anna børse i månelyset, og delvis at jeg har brukt verkstedtimer på å redde en fortvilet elgjeger som var uheldig med børsa si forrige helg..

 

I dag kom jeg over et par esker med morsomme små kuler i 8mm, så de måtte bare inn i køen av ting som må testes fremover:

 

normal_cwm025.JPG

 

Trur neppe de små runde får noen praktisk anvendelse i dette kaliberet, men det kan jo være artig å se hvor fort børsa spytter dem ut.. :wink:

 

Ellers prøver jeg å samle sammen småslanter av forskjellige kuletyper til forestående testing utpå vinteren, så har du noe liggende i 8mm. så gi meg gjerne en PM..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei!

 

Har brukt 8mm-06 som reserve/uværsbørse i en del år. Brukes primært til elgjakt.

Har svært god erfaring med Woodleigh 220 grs RN, ladd til oppunder 2600 fps med N160(lett komprimert).

Kula får svært høy restvekt, og elgen snubler bare noen meter avgårde før den gir opp..

 

Har også en påkostet 8x68S på M98, og har brukt samme kula der men da i 2800fps.

Ingen tydelig bedre effekt med -68 utover litt bedre kulebane.

 

M

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

ja..ambisjoner gitt :roll:

 

Jeg rakk forsåvidt å få skutt opp med børsa før jakta, men så skjedde det som pleier å skje på den tiden; Børsa ble stående i skapet og drillingen og kimber'n ble tjenstevåpna i månedene som fulgte..

 

Nå begynner imidlertid trangen til eksperimentell virksomhet å gjøre seg gjeldende igjen etter ei lengre periode med vedhogst.

 

Stokken har egentlig fungert ok den, men med en del provisorisk skimsing og andre justeringer som burde hatt en mer permanent løsning. Montecarlodesignet erdog noe jeg ikke trives alt for godt med, så jeg har fått anskaffet en Boyds Classic som visstnok har vært innom et par andre Kammerbrukere før. At den attpåtil er blitt grunnbehandlet med min egen olje er jo heller ingen ulempe :wink:

 

Her et bilde av stokken lånt fra en annen tråd:

100MEDIA_IMAG0040.jpg

 

Når stokken ankommer, blir det å tilpasse den og begynne på montasje ogsikte..

Link to comment
Share on other sites

Vi får se hva det blir til når stokken ankommer 1983..

 

Jeg har vel tidligere i tråden nevnt at jeg kaller denne børsa for "Traktormauseren", og det er meninga med denne børsa og; Ei børse jeg med god samvittighet kan dra med meg i skjærgården eller på traktoren.. Men kjenner jeg meg sjøl rett så er det vel et og annet jeg bare mååå gjøre med den først. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...